Skada i led

V

Vixen

Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han hoppade på tre ben när jag ledde in honom, men efter vi spolat av benet och tvättat såret kunde han stödja på benet som vanligt. Han kom in med 38,7 i feber (hade stått stilla i hagen länge tror jag), men det sänktes till normaltemp någon timme senare. Eftersom det var helg och ingen distriktsveterinär kunde ta sig ut, trots att jag misstänkte ledskada, så sa distriktsvet. att jag skulle avvakta och se.

Han fick stå i sjukhage i 5-6 dagar, tvättade såret utvärtes med natriumklorid och lindade benet på natten samt hade på kylgele på svullnaden. De första 2 dagarna i sjukhagen var han liite halt, men det gick över snabbt och han rörde sig normalt igen. Svullnaden gick ned, såret var rent - inget var, bara blod, och sedan blev det en sårskorpa. Lät honom gå med sina två kompisar i hagen igen. Han hade inte feber eller ont när man klämde på benet.

Sedan gick såret upp igen. Och hasen blev jättesvullen. Det gick några dagar, sedan fick jag tid på kliniken. Fortfarande ingen feber, inget var eller äckel från såret och hästen hur pigg och glad som helst. Haltar inte alls på rakt spår, och knappt märkbart på böjt spår.

På kliniken röntgade dom och hittade inget i skelettet. Sprutade då i leden och upptäckte ett hål rakt in. Vet inte hur omfattande det var, men nu ska han få Penovet intramuskulärt i 7 dagar (som jag ger) och Metacam oralt i 8 dagar. Han ska stå inne på box dygnet runt, stackarn, och ska ledas 20 minuter varje dag.
Blir det bättre slipper han kanske opereras.

Jag tycker att det verkar märkligt att han har en så pass allvarlig skada - och inte har haft varken feber, ömmat eller haltat. Och det hann gå så lång tid innan vi kom iväg till kliniken vilket inte är bra alls.

Någon som varit med om något liknande? Kan en häst bli helt återställd från en ledskada?
 
Sv: Skada i led

Jag hade en ponny som stack hål på kotleden bak, var inte speciellt halt eller hade hög feber samma dag, men vi åkte till Ultuna samma kväll som skadan hände pga den kraftiga svullnaden så hur det hade sett ut annars vet jag inte, men de sa då att det var tur för prognosen att vi kom in så fort.

han blev relativt återställd, skadan hände i december och jag har för mig att vi var igång med träning och tävling efter 7-8 månader, men då tillstötte lite komplikationer med allergiska reaktioner på medicin som drog ut på det lite.

Han hade på kontrollröntgen lindrigare pålagringar och när han såldes 2 år senare mellan 0,5-1 grads reaktion på böjprov i det benet.

han tävlades och tränades dock utan att bli halt i 7-8 år till innan han bröt benet i hagen när han var 18..

Nu var den här hästen 9 när det hände vilket också bör ge en sämre prognos än på en unghäst.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 767
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp