ska sidepull ge ett ständigt tryck på nosryggen???

manpila

Trådstartare
Har nygligen skaffat sidepull och är fotrfarande osäker om det sitter rätt. Så när tränset är på hästen och tyglarna hänger löst,och jag stoppar in mina 2 fingrar under nosrepet som är inlindat i fleece,så känner jag ett viss tryck????:confused:. Den sorten jag har av sidepull äe den utan käkrem,istället är det en rem innan käken som ska spännas,och när man spänner den så spänns även repet över nosen.men jah har spännt den lagom för om jag lösar den ännu mer så glider bara sidepullet rund osv. Vill verkligen ha hjälp

Sv: ska sidepull ge ett ständigt tryck på nosryggen???

Nej det tycker jag inte. Sidepullet skall inte dras åt som en nosgrimma utan skall ha mer utrymme i min mening. Den kan vara för liten och bli för tight tillsammans med nosludded eller kanske sitta för lång upp.
den måste vara så pass lös att det blir total eftergift när man ger det tycker jag.

Senast ändrad:

skulle vara lättare om man vet vad för slags sidepull du har eller får se en bild.

Jaa ok. Ne asså har försökt att ladda upp bilder men det går inte:/. Ska skaffa ett annat sidepull nästa månad då jag har råd;). Men om jag spänner upp den remmen framför o under käken så känner jag ett tryck i alla fall:/. Men jag kan ändå få under alla mina fingrar när jag har spännt remmen.men sök på Emma gustafsson på fb,det ska komma upp en bild på när jag sitter på min häst med en vit klänning;)) i mina bilder så ser du bilder på sidepullet på min häst;)

Jag tycker också att det bör sitta lösare, så hästen får en tydligare eftergift när det får sitta löst. Sitter det ändå inte bra även fast du ändrar det så kanske helt enkelt inte modellen passar din häst!

Men hästen har inte dina fingrar under när du rider = trycket försvinner. Du gör ju sidepullet trängre när du stoppar upp dina fingrar där. Där ska dom ju inte vara.

Jag sätter alltid sidepullet ganska tight så det sitter stabil och inte glider omkring när man tar i ena tygeln. Eftergiften ska finnas i din hand/flexa i armbågen, inte av att nosgrimman sitter löst. Hästen ska känna dina tygeltag och eftergiften du GER, inte nosgrimmans uppgift över huvud taget. Hästen känner millimetrar så av den anledningen behövs inte att sladdrigt anspännt träns.

Hästen kommer garanterat känna din eftergift även om inte nosgrimman släpper efter. Det är som sagt DU som ger eftergiften, inte nosgrimman.

Nominous: aaaaaaaaahhhhhhhaaa smart där;). Det är ju därför jag känner trycket,pga mina fingrar inte ska vara där. Hahaha tack.smart du är;). Det hade jag aldrig kommit på xp. Ska ändå kööa ett nytt för det jag har till mitt kallblod är ju igentligen till araben;). Men tack såååååå jätte mycket för svaret:D och alla andra så klart med.

Liknande trådar

Utrustning hejj alla :). jo jag undrar om man kan rid vanlig engelsk ridning med repgrimma,alltså den repgrimman som finns på hööks, med ringar på...
Svar
1
· Visningar
846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Födda-24
Tillbaka