Skadad foderhäst

För det första hade jag ALDRIG litat på en okänd människas ord att denne ska stå för alla veterinärkostnader, speciellt som det är en häst som redan ÄR skadad/sjuk/defekt (vet inte riktigt vad jag ska kalla det). Möjligheten är stor att ni kommer att bli osams om huruvida hästen behöver veterinärvård, till exempel. Och då är det inte ALLS säkert att hästägaren är så glad för att betala längre!
Detta ska givetvis stå i kontrakt så hon inte har någonting att skylla på om det skulle hända att vi tar honom, och det skulle då vara i hur vi vill ha det.
 
För att veta hur hästen mår måste man ha dagsfärsk besiktning. Och iom att hästen redan är synligt halt skulle den inte gå igenom.
Och en sån häst rider man bara inte på!

Sen även om det u skulle vara sant att hästen förut varit helt fri från smärta vintertid så är det ingen garanti för att den blir det igen.

I mina ögon är det i stort sett vansinne att ta en sån häst.
Tänk vad jobbigt om ni fäster er vid den och se den lida och må dåligt och ev slaktas. Det blur väldigt mycket jobbigare ju mer tid ni får ihop.
Så att bara lämna tillbaks om den inte håller är inte så jäkla lätt.

Att det är så många andra intresserade tror jah inte en sekund på. Det låter som det alla hala jävlar kommer med för att stressa in folk i dåliga beslut som de sagt nej till med mer tid.

Vill du ha nr till vettiga veterinärer du kan ringa och fråga kan du PM:a.
Jag är rätt säker på att samtliga kommer avråda.
Men kanske bra för din mamma att få höra från veterinärer just.
Jag jobbar med rehab och som tränare. Om det gör att din mamma tänker till mer så kan du tala om det för henne och visa vad jag skrivit.
 
Hon har sett och läst med mig, men hon tycker att man ska lita på ägaren som känner hästen och vet mer om den. Samt säger att man inte ska lita på forum då jag frågar en väldigt generell fråga och den är svår att svara på :confused: mamma och jag har väldigt delade åsikter och jag tycker det låter helskumt.
Din mamma låter mer än lovligt naiv, skulle hon lita på någon som säljer en begagnad bil också?
 
Det här med kontrakt precis som ni vill... Du skriver ni inte vill betala för skadan.

Ett kontrakt säger vad två parter bestämt. Om någon inte följer eller gör vad man bestämt är kontraktet bra för att domstolen ska veta vad som bestämts.

Om hästen blir halt(are) och måste till veterinär och ägaren som är utomlands inte kan eller vill betala. Då måste ni betala. Ni måste ge hästen veterinärvård. Sen får ni i domstol be att ägaren av domstolen döms att betala. Förlorar ni i domstol (alla som har rätt får inte rätt i domstolen) måste ni betala massor av pengar för rättegången. Plus veterinärvården. Om ni vinner i domstolen så domstolen säger att ägaren ska betala får ni gå med domen till Kronofogden o h be dem hjälpa er att få pengar. Det kostar pengar. Om ägaren inte har några pengar kan inte kronofogden hjälpa er utan ni får betala.

Samma med lämna tillbaka. Vägrar hon ta emot hästen måste ni betala mat, skoning, boxplats och veterinär för den ändå. Osv.

Det finns inga säkra kontrakt i meningen man aldrig kan få problem!
 
Man blir mörkrädd på ritkigt av att läsa det här!
Hästen har uppenbarligen en senskada som inte är läkt. En frisk sena svullnar inte så. Märklig hästägare som vill skicka bort hästen på foder när den uppenbarligen fortfarande är skadad, och dessutom till en ungdom(?) och okunnig förälder. Att hen sen stressar dig med att hen ska iväg, och att ni ska få ett två år gammalt protokoll och tävlingsresultat med mera gör saken bara ännu värre!
Hon försöker lura er och kanske vill hon även dumpa hästen på er. Tacka vänligt men bestämt nej till den där skadade hästen.
 
Senast ändrad:
Detta ska givetvis stå i kontrakt så hon inte har någonting att skylla på om det skulle hända att vi tar honom, och det skulle då vara i hur vi vill ha det.

Men du ... (och din mamma) ...

Ni är okunniga om hästar, skador, att vara fodervärd osv och trots det övervägs det på allvar att skriva fodervärdsavtal på en häst som inte går igenom en besiktning etablerat från ägarens sida samt som blir halt längre perioder pga konstaterad skada den haft sen föl .
Och ändå överväger ni att stå pch skriva kontrakt på plats "så att allt kommer med" ? :confused:

Det blir så tokigt att jag knappt vet hur jag ska formulera mig..
Jag kan garantera att ett kontrakt som skrivs på det sättet är katastrof.

OM någon utifrån ditt scenario skulle skriva kontrakt på en sån häst, så vore det rimligt att kontraktförslagen övervägs och ev revideras med tid att begrunda/korrigera/komma på punkter som ev saknas/behövs förtydligas/specificeras etc för att ett avtal som blir tydligt och hållbart för alla parter ska bli slutprodukten.

Ni tänkte ju typ att ni skriver kontraktet över en kopp kaffe på plats ?
 
@Klaralg03 Du verkar inte vara mottaglig för vad folk säger, be din mamma läsa tråden, är inte säker på att hon har gjort det.
Det här kan bli en väldigt dyr affär med mycket tårar.

Min mamma litade på ägaren när hon köpte min första häst, myyyycket pengar gick åt till vet och tillsist fick vi ta bort henne. Red nog 10ggr på två år.

För er bådas skulle borde ni inte köpa en häst med problem.
 
Jag har haft en häst som varit halt på exakt samma sätt. På sommaren svullen och halt i ca 2 veckor för att sedan vara normal. Speciellt hela vinterhalvåret.

Det visade sig att hon var dubbelsidigt halt men mer halt på ena benet under sommaren när underlaget var hårdare.
En sommar var hon halt i tre veckor och jag gjorde äntligen en utredning när det inte gick över. Jag var både okunnig och hon kamouflerade skadan väldigt bra (hade extremt bra trav, var aldrig stabbig i gångarterna eller vägrade vid hoppning).

Hon hade sen-ärr i båda benen som var oelastiska och fula.

Jag hade aldrig tagit en häst på foder med dessa symptom utan att ha kollat med ultraljud först och själv varit med på undersökningen.
 
@Klaralg03 Du verkar inte vara mottaglig för vad folk säger, be din mamma läsa tråden, är inte säker på att hon har gjort det.
Det här kan bli en väldigt dyr affär med mycket tårar.

Min mamma litade på ägaren när hon köpte min första häst, myyyycket pengar gick åt till vet och tillsist fick vi ta bort henne. Red nog 10ggr på två år.

För er bådas skulle borde ni inte köpa en häst med problem.
Har du läst tråden?
 
@Klaralg03 Du verkar inte vara mottaglig för vad folk säger, be din mamma läsa tråden, är inte säker på att hon har gjort det.
Det här kan bli en väldigt dyr affär med mycket tårar.

Min mamma litade på ägaren när hon köpte min första häst, myyyycket pengar gick åt till vet och tillsist fick vi ta bort henne. Red nog 10ggr på två år.

För er bådas skulle borde ni inte köpa en häst med problem.
Läs tråden :)
 
@Klaralg03 Mitt råd är att skippa denna hästen och hellre åka lite längre för att hitta en frisk foderhäst. Även om det kanske inte finns väldigt många hästar att ta på foder, så måste det väl gå att hitta en frisk, trevlig häst om man utökar sitt sökområde lite och har lite tålamod?
 
Men du ... (och din mamma) ...

Ni är okunniga om hästar, skador, att vara fodervärd osv och trots det övervägs det på allvar att skriva fodervärdsavtal på en häst som inte går igenom en besiktning etablerat från ägarens sida samt som blir halt längre perioder pga konstaterad skada den haft sen föl .
Och ändå överväger ni att stå pch skriva kontrakt på plats "så att allt kommer med" ? :confused:

Det blir så tokigt att jag knappt vet hur jag ska formulera mig..
Jag kan garantera att ett kontrakt som skrivs på det sättet är katastrof.

OM någon utifrån ditt scenario skulle skriva kontrakt på en sån häst, så vore det rimligt att kontraktförslagen övervägs och ev revideras med tid att begrunda/korrigera/komma på punkter som ev saknas/behövs förtydligas/specificeras etc för att ett avtal som blir tydligt och hållbart för alla parter ska bli slutprodukten.

Ni tänkte ju typ att ni skriver kontraktet över en kopp kaffe på plats ?
Nej, hon skriver alltså ett kontrakt och mailar över det till oss. Sedan får vi lägga till eller ta bort vad vi "vill". Sedan skriver vi det när vi hämtar honom är tanken.
 
@Klaralg03 Mitt råd är att skippa denna hästen och hellre åka lite längre för att hitta en frisk foderhäst. Även om det kanske inte finns väldigt många hästar att ta på foder, så måste det väl gå att hitta en frisk, trevlig häst om man utökar sitt sökområde lite och har lite tålamod?
Hittade en häst jag gillade, den var 13 timmar bort. Tyvärr finns det inte alls mycket hästar ute på annons. Jag vill heller inte stresslåna en häst bara för att få en häst :)
 
Hittade en häst jag gillade, den var 13 timmar bort. Tyvärr finns det inte alls mycket hästar ute på annons. Jag vill heller inte stresslåna en häst bara för att få en häst :)
Tretton timmar är väl helt okej om man åker och tittar på en häst som man ska spendera minst ett år tillsammans med? Gör en utflykt av det. Åk över en helg och övernatta någonstans.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 430
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp