• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Narcissus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 192
Sv: Skabb

Mjällkvalster (eller kaninskabb som det ibland kallas) ser ut som mjäll, helt enkelt. Pälsen brukar lossna i tussar med en/flera mjällbitar längst ner.
Kräver vet. undersökning men är lätt att fastställa diagnos och lätt att bli av med.

Sv: Skabb

Min kanin har haft mjällkvalster en gång innan och det är inte det. Men hon har små skrovliga fläckar (kanske 2mm i diameter)
Läste på den sidan som gul_zebra tipsade om att vid svamp så lossnar det pälstussar med små hudflagor på, och min kanin börjae fälla jättemkt (hon har varit utomhuskanini hela sitt liv, men dom senaste två åren har hon varit inne så jag har bara trott att det har varit så för att hennes kropp inte är van vid att vara inne?) för ngn månad sen och då tappade hon hur mkt som helst och det fanns alltid hudflagor på pälsen. Vad är det med henne? Är det ngn som vet?

Liknande trådar

R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
1 215
Senast: hastflicka
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Cambrie
·
Övr. Djur Stör mig på jordbruksverkets förslag på nya kravmått för djur. Går de igenom kommer det innebära slutet för småskalig djurhållning. 11 12 13
Svar
248
· Visningar
11 071
Senast: Efwa
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 295
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Roliga saker som barn säger
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur