Ska man köpa en Neva masquerade hona eller hane?

JennyNorrbotten

Trådstartare
Jag och min sambo ska skaffa en neva masquerade katt unge men vi är osäkra på vilket kön vi ska skaffa. Och bestämmer vi oss för att skaffa en hane så hade vi tänkt att kastrera han. Är det någon som har erfarenhet om kastrerade neva katter? Blir dom lata och tjocka eller är dom fortfarande lekfulla och tuffa?
Och skaffar vi en hona så undrar vi hur neva honorna är som Katt? Jag har hört att dom är mer försiktiga och vill mer vara för sig själv. Stämmer det?
 
Jag och min sambo ska skaffa en neva masquerade katt unge men vi är osäkra på vilket kön vi ska skaffa. Och bestämmer vi oss för att skaffa en hane så hade vi tänkt att kastrera han. Är det någon som har erfarenhet om kastrerade neva katter? Blir dom lata och tjocka eller är dom fortfarande lekfulla och tuffa?
Och skaffar vi en hona så undrar vi hur neva honorna är som Katt? Jag har hört att dom är mer försiktiga och vill mer vara för sig själv. Stämmer det?


Så vacker katt!
Mvh
Pudlan
 
Om ni ska ha en katt enbart till sällskap hade jag köpt en hane om jag var er.
Jag har visserligen ingen NM. I generella drag så tycker jag att hanarna är mer tillgivna än honorna.
 
Och skaffar vi en hona så undrar vi hur neva honorna är som Katt? Jag har hört att dom är mer försiktiga och vill mer vara för sig själv. Stämmer det?

Jag har inte träffat någon neva, däremot tre sibiriska katter och jag antar att temperamenten är rätt lika. Det var en hane som bodde ensam, och så en hona och en hane som bor tillsammans. Den ensamma hanen var rätt försiktig när det var folk på besök, man kan säga att han höll sig undan. Med sina ägare var han kelig, men låg sällan i knät (inte omöjligt att han tyckte det var för varmt, han hade enorm päls).

De två jag känner som bor ihop, där är honan mer kavat när det gäller att träffa folk, medan hanen är en aktiv typ och ägaren går ut och går med honom i koppel flera gånger i veckan, för att inte säga varje dag. Inte ängslig där.

Jag tycker att hanarna är så stora! men så gillar jag små djur överlag. ;) Jag tror ni kan välja den individ ni faller för eller verkar passa med. Jag hade själv bara tänkt ha hankatter, men här har jag nu två honor. :D
 
Kastrering behöver inte göra katten lat och tjock. Min kastrerade hankatt (långhårig huskatt) är definitivt ingen latmask och han är inte tjock heller trots fri tillgång på mat. Han är helt enkelt en väldigt aktiv katt.

Oavsett om ni köper han- eller honkatt så kastrera. Löpande honkatter är ingen dans på rosor att ha omkring sig och det blir också väldigt jobbigt för katten.
 
Jag och min sambo ska skaffa en neva masquerade katt unge men vi är osäkra på vilket kön vi ska skaffa. Och bestämmer vi oss för att skaffa en hane så hade vi tänkt att kastrera han. Är det någon som har erfarenhet om kastrerade neva katter? Blir dom lata och tjocka eller är dom fortfarande lekfulla och tuffa?
Och skaffar vi en hona så undrar vi hur neva honorna är som Katt? Jag har hört att dom är mer försiktiga och vill mer vara för sig själv. Stämmer det?
Generellt när man köper raskatt så brukar man inte få behålla dem fertila. Om man inte har avelsplaner. Inte jättesällan levereras de kastrerade om uppfödaren är särskilt noggrann.
 
Jag har inte heller träffat någon NEM men en rätt många Sibbar, och eftersom det är en syskonras utgår jag från att dom är lika varandra. Pratglada, sociala, nyfikna, aktiva och vill vara med där det händer grejer. Fina i temperamentet har dom varit som jag träffat. Lite lagom så där, men inga riktigta soffkatter som Ragdoll och perser :)

Jag har inte träffat någon neva, däremot tre sibiriska katter och jag antar att temperamenten är rätt lika. Det var en hane som bodde ensam, och så en hona och en hane som bor tillsammans. Den ensamma hanen var rätt försiktig när det var folk på besök, man kan säga att han höll sig undan. Med sina ägare var han kelig, men låg sällan i knät (inte omöjligt att han tyckte det var för varmt, han hade enorm päls).

De två jag känner som bor ihop, där är honan mer kavat när det gäller att träffa folk, medan hanen är en aktiv typ och ägaren går ut och går med honom i koppel flera gånger i veckan, för att inte säga varje dag. Inte ängslig där.

Jag tycker att hanarna är så stora! men så gillar jag små djur överlag. ;) Jag tror ni kan välja den individ ni faller för eller verkar passa med. Jag hade själv bara tänkt ha hankatter, men här har jag nu två honor. :D

Min feting... Min sibbe vägde drygt 7 kg. Vi kollade ett tag även på MCO pojke för att få en ännu större kisse :love: När sibben levde tyckte jag inte att han var särskilt stor utan alldeles lagom. Det var mina kompisars katter som var små. Nu när lilla Frasse, av en helt annan ras, flyttat in har kompisarnas katter helt plötsligt blivit enorma :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
920
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 675
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 379
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Jag har en underbar Norsk Skogkatt hona (kastrerad) som kommer att få en liten kompis i höst. Jag har alltid drömt om en Sibirisk katt...
Svar
17
· Visningar
1 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp