Skadad hornhinna läker inte!

Lite OT, men ... Fick skador på bägge hornhinnorna på min unghäst för ett gäng år sen när han gick på bete, hans ögon skrapades varje dag på djursjukhuset för att det skulle vara frisk vävnad i kanterna och på så vis läka bättre.

Hans ögon läkte fint med skrapning och antibiotika i droppar, han är helt återställd idag.

Första tio dagarna på djursjukhuset vågade dock veterinären i tjänst inte behandla och skrapa honom så läkningen fördröjdes tyvärr.

Hoppas det går bra med vovven ❤

Ja, jag hoppas att skrapningen gjort någon nytta på höger öga. Vore ju skönt om ett öga är friskt nu iallafall. Vänster öga ser inte alls bra ut nu...:( Vi får se vad dom säger i morgon då. Det var/är fullbokat överallt så det får bli en akuttid, och dom släpper dom först i morgon bitti så blir att kasta sig över telefonen 7.30 när dom släpps. Hon jag pratade med idag garanterade iallafall att vi skulle få en tid så nu hoppas jag verkligen det!

Vi har ju kvar smärtstillande och allt från första vändan så hon får då hjälp mot det, men jag måste få det kollat innan det blir helg för att kunna slappna av... Hon kisar mer med detta ögat nu än vad hon någonsin gjorde med det andra, och då var den skadan jättedjup så jag är ju orolig att denna är värre.:down:
 
Har du någon aning om vad/var hon skadar ögonen på?

Antagligen på promenader. I går kom jag hem efter jobbet vid 13-tiden, och då var hon som sagt ytterst lite röd. Mamma som haft henne när jag jobbade hade varit ut med dom på promenad vid 11-tiden. Hon hade varit helt normalt på morgonen och mamma hade inte sett något konstigt alls, och då behandlar vi som sagt fortfarande höger öga, så hon har ju verkligen varit runt ögonen på henne.

Hon har ju inte mycket till nos, så ska hon lukta på något så är ju ögonen väldigt nära marken...

Vi har ju inte haft någon snö heller, knappt kyla. Tänker tillbaka från första skadan och det skedde också när det väl blev kallt, lika nu. Funderar på om det helt enkelt är lite högre gräs så fryser och blir stenhårt, sen går hon och luktar där andra hundar kissat och kör ner ögonen på det vassa/hårda gräset. Mamma hade bara gått efter cykel/gångväg i går, och hon har varit kopplad hela tiden.

Har haft henne i 4 år och hon har aldrig behövt till veterinären tidigare trots att hon är 8 år gammal, sen nu lyckas vi få TVÅ ögonskador inom loppet på 7 veckor. I vardera öga dessutom....
 
Ja, jag hoppas att skrapningen gjort någon nytta på höger öga. Vore ju skönt om ett öga är friskt nu iallafall. Vänster öga ser inte alls bra ut nu...:( Vi får se vad dom säger i morgon då. Det var/är fullbokat överallt så det får bli en akuttid, och dom släpper dom först i morgon bitti så blir att kasta sig över telefonen 7.30 när dom släpps. Hon jag pratade med idag garanterade iallafall att vi skulle få en tid så nu hoppas jag verkligen det!

Vi har ju kvar smärtstillande och allt från första vändan så hon får då hjälp mot det, men jag måste få det kollat innan det blir helg för att kunna slappna av... Hon kisar mer med detta ögat nu än vad hon någonsin gjorde med det andra, och då var den skadan jättedjup så jag är ju orolig att denna är värre.:down:

Stackarn! Jag fick ha specialluva på hästen, med skadan blev de väldigt sol/ljuskänsliga sa veterinären. Hur har vädret varit hos er? Kan det vara ljus som triggat henne idag?
FB269DB3-68B4-4C06-B9C2-AB06BCEE7271.jpeg
 
Stackarn! Jag fick ha specialluva på hästen, med skadan blev de väldigt sol/ljuskänsliga sa veterinären. Hur har vädret varit hos er? Kan det vara ljus som triggat henne idag?
Visa bifogad fil 46118

Nej, det har varit mulet. Kallt och blåsigt. Funderar på glasögon till henne faktist. Satt just och kollade runt på olika modeller. Hon är ju lite känslig för sol och blåst, inte så att det blir så här illa som det är nu (ser hemsk ut!) men kan bli lite röd i ögonen så det kan absolut vara en investering som vi kan sätta på henne på promenader.
 
Nej, det har varit mulet. Kallt och blåsigt. Funderar på glasögon till henne faktist. Satt just och kollade runt på olika modeller. Hon är ju lite känslig för sol och blåst, inte så att det blir så här illa som det är nu (ser hemsk ut!) men kan bli lite röd i ögonen så det kan absolut vara en investering som vi kan sätta på henne på promenader.

Bolla det med veterinären imorgon på akuttiden!
Jag hade luva på hela sommaren min var skadad även om det var helt läkt och han friskförklarad, just för att han var extra känslig.

Idag kan man inte ens se att han haft en skada i ögonen, ingen ärrvävnad eller känslighet.

Lycka till!
 
FB3DC407-D1BF-442F-AB0E-12F7484CD09E.jpeg

Kom precis hem. Tyvärr så var det en djup skada på hornhinnan igen...:( Positiva är dock att hornhinneskadan i andra ögat ÄNTLIGEN har läkt. Runt skadan var det alldeles flikigt så hon blev skrapad direkt, ingen infektion/inflammation än så länge, så förhoppningsvis så läker denna skadan snabbare än den förra.

Mollan fick pluspoäng även i dag, hon är så duktig trots att dom pillar,lyser, och stoppar grejer i ögonen på henne. Hon är helt fantastisk denna tjej!:heart
 
Visa bifogad fil 46136
Kom precis hem. Tyvärr så var det en djup skada på hornhinnan igen...:( Positiva är dock att hornhinneskadan i andra ögat ÄNTLIGEN har läkt. Runt skadan var det alldeles flikigt så hon blev skrapad direkt, ingen infektion/inflammation än så länge, så förhoppningsvis så läker denna skadan snabbare än den förra.

Mollan fick pluspoäng även i dag, hon är så duktig trots att dom pillar,lyser, och stoppar grejer i ögonen på henne. Hon är helt fantastisk denna tjej!:heart
Åh shit vilka epulider. Du har inte tänkt operera bort dem?
 
Åh shit vilka epulider. Du har inte tänkt operera bort dem?

Hmm, konstigt att inte veterinären har nämn något om det?

Hon har fått både en och tre ordentliga koller under denna period,och innan. Hon har EXTREMT underbett så vi har kollat tänder och tandkött med jämna mellanrum. Dom två längst fram kommer behövas dras ut, men det är det enda dom påpekat, då har vi endå varit på två olika kliniker. Vi skrapar tandsten och har koll på det övriga, speciellt nu när hon är senior.
 
Hmm, konstigt att inte veterinären har nämn något om det?

Hon har fått både en och tre ordentliga koller under denna period,och innan. Hon har EXTREMT underbett så vi har kollat tänder och tandkött med jämna mellanrum. Dom två längst fram kommer behövas dras ut, men det är det enda dom påpekat, då har vi endå varit på två olika kliniker. Vi skrapar tandsten och har koll på det övriga, speciellt nu när hon är senior.
Oj.
 

Hon har ”alltid” sett ut så i munnen, iallafall så länge jag haft henne. Har inte ens regerat över det, och veterinärerna har inte heller sagt något som sagt. Mer än att dom två tänderna längst fram lär vi dra snart. Så här såg hon ut när jag tog över henne när hon var fyra:

C21C9DE8-8888-48D0-9F99-5C7D752656AC.jpeg

Det ser seriöst ut som om någon har kastat in tänderna på måfå bara både uppe och nere, men det har aldrig varit något problem. Mer än som sagt dom två som börjar bli slitna nu. Hon äter, busar, och tuggar ben som vilken hund som helst.

Min förra hund fick det, men hans blev ju som en knöl som växte in (mot tungan). Molly har som sagt alltid sett ut såhär. Jag får be veterinären kolla igen på fredag och nämna just epulider så får dom avgöra det då.
 
Visa bifogad fil 46152
En relativt nytagen bild där man ser bättre.
Okej, de små sneda tänderna gjorde att det såg knasigt ut. Det såg ut som epulider. Men det är jättesvårt att se på såna hundar då de har såna små framtänder. Min boxer hade epulider eller kanske snarare ett tandkött som växte aggressivt men symmetriskt. Man såg hennes tänder, men de såg jättesmå ut. Efter Op fattade jag hur mycket extra hon hade.
 
Okej, de små sneda tänderna gjorde att det såg knasigt ut. Det såg ut som epulider. Men det är jättesvårt att se på såna hundar då de har såna små framtänder. Min boxer hade epulider eller kanske snarare ett tandkött som växte aggressivt men symmetriskt. Man såg hennes tänder, men de såg jättesmå ut. Efter Op fattade jag hur mycket extra hon hade.

Ja, jag har förstått att det är vanligt på boxer, och min förra hade 50% boxer i sig. Jag får be dom kolla nästa Fredag om det är något vi bör åtgärda eller om det bara är så hon ser ut.

Hon toppar nog listan i hur mycket bettfel och konstigt placerade tänder man kan ha...:cautious: Skiljer utan att överdriva säkert 3,4 centimeter mellan över och underkäke. Tuggtänderna ligger bra an mot varandra, men sen spårar det ur totalt... Detta har dock aldrig varit något bekymmer för henne, mer än att hon hade väldigt mycket tandsten när jag tog över henne.
 
I morse såg ögat inte rolig ut... Gissar att det beror på att det blev skrapat igår. Lite bättre nu igen iallafall...

Diskuterade glasögon med veterinären i går och hon tyckte det kunde vara värt att prova. Dels för att nu ser hon ju sämre på första ögat eftersom det hann bli ärrvävnad i det pga inflammation och att det blev så långdraget, så risken är ju att hon går in i fler saker, samt att eftersom hon har lite ”hängiga” ögon så blir hon ju påverkad av väder och vind. Blåser det mycket ute så rinner ju ögonen, och på sommaren när det är soligt så blir hon också lite röd i ögonen. Hon ääälskar solen och ligger ute i flera timmar i streck mitt i solen, så jag har nu beställ glasögon med uv-skydd.

Vi får se om hon går med på att ha dom på sig ens, men vi får vänja in dom lite i taget. Tror hon kommer tycka det är jätteskönt bara hon accepterar dom.

Och matte och ”mormor” slipper vara löjligt rädda när hon går och luktar i dikena, nu törs vi ju knappt släppa ut henne i gräset ens...
 
Hon har ”alltid” sett ut så i munnen, iallafall så länge jag haft henne. Har inte ens regerat över det, och veterinärerna har inte heller sagt något som sagt. Mer än att dom två tänderna längst fram lär vi dra snart. Så här såg hon ut när jag tog över henne när hon var fyra:

Visa bifogad fil 46151
Det ser seriöst ut som om någon har kastat in tänderna på måfå bara både uppe och nere, men det har aldrig varit något problem.

Plattnästa hundar har ju lika många tänder som alla andra hundar, men dom får liksom inte plats - detta gör att dom oftast hamnar korst och tvärs.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 240
Senast: Soffan74
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 372
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 929
Hundhälsa Detta har aldrig drabbat mig innan... För 3 veckor sen var vi in till veterinären pga örat, återbesök och behandling ledde till att vi...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp