Bukefalos 28 år!

Ska stå still - men vill äta

Fyrfota

Trådstartare
Så här är det:
Vår ena nordis köpte vi i höstas. Vi fick då höra av säljaran att man inte kunde lita riktigt på att han stod still när man gjort halt med vagnen och att han kunde gå iväg innan man hunnit upp i vagnen efter att ha spänt för honom. Vi har inte haft några större problem med detta. Han gjorde så några gånger i början, men vi backade tillbaka honom och sen slutade han med det.

Tills nu!
När våren kom och med den gräset så är det inte lika enkelt längre. Han är galen i mat och går dit den är. Så om man tex kör med timmerkälke i skogen och parkerar honom nånstans för att börja lägga upp stockar så kan han plötsligt börja ta några steg framåt för att nå en läcker grästuva :smirk: Med timmerkälken och skaklar går det ju inte att backa honom till ursprungsläget utan man får bara stoppa honom och be om halt igen.
Samma sak om vi satt han för vagnen. Innan kunde vi spänna för honom, sen låta han stå medan vi hjälptes åt med den andra pållen (som är lite krånglig vid anspänning). Han bara stod där med vagnen och väntade. Men nu börjar han genast söka efter gräs och går obekymrat iväg med vagnen efter sig så fort vi vänder ryggen till :angel::smirk:, oavsett om vi backar tillbaka honom flera gånger och ber honom stå kvar.

Några tips på hur vi bäst tränar honom?
Är det bara att vara konsekventa och ha tålamod in i det oändliga? Flytta tillbaka, flytta tillbaka, flytta tillbaka...

Jag har inget problem med att han äter egentligen när man tex jobbar i skogen. Finns det en grästuva inom räckhåll så får han gärna mumsa på den medan jag lastar, bara han stå kvar där jag parkerat honom. Han ska INTE gå iväg för att nå gräset.

Så, vad göra?
 
Sv: Ska stå still - men vill äta

Först får du bestämma dig OM han ska eller inte ska få äta näär ni jobbar i skogen. Får dom äta så får man räkna med att dom går iväg. Annars så är det träning och åter träning och lite mera träning som gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska stå still - men vill äta

Ja... det är väl så. Det får väl bli nolltolerans på ätning vid jobb i fortsättningen :devil: Han lär inte tycka om det, men du har väl rätt - låter man dem äta lite så ser inte hästen skillnaden mot att den får äta lite på ett ställe och att gå lite längre bort och ta en tugga där...
 
Sv: Ska stå still - men vill äta

Jag håller med Åke - att äta eller inte äta, det är frågan :)

Mina hästar får inte äta om jag inte uttryckligen säger till dom att det är ok, och det gäller oavsett om jag parkerar dom på gården i grimma med grimskaftet i marken/över halsen, eller om vi kör i skogen eller med vagn.

Ett sätt att visa hästen vad som gäller är att sätta ett grimskaft från bettringen och binda i lokan, lagom hårt för jobb men inte så löst att hästen når ner i backen. Då bromsar det och efter ett par gånger brukar dom acceptera att det inte går att äta. Kommer beteendet tillbaka kan man behöva påminna någon dag igen.
Den metoden använde vi på vår shettis förut vid ridning, då han annars drog små barn över halsen om dom inte först hade tappat tyglarna. Det var hopplöst att försöka få till någon ridning under betessäsongen!

Lycka till med träningen, jag vet att ni löser det!
Lotta
 
Sv: Ska stå still - men vill äta

Skitsmart ju Fia-Lina! :bow:

Då slipper man springa dit ideligen och dra upp huvudet på honom. Så enkelt men så genialt... :)

*Hem och prova* :bump:
 
Sv: Ska stå still - men vill äta

Thor är ju ocså ett matvrak, äter gärna allt han kommer åt.

Men med lokselen på så är det som om han tycker lokorna tar emot när han ska böja ner huvudet så med lokorna på försöker han inte ens nå en hink om den står framför honom.

Mycket enkelt för min del ;)

/M
 
Sv: Ska stå still - men vill äta

Jag håller med Åke - att äta eller inte äta, det är frågan :)

Jag håller inte med om det, på kulturens östarp i Skåne har de lärt sina hästar att det är ok att äta och röra sig så mycket de vill så länge de INTE rör på vad de nu har efter sig. Som vid tex höbärgningen resulterar detta i en halv cirkel av avbetat gräs framför vagnen, men vagnen har inte rört sig så mycket som en mm. Mycket bra och praktiskt tycker jag :angel:
 
Sv: Ska stå still - men vill äta

Ja, det låter ju bra. Men jag tror faktiskt inte att jag är tillräckligt duktig. Dvs, jag har nog varken tiden eller kunskapen att lära pållen att man får beta men inte röra på vagnen. Enklare då att lära honom att när det är jobb får man inte äta.
 
Sv: Ska stå still - men vill äta

ja om man bara "hobby arbetar" med hästen så är det någ bäst om man gör så de är en annan sak när man jobbar med dom från morgon till kväll :)
 
Sv: Ska stå still - men vill äta

Precis! :)
Underbart vore det ju om man kunde få jobba med hästen från morgon till kväll - tänk vilket samspel man skulle få :love:. Men man får väl se verkligheten som den är och inse att det händer inte...

... om jag inte vinner 20 miljoner på lotto och inte behöver arbeta mer i hela mitt liv! :banana: ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 819
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 382
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 152
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp