Ska man lita blint pá veterinärer??????

P

Pirayan

Veterinärerna sa nej till ridning helt och hállet!
Hon är dock ok som avelsmärr....
Jag red henne innan áterbesöket och hon kändes glad och pigg att bara komma ut och skritta. Enligt andra ság hon ocksá väldigt fräsch och positiv ut.
Ingen väntade ett dáligt besked frán veterinärerna...

Min undran är nu om jag inte ska väga in aspekter som t ex hur väl jag känner min häst och ska lyssna pá hennes signaler.
Hon kommer ju med sannorlikhet att bära en hel del vikt med fölis i magen ocksá sá vad kan vara farligt med att skritta i tio minuter, bara för att fá lite stimulans?
Jag kan väl inte missta mig sá mycket utan att jag vet vad hon tycker om?
En annan frága är ocksá om jag ska hálla mig till dessa veterinärers utlátande att det aldrig kommer att läka???
Hur mánga har inte fátt sina hästar utdömda av en eller annan anledning och flera ár senare visar det sig vara möjligt för hästen att fungera normalt igen.
Berätta gärna!
Jag funderar pá att röntga om inom ca tvá ár och se om det skett nágon förändring.
Vad tror ni, ska vi alltid lita blint pá veterinärer?
I mitt fall talar jag om ett benbrott pá tibia som inte läkt ihop korrekt. Är det dock inte sá med benvävnad att den kan lagras pá under hela livstiden?????

Vill bara tillägga att jag hittills inte har nágon anledning att tvivla pá expertisen av vára välbehövda veterinärer.
M V H Lotta
 
Nej inte lita blint på men ha i bakhuvudet. Om det känns okej, skritta ut du och sen kollar du upp efter en tid och ser om det blivit bättre, sämre eller ingen skillnad alls.

Man känner ju ändå sin egen häst bäst.
 
Varför inte kontakta en annan veterinär med dessa uppgifter och höra efter om du får samma svar där?

Veterinärerna ÄR våra proffs, MEN de är också människor!
Därför kan vi få olika svar av olika veterinärer utan att det behöver vara särskilt konstigt.

Jag hade nog inte ridit hästen om den vore min, men det är ju ditt val! :)
 
Det var redan tvá veterinärer pá kliniken och sedan har försäkringsbolagets veterinär tittat pá bilderna.
Jag tänkte kanske kontakta nágon med "expertis" efter att sommaren har lagt sig, för att se om det ger nágon annan reaktion.
 
nej, min ponny har hat en konstig "gång" med sina bakben, hon går ganska brett m dom och stelt, som en som aldrig gått m högklackade skor förens fösrta gången. och dom sat att hon aldrigt skulle kunna användas som någon rid el kör ponny. hon är nu 6år, har körts varjedag sen hon var 2år, ridits sen hon var 3år, tävlat lb/lb samt varit med på dressyrmästare på en klubb. så nej helt och hållet ska man inte lita på vet
 
Min gamla Dame kom hem från tävlingsryttaren som utömd och eventuellt kansske kan komma att användas i avel. HAA...
Första morronen när jag släppte ut hästarna i den nyfallna snön for hon omkring som en tokstolle. Min DV åkte förbi och vinkade. 2 timmar senare åkte jag hem. Utterligare 3 timmar senare ringde min DV och frågade om det inte var en halt häst jag fått hem?!? Då höll hon fortfarande på att fara runt i hagen som en tokstolle. Nästa sprang vi med henne för att se om hon var halt. Icke då. Så vi tog ut henne på en skritt tur. Nu efter snart 7 år så har hon tävlat på klubbhoppningar upp till 1 meter och dressyr LB. och hon har aldrig varit halt förutom en snubbel vrickning. Då röntgade jag henne och då uppdagades att hennes T-märkning var ett försäkringsbedrägeri för att få ut den höga livförsäkringen. Fast det stora försäkringsbolaget har lagt locket på och inte ens en av sveriges bästa veterinär med beenskador som specialitet får prata med försäkringsbolsgets veterinärer.
Huvudsaken är ändå att min drömhäst är i livet och att det inte är några fel på hennes ben. Hon är nu 21-år och rids ca 4-6 ggr/vecka.
Så mitt råd till dej är att om du tror dej veta att din häst skulle tycka det var roligt med en riden skrittur, gör det. Skulle det inte kännas bra, sitt av och led henne hem.
Jag tror mycket väl att du kan känna skillnad på träningsvärk efter ridning och värk pga skadan.
Det tog nästan 10 veckor innan min Dame vågade trava efter snubblingens vrickning läkt ut. Sen var det svårt att skritta henne. Hon skulle bara trava.
Lycka till!
 
Lita inte blint på veterinären utan sök en andra uppfattning av ngn annan !!! Min häst dog pga att jag litade på vet :(
 
Tja om den "hör hemma" här vet jag inte, men när jag ringde en veterinär och undrade vad det var för fel på min häst (han uppvisade TYDLIGA symptom att ha fått sk tuppsteg), så svarar veterinären exakt så här:
"åk in till klinik och röntga honom så ser du hur länge han håller. Ridning är inte att tänka på!"

Som tur var lyssnade jag INTE på den veterinären, utan åkte till en vettig veterinär på en klinik.
Klinikveterinärens ord "vad VAR det för veterinär du hade?!"
Klinikveterinären hade aldrig hört talas om en så inkomptetent veterinär! :devil:

Den som då dömde ut min häst per telefon så tvärsäkert, var den som då betraktades som vårt distrikts skickligaste hästveterinär! Många vettiga hästägare AVGUDADE honom! Och han var själv hästägare sedan många år.

Samma veterinär missade sedan flera år senare ett REJÄLT benbrott på en häst...
 
har hört talas om en som tog ut vet. till sin ponny. Vet. sa att det bara var att rida. Hästen blev värre, tror de fick avliva den...

Min pålla är utdömd en gång men blev aldrig T-märkt... Enligt djursjukhuset där hon har blivit oppererad kunde vi använda henne till 100% bara vi inte skulle upp på elitnivå...

Vi har också fått diagnosen fång på telefon utan att vet. över huvud taget hade sett hästen innan. Det är ca två år sen, det var mitt i vintern och hon har aldrig visat några symtom på fång varken före eller efter det, trots att hon inte blir riden mycket... Däremot har hon varit lika stel och halt igen efter det men nu vet vi varför. Hon är väldigt ömfotad när det är fruset...
 
Vill absolut inte klanka på veterinärer generellt men jag tycker att man ska lyssna på sin häst och som hästägare känner man oftast sin häst allra bäst. Vi har varit med om liknande saker fast lite omvänt. Vår ponny fick återkommande kotledsinflammationer, blev behandlad flera gånger och fick till slut vila i ett halvår. Vid igångsättande tyckte vi ändå inte att han var fräsch så vi åkte till klinik och hade med oss hela hans historia och påtalade våra problem. Den erfarne veterinären talar om att vår ponny är frisk och är enbart istadig. Han såg istadiga ponnier varje vecka och tyckte i princip att vi skulle åka hem och tukta upp honom och om vi inte klarade det själva så kunde vi ju lämna bort honom. Vi åkte hem men beställde tid på en annan klinik och där togs vi på allvar och det visade sig att han hade förändringar i glidlederna i bägge bakhaserna vilket vi just nu håller på och behandlar. Det kan ju som sagt vara åt bägge hållen men nog är jag övertygad om att man själv känner sin häst bäst och i många fall gör rätt i att lyssna på sin egen känsla.
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Pirayan
·
P
Avel Har ett sto som för ca ett ár sedan blev triangelmärkt p g a ett dáligt läkt benbrott. Dá hon är en korrekt, vacker, ridbar och mycket...
2
Svar
30
· Visningar
3 109
Senast: Pirayan
·
P
Avel Vet ej om denna trád ska vara här eller under hästvárd???? Jag är sá glad! Dräktighetsundersökte mitt sto i dag för andra gángen och...
Svar
8
· Visningar
1 526
Senast: Francess
·
P
Hästvård Sá, jag var alltsá och röntgade min häst idag, 9,5 mánader efter att hon fick benbrott i knätrakten (fibia tuberosity). Allt har gátt...
Svar
9
· Visningar
1 495
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp