Bukefalos 28 år!

Ska jag köpa helskodda, eller?

pinky

Trådstartare
Jag börjar bli trött på mitt eviga slitage på ridbyxor! :mad:
Det känns som om jag får köpa nya hela tiden, vilket inte är så kul då ekonomin alltid är svårt ansträngd av annat... :angel:

Byxorna slits ut väldigt fort mellan låren men kan vara hur fräscha som helst i övrigt, och att lappa ridbyxor mellan benen känns ju inte som någon jättehit.

Jag har nästan hela mitt liva haft knäskodda ridbyxor, eftersom de helskodda jag en gång hade var så fruktansvärt stela och obekväma att rida i och jättejobbiga att tvätta. Nu börjar jag dock fundera på helskodda igen, men jag behöver lite hjälp. :)

*Hur sitter skoningen? Går den in så långt mellan benen så att den täcker mitt "slitställe", dvs där låren är som tjockast? annars är det ju liksom ingen vits... ;)

*Hur är andra material än skinn (t.ex. Clarino, Deawoo) att tvätta, och hur följsamma är de att rida i? Vill inte sitta klistrad i sadeln!

*Tips på billiga helskodda? Hur är Hööks olika t.ex? Enda kravet är att tyget till största delen är bomull och att de kostar max runt 800:-.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

pinky skrev:
*Hur sitter skoningen? Går den in så långt mellan benen så att den täcker mitt "slitställe", dvs där låren är som tjockast? annars är det ju liksom ingen vits... ;)

*Hur är andra material än skinn (t.ex. Clarino, Deawoo) att tvätta, och hur följsamma är de att rida i? Vill inte sitta klistrad i sadeln!

*Tips på billiga helskodda? Hur är Hööks olika t.ex? Enda kravet är att tyget till största delen är bomull och att de kostar max runt 800:-.

* Skononingen sitter sitter mellan och bak benen och täcker delar av ditt slitställe. När du väl sitter i sadeln så är inte hela insidan av låren täckta.

* Jag har Clarino i mina byxor och de är hur sköna som helst även när de är helt nytvättade! Tvättar dem i 40 grader maskintvätt med vanligt tvättmedel. Äkta skinn blir däremot ordentligt stelt även om man tvättat det med specialtvättmedel! Helskodda ger bättre grepp i sadeln och det med att sitta "klistrad" är nog ganska individuellt. Jag hade aldrig velat rida i knäskodda byxor t.ex. för det känns alldeles för halt!

* Billiga helskodda har jag ingen erfarenhet av, men några i stallet har byxor från Hööks. Det verkar variera en del. Några har haft sina i flera år och andras har gått sönder efter ganska kort tid..
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Du kan få ett par bättre tygskodda för runt 800:-
Cavallo, pikeur, Kentucky mf.

I övrigt så kan du passa på när det är rea.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

pinky skrev:
Jag börjar bli trött på mitt eviga slitage på ridbyxor! :mad:
Det känns som om jag får köpa nya hela tiden, vilket inte är så kul då ekonomin alltid är svårt ansträngd av annat... :angel:

Byxorna slits ut väldigt fort mellan låren men kan vara hur fräscha som helst i övrigt, och att lappa ridbyxor mellan benen känns ju inte som någon jättehit.

Jag har nästan hela mitt liva haft knäskodda ridbyxor, eftersom de helskodda jag en gång hade var så fruktansvärt stela och obekväma att rida i och jättejobbiga att tvätta. Nu börjar jag dock fundera på helskodda igen, men jag behöver lite hjälp. :)

*Hur sitter skoningen? Går den in så långt mellan benen så att den täcker mitt "slitställe", dvs där låren är som tjockast? annars är det ju liksom ingen vits... ;)

*Hur är andra material än skinn (t.ex. Clarino, Deawoo) att tvätta, och hur följsamma är de att rida i? Vill inte sitta klistrad i sadeln!

*Tips på billiga helskodda? Hur är Hööks olika t.ex? Enda kravet är att tyget till största delen är bomull och att de kostar max runt 800:-.

* jag tycker de helskodda jag har siter på "rätt" ställe dvs där låren är som tjockast
*jag har 2 st från h**ks och jag tycker de har hållit väldigt bra för att vara billiga inte alls slitna och jag har haft dem i ca 1 år nu.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Jag tycker det funkar mycket bra att rida i helskodda ridbyxor.
Mina favoriter är Cavallo men Back2Back är mycket bra byxor till bra pris. Back2Back går att tvätta med vanligt tvättmedel eftersom att de är skodda med clarino.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Köp helskoda på börjes...
Jag har haft mina helskoda brallor i snart 4 år, som jag har köppt från börjes...
Dem kostar inte så mycket heller... :D
Hade bra!
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Om du ändå är beredd att lägga 800 på ett par byxor tycker jag att du ska satsa på ett par eurostar, pikeur eller cavallo som du antingen får lägga en hundring extra på, köpa begagnade eller hitta på rea.
Är nästan 100% på att det skulle löna sig för dig, både när det gäller passform och hållbarhet!
Cavallo kan ju ju få 900 och uppåt
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Jag har några olika helskodda och på allihop sitter skoningen på rätt ställe, för mig iaf :D.
Jag har ett par Pikeur, ett par Mountain Horse med låg midja och 3 par Horka islandsridbyxor med äkta skinn. Jag tycker jag sitter bäst i Horka byxorna. Men det är ju alltid individuellt hur "klistrad" man vill sitta i sadeln.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Mina ridbyxor slits alltid sönder i knäna.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Till alla:

Tack så mycket för svaren!! :bow:

Det lutar absolut åt ett par helskodda, ska åka till Hööks och spana om nn vecka. :)
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Om de går sönder i knäna kan man testa BACK2BACK, de är skodda lite på framsidan av knäet.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

skojar du? jag har ett par back2back, dom var ju totalt värdelösa :p mina har spruckit i grenen 2 gånger nu på typ... 5 månader, och då har jag använt dom 3 månader... dock ruskigt sköna.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Jag tycker nog tygskodda ridbyxor är skönast, iaf när de gäller de lite dyrare märkena. Det materialet gör inte att det blir halt i sadeln (som det kan bli med billigare tygskodda ridbyxor).

Du har inte funderat på att prova ett par dyrare (ex Sarm Hippique, Cavallo, Pikeur, Euro Star m fl) o se om de håller bättre än de billigare? Det blir rätt dyrt i längden att ideligen köpa billiga ridbyxor
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Rufsan. skrev:
Mina ridbyxor slits alltid sönder i knäna.
Jaa, så är det tyvärr. Alla min sköna, olika helskodda, olika prisklasser, har bara gått sönder på knäna. Aldrig nån annanstans. Nu har jag ett par Horka skinnskodda, jättesköna och ett par Jacson helskodda som är sköna som en pyjamas. Hoppas dom håller länge.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Hööks är sköna, och är följsamma..
Men mina har gått sönder efter bara nån vecka!
Dom funkar om man rider påå ridskola och bara rider nån dag i veckan, men om man andvänder dom varje dag går dom sönder väldigt fort !

Men dom ridbyxerna med bäst kvalité kostar juh runt 2000, men dom håller desto längre!
Ett par ridbyxor som kanske inte är super kvalité, men är mycket bättre än hööks är Back to Back, dom är lite lägre i midjan, och man sitter väldigt bra i dom.
Dom är dessutom billiga, runt 800.
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Jag har haft både Eurostar och Kentucky i knäskodda varianter, och visst, de höll väl kanske ett par månader längre än Börjes... :angel:

Jag har inte anatomi för oskodda brallor, helt enkelt. Så nu blev det helskodda, så får vi se hur länge de håller. Hittade ett par CRW Exclusive för halva priset. :d
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Har dom spruckigt så många ggr?

Jag har ett par Pikeur och ett par euro star, mina e.s är garanterat skönast!

Jag har även ett par back 2 back, som jag har på sommaren, eftersom att de e mera bommul än andra märken, kannske däröfr dom itne håller?
Så jag har inte andvänt mina så många gånger.. Men hon har hållit hitils ! :)
 
Sv: Ska jag köpa helskodda, eller?

Kolla på tradera.com

Där kan man hitta allt så det finns säkert helskodda ridbyxor också :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Är jag ensam om detta problem. Rättare sagt: Är jag vanskapt? :o Jag har inte ägt mer än ett par helskodda ridbyxor i mina dar. Jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 672
Senast: Jenilee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp