ska köpa ny sadel..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare smiling_sun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 015
S

smiling_sun

Behöver lite råd nu när jag ska köpa ny sadel! Hur vet jag vilken storlek jag ska köpa? Jag menar, hur mäter jag vilken bonvidd min häst har? Och skiljer det mycket från olika märken? Min häst är ju bara 4 år och har nu haft vila i snart 2 månader och ska nu sättas igång, men jag behöver snart köpa en ny sadel. Undrar nu hur jag ska göra eftersom han väl kommer att ändra sig i ryggen nu. bygga muskler o så.. Hur provar jag då ut en sadel? Han är nu ca 160 cm, kort i ryggen och ganska smal över ryggen (inga muskler). Är hbl/fbl. Någon som kan ge mig lite tips? :bow:

Sv: ska köpa ny sadel..

Sadlar.....det är en djungel!!! Mitt råd är att ta kontakt med en sadelutprovare. Gör inte som jag.......har tre sadlar till varje häst nu och hade jag varit klok nog, så hade jag inte ens försökt mig på att hitta en själv. Ska tillägga att dom sitter bra, men ingen av dom passar till 100%. Det är oerhört viktigt att man har en sadel som sitter PERFEKT. Mycket kan bli fel annars....skador som aldrig läker.

Ett tips är att kolla de bomlösa sadlarna. Funderar själv på en sådan....barbackakänsla fast med sadel....hmmmm. Har bara läst om dom än så länge, så jag kan inte säga om dom är bra eller ej.

Gör som så......ring en sadelutprovare!! Dom kan nog ge dig 1000 ggr bättre råd än mig. Hoppas jag var till nån hjälp :smirk:

Du låter inte helt van vid det här med sadlar så jag håller med föregående talare. Hitta en bra sadelmakare/utprovare som hjälper dig.
Bomlös till en ung omusklad häst tycker inte jag är lämpligt.
// Linda

Ta för guds skull ut en auktoriserad sadelutprovare! Att sadeln är rätt utpassad är otroligt viktigt. Och det är inget som du, jag eller ens din ridlärare har utbildning nog att klara av.

Tack för svaren! Jo, jag vet att jag måste ta ut en sadelprovare, men det jag undrar är, min häst kommer ju att ändra sig i ryggen nu när jag börjar rida o muskla honom. Hur mycket påverkar det? Kommer jag att få stoppa om eller byta sadel bara efter ett litet tag? Någon som har bra tips på sadelutprovare i skåne?

Ingen som har bra tips på sadelutprovare i norra skåne? Hittade någo som heter Maria Hallring på en hemsida, från hörby, någon som vet vem de e?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
911
Senast: Tilly_85
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023