Skäckhingst - Kaschmir

Sv: Skäckhingst - Kaschmir

Det går utmärkt att registrera avkommorna i SH om man inte vill visa dem/registrera i ZfdP.

OK, trodde att de reggade alla som stammässigt är godkända.
Egentligen trodde jag att det var deras skyldighet att göra det för alla hästar som rent härstamningsmässigt är renrasiga halvblod även om de är efter en av dem icke godkänd hingst.
Förstår att jag trodde fel.

Rent logiskt skulle det väl vara så, men de blir korsningshästar i SH, eftersom SH INTE får lov att registrera halvblod.

Det låter ju som en märklig situation!
Fast jag frågade ASVH tidigare i år om en dansk oldenburgare med full stam som fått raskod 59 och de förklarade att det var för att Dansk Varmblod är den enda danska stambok de godkänner. Jag mailade då en följdfråga om min egen häst som har en icke godkänd dansk oldenburgare som mormorsfar och har raskod 04 men fick inget svar. Det är väldigt ologiskt i mina ögon!

Det är väldigt ologiskt i mina ögon!

Haha, det är väldigt mycket som är ologiskt i hästvärlden när det kommer till registreringar. :angel:

Jag som funderade på att registrera i ASRP, men registrerar jag i SH sänker jag kostnaderna med 2050 kr. :crazy: Det är ju fortfarande samma häst om man säger så... ;)

Vi har haft ett antal danska oldenburgerston till våra hingstar genom åren, alla med "gröna" papper från ASVH.

Vad är det för skillnad mellan SH och ASRP? Hur fungerar det om man får ett föl efter en hingst som ej är godkänd här i sverige? kand om få "gröna" papper i någon annan stambok?¨

/V

Vad är det för skillnad mellan SH och ASRP? Hur fungerar det om man får ett föl efter en hingst som ej är godkänd här i sverige? kand om få "gröna" papper i någon annan stambok?¨

/V

SH = registrerar de raser vars rasföreningar inte själva registrerar, samt att de även tar de hästar som på något vis inte räknas till en ras.

ASRP = registrerar både svenska ridponnyer, korsningsponnyer (som numera också heter svenska ridponnyer) och ponnyer utan härstamning.

Själv har jag blivit väldigt kluven i registreringsfrågan. Jag tycker att det är svårt att få överblick över var någonstans man kan registrera hästar av denna "typ" och vad det får för konsekvenser.

Om jag förstått rätt så kan jag registrera en fölunge i ASRP även om den kanske blir stor häst. :crazy:

Alltså detta med registreringar blir man inte klok på, som exempel mitt eget sto, hon är fullblod är "huvud" registrerad i SG och tilläggs reggad i ASVH, hingsten är reggad på samma sätt (antar jag) då han är godkänd i båda förbunden.

Att regga ett föl i ASVH kostar 1000kr om jag inte minns fel, Att regga i SG kostar 300kr... vill man då tilläggs registrera i ASVH kostar det 300kr =600kr totalt...

Sen tillkommer ju signalements beskrivning, chipmärkning och dna typning så klart i båda fallen...

Jag vet flera som har korsningar som borde ha reggats i ASVH då dessa är av "halvblodsras" men iom att det är så dyrt så är dessa reggade som "helt okända" i SH istället där kostnaderna är hälften eller vissa fall ännu mindre.. :angel:

Jag vet flera som har korsningar som borde ha reggats i ASVH då dessa är av "halvblodsras" men iom att det är så dyrt så är dessa reggade som "helt okända" i SH istället där kostnaderna är hälften eller vissa fall ännu mindre.. :angel:

I det här fallet skulle hästen inte registreras som okänd, utan med full stam. Skulle jag registrera med okända föräldrar i ASRP skulle det ju kosta 400 kr... Skulle jag däremot vilja ha riktiga papper i ASRP skulle det gå på ytterligare 400 kr för registrering och minst 1100 kr för DNA-prover. :crazy:

Samtidigt är det ju intressant att få veta vad hästen får för papper i olika rasföreningar och vad det innebär. Som i ASRP, vilka evenemang får man vara med på? För mig är ju treårstester, kvalitetsbedömning och liknande intressant, även om det inte är livsnödvändigt.

Däremot tänker jag INTE avla fram en häst som jag vet föräldrarna på, men där det inte står uttryckligen i hästens papper. Någon ordning får det vara. :devil:

Hittade detta på ASRP:s hemsida:

Ej kvalificerad hingst – hingst ej visad för avelsvärdering eller hingst som ej löst betäckningslicens/betäckningsbevis

Betyder det att hingsten måste ha löst licens/bevis i ASRP eller kan det även vara SH? Känns ganska meningslöst att maila kansliet, de har ju fullt upp med passansökningar. :crazy:

Som i ASRP, vilka evenemang får man vara med på? För mig är ju treårstester, kvalitetsbedömning och liknande intressant, även om det inte är livsnödvändigt.

Är det ingen som vet vilken skillnaden blir mellan att registrera i SH och att registrera i ASRP? :crazy:

Det slog mig att araber blodtypas för att härstamningskontrolleras, så om mamman är arab behöver kanske bara fölis DNA-kollas. Eller? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Wenniz
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI