Skäcktravare :-)

Sv: Skäcktravare :-)

5aaa1df9807e2dfc2c1af507ccc52e6f_312_307.jpg

Nacoma M.B.
Far: Lome elden Mor: Elvira M.B.
Född: 06
Sto
Kallblods travare

Häftigt!! Ser ut som en Splash White (bukskäck). Anlaget finns hos Gotlandsrusset bla. Man tror att det kommit till russet från Baltikum, och Splash-anlaget finns även hos Finnhästarna...

Ameo, du som är färggenetikens mästare, vad händer med framtida avkommor till den här lille om han är den nya stjärnan på travhimlen och därför kommer verka i aveln om ett par år?
tack för den titeln :D

som jag skrev i tråden på avel också
det beror på vad det är för anlag som har orsakat fläckarna.

för mig ser det ut som ett bukskäckanlag och det är recessivt. Därför kan det också bäras "dolt" i hur många generationer som helst. Paras två "dolda anlagsbärare" är det 25% chans att anlaget blir synligt. Parar man en bukskäck med en dold anlagsbärare är det 50% chans att det blir fläckigt.
Men gissningsvis så är anlaget - OM det är bukskäck - så ovanligt att det är tveksamt om det någonsin blir fler än enstaka.

Det finns också chans att det är ett sabinoanlag som spökar. Hur det nedärvs vet jag inte, men det är ju då mer "stora tecken" som nedärvs och dessa stora tecken sprider sig ibland till kroppen också. Dock sällan.

SÅ i vilket fall som helst så tror jag inte att det kommer börja vimla av skäckar på travbanorna även om denna skulle sättas i avel.

Men...jag har ju varit hos er :o
Cool häst!
Jag vet inte varför mitt svar togs bort? Jag kan inte lägga ut bild på vår skäcktravare utan länkade till hemsidan som vi har bild på men den togs visst bort. Kanske blir det reklam?

Senast ändrad av en moderator:

Ok, tack för utförligt svar som vanligt! :bow::love:

Det ska bli spännande att få veta vad DNA-provet visar.

Ludde Kolgjini har ofta en räv bakom örat, när han är på det humöret, så det skulle inte förvåna mig om han lägger ett högt bud på den lille vid en ev. försäljning!;)

Knapplån

Skulle gärna ha "hittat" en sådan här skäcksötnos i boxen istället för en brun utan tecken:d

Dom brukar ju ha om de mesta då de var därför ja undra.
Har missat rätt mycket av lunschsändningarna nu ett tag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Ändrad ordningsföljd i stället för diskning? En fråga som länge varit på tapeten. Nu hoppas Jägersros tränarkår på...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) På lördag var det meningen att Conrads Lena, som skrällde i V75 på Halmstad i slutet av januari, skulle ha startat i Stoloppet...
Svar
0
· Visningar
692
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Roger Wittman delägare till Igor Font berättar för websidan Catch-Glory de om framtidsplanerna och förhoppningarna inför...
Svar
0
· Visningar
658
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Nu är Gift Kronos redo. Jimmy Takter är helnöjd med hästen och snart vankas det debut på amerikansk mark för Stall Courants...
Svar
0
· Visningar
641
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka