skadad häst hos fodervärd

Svar : nej. Kontrakt eller ej.

Jag håller med dig om att svaret sannolikt är nej i själva frågan eftersom det inte finns något avtalat, men jag håller inte med om att svaret är nej oavsett om det finns kontrakt eller ej. Avtalslagen är dispositiv och vem som ska stå för veterinärvård kan regleras i ett fodervärdsavtal (vilket är vanligt och i allra högsta grad önskvärt).
 
Jag håller med dig om att svaret sannolikt är nej i själva frågan eftersom det inte finns något avtalat, men jag håller inte med om att svaret är nej oavsett om det finns kontrakt eller ej. Avtalslagen är dispositiv och vem som ska stå för veterinärvård kan regleras i ett fodervärdsavtal (vilket är vanligt och i allra högsta grad önskvärt).
Problemet är att det är en dyr process att dra igång och även om man har avtal kan det smaka mer än det kostar att få de pengar man tvistar om, om man ens får dem. Det bästa i det här läget vore att vägra betala när fv beställt veterinär och då låtit denna ta kostnaden/försöka kräva pengar, att ta den själv kan tolkas som man gått med på att ta kostnaden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 728
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 944
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: Sirap
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp