Skadad igen...

MiaMaria

Trådstartare
Nu har min häst skadat sig igen. Andra frambenet denna gången. Han har fått ett sår av något i hagen, jag vet inte vad. Såret sitter några cm under framknät och är 2 cm långt, inte brett men säkert djupt.

Jag hade ute veterinären igår kväll då han hade feber och svullnaden vägrade lägga sig, trots jodopaxomslag på dagen (skadad under natten). Fick penicillin, och ska behandlas i 4 dagar med det. Han är halt och har ont, men går hyfsat ok i hagen.

I kväll hade han ingen feber, men är jättesvullen på knät. Har benet lindat (på veterinärens inrådan). Har inte pratat med veterinären idag, men kanske får ringa igen i morgon om det inte blir bättre. Jag orolig för svullnaden.

Någon annan här som haft liknande skada med stor svullnad och hälta? Vad hände och hur gick det?
 
Sv: Skadad igen...

Vår ponny fick ett sticksår ända in till griffelbenet i somras. Rejält svullen och lätt hälta i traven.
La spritbandage de första 3 nätterna, spolade rent med natriumklorid och la dit en sobactkompress mot såret (benet fick hållas lindat dygnet runt pga av flugorna).
Åkte in till klinik efter en vecka och röntgade benet för jag var så orolig att det inte blev bättre:crazy:. Det fanns inga främmande föremål kvar i såret och jag fick rådet att inte spola rent så ofta för att inte pilla i det hela tiden.

Men sorbactkompresserna skulle jag fortsätta med men inte byta dom mer än var annan var tredje dag istället för varje som jag hittills hade hållt på med.

Såret läkte fin fint, hältan försvann men svullnaden bestod vilket var helt normalt. Det kan ta tid och nu lägger jag ett stallbandage på natten med en back on trackpadd under. Vi har börjat satt igång henne försiktigt och man ser att svullnaden ser bättre ut direkt när man tar bort stallbandaget samt efter ridturerna:).

Det kommer säkert gå jättebra för din häst också men räkna med att svullnande kan sitta i fast både sår och hälta försvunnit.
 
Sv: Skadad igen...

Tack för ditt svar!

Ja, jag är rädd att det tagit ganska djupt här också, även om såret i sig inte är så stort. Min vet sa just att jag inte skulle hålla på så mycket med såret, alltså inte spola rent (som jag tänkt göra...) utan bara tvätt rent runt om.

Jag har bara fått rådet att lägga ren kompress och linda både för svullnad och förståss för att hålla borta flugor.

Svullnaden är fortfarande jättestor, men hältan är något bättre och även hästens allmäntillstånd. Jag funderar också på om jag bör åka in och röntga... Får avvakta någon dag till och sen ringa vet igen och ev klinik.

Hur lång tid tog det för din häst innan ni kunde sätta igång igen? Min vet sa att min häst måste vara helt symptomfri + några dagar till innan jag börjar rida igen... Det kan ta ett tag antar jag :crazy:
 
Sv: Skadad igen...

Tror hon vilade helt 4 veckor och hon fick gå i vanlig hage om hon inte busade för mycket.

Har haft igång henne nu i snart 2 veckor och har nu börjat trava lite grann:)
Hon är super pigg och tycker allt är roligt:p

Lycka till med din pålle!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 541
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • LGCT Stockholm
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp