Skäckhingst - Kaschmir

Sv: Skäckhingst - Kaschmir

Har inte hört talas om honom, men han var snygg!!!!! :d Vet du var han står??

Intressant artikel om trakhenerhistoria på hemsidan, tycker jag. Det framgår inte riktigt om Kaschmir är ren trakhener, och ens skulle kunna bli godkänd för halvblodsavel. Men historiskt kul, som sagt, jag visste inte att trakhenarna hade så färggrann historia!

Andra världskriget måste verkligen ha inneburit ett hårt slag för trakheneraveln - men tur för svensk avel, som kom över en del riktigt fina hästar efter kriget.

Vad jag kan läsa ut av hemsidan står han i Sjöbo :)

Och artikeln läste jag aldrig, inte så haj på tyska :angel:

Han är inte renrasig godkänd trakehner, finns inte med på deras hingstlista.

Han verkar vara en pinto med trakehnerblod.
Har ett pintosto hemma e:Cayuga e:Karabin och Karabins mamma har jag för mig är angloarab.

22 år gammal...

2 godkända generationer?Är det allt som finns?

Trakhennerskäckar är fina, men man får se upp med benställningen på en del.De är ofta ädla, men räcker inte alltid riktigt till exteriört.

Har hört talas om hingsten innan och sett en del hästar med namnet i stamtavlan...men då 3-4-5 generationer bakåt.

Kaschmir finns hos mig i Sjöbo. Han är godkänd i ZfdP och kommer inte att visas i ASVH.
Nu hoppas jag att det är inte räknas som reklam, det är inte meningen, och jag bevarar gärna frågor på mail.
Han är korrekt, vet inte att trakehnerhästar skulle vara mer inkorrekta än andra?
Och han är 100 % trakehner. Men mormodern kom från Polen, och som så många andra gamla trakhenerston fanns inte längre härstamningarna sparade efter andra världskriget. Förra ägaren har förgäves försökt spåra stammen med det går inte.

Han är korrekt, vet inte att trakehnerhästar skulle vara mer inkorrekta än andra?

Nja det är väl så bara att jag noterat vissa avikelser när det gäller just skäckiga trakhenner hästar...man har ju kollat runt en del förr.

Är han korrekt är det ju bra.:)

Farle har svarat på ett av många borttagna inlägg i den här tråden...

Väcker liv i den här tråden igen, då jag undrar vad det blir av avkommorna som inte registreras i Tyskland? Hur fungerar regelverket liksom? :confused:

De borde väl kunna reggas i ASVH med grå papper och raskod 04 om mamman är halvblod och med annan raskod om mamman är av annan ras.

ASVH vägrar registrera in föl efter avelsvärderade hingstar som inte löser licens i ASVH (5000,-). Däremot går det alldeles utmärkt att registrera föl efter hingstar som inte är visade alls. Buskavel är bättre om man vill rega fölen i ASVH, enligt deras sätt att se.

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Wenniz
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023