sthu

Trådstartare
Sitter och bläddrar i en broschyr från Jordbruksverket om parasiter. Läser lite om fotskabb och inser att det stämmer in på min ena ponny! Hon har under sommaren kliat sig som tokig på frambenen och har krustor längs insidan av benen. Jag har tänkt att det är eksemen som spökar (hon har sommareksem), men kanske är det inte det? Inga sår eller något, bara kliande krustor.
Det är en new forest med kort päls.
Andra ponnyn (fjordkorsning) har lite småkrustor på skenorna med, men kliar sig inte. Han har också sommareksem. Använder samma borstar och till viss del utrustning till båda.

Jag är antagligen bara nojig, men man vet aldrig! Låter det som om det skulle kunna vara skabb, eller är det eksem?
Kommer ringa en veterinär i nästa vecka och höra vad de tror.
 
Det låter mer som rasp än fotskabb, oftast syns inget alls och hästen står och stampar och trampar mycket med drabbat ben. Sinifikt för fotskabb är att symptomen kan bli mindre eller helt utebli sommartid och sen förvärras på hösten mot vintern.

Hur länge har det pågått?
 
Ja, ju mer jag läser ju mer osannolikt låter det att det skulle vara just skabb. Men nojig är jag ändå :p

Hon började klia sig på frambenen i maj, så jag tänkte att det hängde ihop med eksemen. Har aldrig haft symtom där innan, men eksem kan ju bete sig lite konstigt ibland.
Det blev bättre under en period, blossade upp igen i slutet på juli och nu har det blivit värre igen. Just skoven har fått mig att misstänka något annat än just sommareksem..

På korsningsponnyn har jag aldrig tänkt något annat än rasp i och med att han inte kliar sig. Känns lite konstigt att båda två får det just nu (honom har jag trots allt haft i 12 år och aldrig ens haft lite mugg..), men de går ju tillsammans och delar grejer så visst kan en infektion av något slag spridas mellan dem.
 
Varför kan det inte vara skabb för att det även utrycker sig som rasp ?
När skabben gör gångar kan hästen även få muggsymptom/ rasp .
 
Tar inte swich snabb? Pyretin är väl effektivt mot det om jag inte minns fel. Har en skvätt kvar, kanske kan prova det?

Jag smorde benen på henne med tjära i somras när det var som mest insekter. Då blev det bättre och hon slutade klia sej.

Både skabb och rasp brukar väl vara främst nertill på benen? Hon har mest högst upp , inte så mycket på skenorna.
 
Om du ska ta skabbpeov med veterinären måste de ta skrap provet väldigt djupt och provet är inte tillförlitligt om man inte hittar precis rätta stället .

Har också något minne av att switchen ska fungera eller sprayflaskan med ?!?!?! För fästningar till hund men den behandlingen blir så mycket dyrare .
Frontline -:)
Att båda ev skulle få skabb är väll inte konstigt om du använde samma borstar .
 
Nu har korsningen slutat klia sej.

Kanske är en reaktion på fodret? Har gett lite musli under sommaren, kanske är det något i den hon inte tål. Spillers conditioning mix, typ 150 g per dag, behövde nåt att blanda linfröoljan med. Hmm.. Ska nog prova plocka bort den.

Jämfört innehåll på switch och frontline. Inte ens i närheten av samma. Fast permetrin användes mot skabb på människor, så det borde ju funka.
 
Är det inte dags att ta ut Vet istället för att laborera o kanske riskera att utveckla överkänslighet?

Har aldrig hört talas om ngn som fått för sig att smeta tjära på benen- än mindre en som jobbar(?) med djurskydd.
 
Tjäran var som sagt mot insekterna. Vanlig Skillingarydssalva (vars aktiva ingrediens är just talltjära). Knappast någon radikal åtgärd ;)
Och nej, jag jobbar inte med djurskydd. Jag jobbar med kemikalier (bland annat permetrin och pyretiner i olika form och koncentration) och skadedjur.

Som du ser i första inlägget "Kommer ringa en veterinär i nästa vecka och höra vad de tror". Och det har jag gjort. Den jag pratade med trodde inte att det var skabb utan sommareksem som helt enkelt satt på benen. Hon tyckte jag skulle avvakta och fortsätta behandla som om det är eksem. Och det kommer jag göra. Om det inte blir bättre på några veckor ska vi göra ett skrapprov. Vi kom fram till att prova bensylbensoat, effektivt mot både eksem och skabb och löss. En order har gått till apoteket så de blandar ihop till mig. Tar ett par dagar, men sen kör vi igång en behandling.
Jag har mer eller mindre uteslutit skabb nu, det var nog bara lite noja sådär på fredagskvällen. Tror mer att det kanske är eksemen som spökar.

Permetrin är verksamt mot skabbkvalster, men koncentrationen i tex Ultrashield är för låg för att "bota" hästen. Däremot kan det minska symtomen. Men om hästen har sår kan det bli bra mycket värre istället. Vem som helst som kan läsa en vanlig bruksanvisning ser det. Diskuterat även detta med veterinären, men hon hade inte tillräcklig kunskap om medlet för att säga varken bu eller bä.
 
Just krustor är ett väldigt vanligt symtom på skabb (och kliandet förstås), och skabb hittar man från knät och neråt. Dock trivs den ju mest på långhåriga ben, främst vintertid.
 
Ja, precis så har jag med lärt mej. Och det enda som stämmer in är krustor och klåda.
Smörjer med salicylsyra i väntan på apoteket, det mjukar upp det värsta i alla fall.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Mina katter har varit på kattpensionat och den ena kom hem med pyttesmå runda sår runt öronen. Pyttesmå. När jag tittar i öronen ser...
Svar
10
· Visningar
9 076
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp