Bukefalos 28 år!

Skabbigt ansikte

mandalaki

Trådstartare
Vad är det för "revor" min katt få i ansiktet? Han ser så där "skabbig" ut som en del utekatter kan göra men som varken han eller hans bror (innekatter) nånsin sett ut.

Min gissning är att det är nån hudirritation under pälsen, som finnar. Strax innan det här kom hade han ett par svarthakeprickar runt nosen, som pormaskar alltså.

Man ser det ju rätt ofta på katter men är det nån som vet vad det verkligen är?

Så här ser han ut:

Länk
 
Sv: Skabbigt ansikte

De svarta prickarna är troligtvis s.k. kattacne. Min gammelherre får det när han blir stressad. Har fått rådet av veterinär att tvätta med Alsolsprit.
 
Sv: Skabbigt ansikte

Jo, han hade ett par såna, men de försvann av sig själv.

Det han har nu ser lite likadant ut men är inte svart. Det är därför jag funderar på om det blir klogg i talgkörtlarna pga värmen. Eller nåt åt det hållet.
 
Sv: Skabbigt ansikte

När mina haft svarthakeprickar har det suttit högre upp, runt nosen. Fast svarta pormaskar har det ändå varit.

Nej, det är inte från ögonen. Det är hårlösa revor. Först trodde jag att det var efter nåt slagsmål, men det verkar det inte vara.
 
Sv: Skabbigt ansikte

Han har ändå rätt mycket päls kvar med tanke på epileringsexperimenten...

Du tror inte att han kan ha kliat upp det själv, alltså rivit sig?

Acne/svarthake/damp-talgkörtlar syns väl alltid? Som svarta prickar eller som på min, en grå fläck under huden (En finne! Sa veterinären glatt :cool: )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 892
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 231
Senast: mackan
·
Katthälsa Har en katt hemma som jag tycker är för tunn. Det är en fertil hona 2 år som är tänkt för avel. Veterinär tyckte i våras att hon var...
Svar
7
· Visningar
1 311
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 709
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp