Skadad kissekatt

sky_fly

Trådstartare
Det räcker inte med ett skadat djur. Nej, allt ska ske i ett. Först hästen, sedan hästens ägares hund och nu stallkatten vad blir det sen?

Hur som helst.
För ett par dagar sedan så hittade vi stallkatten på tre ben. Då lät vi det vara i en tanke att hon antagligen bara landat fel eller sådär. (Hon hoppar ner ifrån höskullen emellanåt som inte är specellt högt upp men ändå)
Men nu har det gått ett par dagar och det har inte blivit speciellt bättre utan hon haltar på. Dock har hon börjat stödja en aning på benet men det är inte mycket.
Så igår så tog vi en ordentlig titt och klämde igenom mer ordentligt. Tog även koksaltlösning (om jag inte minns helt fel, min hjärna är bortkopplad just nu) och sköljde rent för att få bort skit och även en del var. Själva tassen är svullen och varm. Finns även en del puls. Vi antar att något är brutet för vad annars skulle det kunna vara när det är centrerat till en klo och trampdyna? Hon hade inga öppna sår eller liknande på undersidan vad vi kunde se i alla fall. Skulle vara ifall det satt någonting mellan men eftersom det är så pass svullet gick det inte att kolla så himla mycket.
Vi lindade i alla fall in tassen med bomull, bandage och silvertejp. Vi visste att det inte skulle sitta länge men en stund är bättre än inget.

Så idag såg det hela mycket bättre ut. Dock fortfarande svullet men inte fullt så varmt. Hon använde tassen och gick lite grann på också.
Inte alls varigt eller så soom det såg ut igår. Nu får hon även vara inne i stallet hela tiden och vi har stängt för alla utgångar.
Hon äter ordentligt, är inte ett dugg hängig och hoppar upp och ner utan bekymmer. Så det är bara det lilla nere på tassen som spökar.

Hur stor är risken att det blir fel om man bara låter det vara?
Som det är nu är hon fullt frisk, och inga ytliga sår som kan bli 'värre'.
Vad gör veterinären om man åker in?

Så en påminnelse, vi har inte tillkallat veterinär just för att se om hon skulle bli bättre, det är bara tre, fyra dagar vi pratar om.

I2374161W676H454V20091018T180759Z.jpeg
 
Senast ändrad:
Sv: Skadad kissekatt

Det werkar mer sannolikt att det rör sig om en infektion. Ni fick ju twätta bort en del war, säger du? Alternatiwt är det en öppen, infekterad fraktur.

Många bitskador i tassen dränerar sig genom mindre sår precis i trampdynans kant. Förmodligen rör det sig om ett sådan. Kommer bara ut så läker det troligen aw sig själwt, men jag är aw den uppfattningen att en katt med sådann problem ska undersökas och behandlas aw weterinär. Om inte annat så för att förkorta lidandet för katten (kortare sjukdomsförlopp med rätt behandling = mindre smärta). Är det en öppen fraktur med warbildning och ni inte will lägga ner för mkt på kissen så är nog awliwning enda utwägen.

Jag tycker inte att ni ska ha det lindat eftersom det i det här läget endast stänger inne infektionen.
 
Sv: Skadad kissekatt

Ni måste ta katten till en veterinär. Det skulle ni ha gjort på en gång. Ett djur som är skadat, med sår som dessutom varar, kan man inte bara låta vara. Man kan inte låta det gå flera dygn...
 
Sv: Skadad kissekatt

Jo vi tvättade en del var. Men det var himla mycket smuts och lera eftersom hon varit ute och traksat också. Så det kan ha varit så att det var skit som kroppen ville ha bort också.

Det är självklart att vi tänker på kattens bästa men eftersom hon inte har visat på något annat sätt än det 'lilla' (om jag nu får uttrycka mig så pass felaktigt) som finns på tassen så har vi låtit det ser om det blivit bättre.
Hade vi märkt att hon uppenbarligen var himla dålig så skulle vi naturligtvis ha åkt direkt.
Hon har varit i värre allmäntillstånd förr så att vi skulle missta oss för att hon inte mår bra finns knappt på kartan. Den katten har varit med om en del.

Kan nämna att svullnaden och värmen inte har kommit upp fören de senaste dagarna dvs, uppkom i förrgår någongång.

Vi lindade endast igår då vår tange var att det skulle dra ur lite men kan tippa på att bandaget endast satt någon timma.
 
Sv: Skadad kissekatt

jag tycker ändå att veterinär ska kontaktas... så fort man är tveksam om en skada är det ju bättre att ringa vet, än att skriva om det i forum.. under tiden kanske katten lider.. katter kan vara experter på att dölja hur dom egentligen känner
 
Sv: Skadad kissekatt

War är ett resultat aw en bakteriell infektion; det är döda bakterier och celler från det egna förswaret. En sådan reaktion uppstår inte till följd aw att katten har fått smuts på sig.

Det är inte alltid så att man slänger sig iwäg till weterinären direkt, men om det inte är bättre tills imorgon tycker jag att ni ska ringa. Och egentligen - om man misstänker en fraktur så är det inte humant att låta katten gå och själwläka, äwen om den på sikt lär göra det.
 
Sv: Skadad kissekatt

vad jag förstår så har ju katten redan gått skadad i flera dagar...och TS funderar att avvakta ytterligare några dagar... det tycker jag INTE är humant, och det är att riskera att utsätta katten för onödigt lidande... ett samtal till veterinären för råd är inte så krångligt.
 
Sv: Skadad kissekatt

Det där med var visste jag faktiskt inte. Trodde mer att att berodde på att kroppen avvisade saker som inte hör hemma där osv. Lärt sig något nytt idag med..

Jag har inte skrivit att vi kommer avvakta fler dagar utan att eftersom det inte blivit bättre så måste vi ta tag i det 'på riktigt' om jag säger så.
Denna katt har varit med om saker som man nte kan tänka sig och mått sämre allmänt. Nu vet jag att man inte kan förlita sig helt på detta men om hon inte mådde bra annars så skulle hon ha visat det.
Och vi har helt ändrat uppfattning sedan equiteraputen var ute och sa att djur inte kan spela utan har de ont så visar dom det helt enkelt.

Sedan om hästen till exempel hade dragit på sig ett sår som börjat vara osv så kör man inte in denne direkt till veterinären utan försöker först och främst att behandla själv tills man inser att det inte går utan man behöver hjälp. Varför så stor skillnad emot en katt?
Vi har inte konstaterat att det är en fraktur eftersom hon har stödjit sig på benet emellanåt och eftesom vi får trycka samt pilla.
 
Sv: Skadad kissekatt

Jag skulle ändå ha ringt och rådfrågat en veterinär, angående frågorna du ställde i ditt första inlägg.
 
Sv: Skadad kissekatt

Två av våra katter har råkat ut för något liknande, båda hade på någit vis klämt tassen.
Den ena satt klon intryckt i trampdynan på, det såg ut som en öppen fraktur för trampdynan var helt delad:crazy:

Veterinären fick klippa bort klon men menade att klokapseln var intakt och på rätt plats så hon tog inte bort den.
Den var nog inte riktigt korrekt på plats för klon växer liksom runt trampdynan så den måste klippas emellanåt (vi klipper aldrig klorna annars eftersom de är ute katter) han har dock inte ont av det på något vis, han var halt några dagar och såret varade lite men blev bra med antibiotika.

Den andra katten såg det nästan likadant ut på, trampdynan hade delat sig och klon låg i trampdynan, han haltade aldrig mer än när han gick på makadam.
Han fick samma behandling som den andra katten fast hans klo växer numera rakt fram istället.

Hade de haft ont av sina klor hade jag velat ta bort hela klokapseln men jag utsätter dem inte för det när de inte lider av det mer än den sekunden vi klipper klorna och det är ju inget lidande även om de tycker att vi är märkliga;) jag resonerar som så att bli av med klokapseln är ju också smärtsamt efter operationen.

Så åk in och kolla upp det, har ni tur så är det snabbt och enkelt åtgärdat men låt det inte gå längre tid nu när det varar.
 
Sv: Skadad kissekatt

Här är alla klor 'ute' och går att dra i osv, även i den skadade.

Vi ska ut relativt tidigt till stallet imorgon och kika hur hon mår.
 
Sv: Skadad kissekatt

Fast det där med smärta stämmer werkligen inte. Katter drar sig undan när de har ont eller mår dåligt, de wisar sällan att något är fel på annat sätt. Ökad aggressiwitet kan wara ett symptom. Och att gå på tre ben är wäl definitiwt ett tecken på smärta? Om ett djur wisar smärta så har det ont, det bluffar inte. Men motsatsen - att ha ont utan att wisa det - är tywärr ett wanligt fenomen i djurwärlden. Det finns otalig forskning inom weterinärwärlden på just smärtparametrar hos olika djurslag.

Katten har sannolikt en warbildande infektion inuti tassen, dws en böld. Denna kan, om det will sig illa, sprida sig och ge upphow till långt wärre symtom än de du nu beskriwer. Katter brukar efter några dagars infektion bli allmänpåwerkade och slöa. Bölden kan leta sig upp under huden och komma att omfatta större område än nu. Infektionen kan sprida sig hematogent och orsaka blodförgiftning. Bölder är sällan en åkomma som katten dör aw, men wäl lider aw. Är det ok enligt ditt sätt att se på djurskydd?

Sedan får du skilja på sår och sår. Ett ytligt, infekterat sår hos en häst brukar onekligen behandlas med antibiotika. Och ofta en stelkrampsbooster. Ett djupare sår, aw den typ katten sannolikt har, skulle definitiwt behandlas. Eller skulle du, ärligt talat, låta din häst gå blockhalt med en warig sårinfektion!?

I ditt ursprungsinlägg skrew du "wi antar att något är brutet" och "hur stor är risken att det blir fel om man låter det wara", det senare tolkade jag som att du undrade om frakturen kunde läka ihop fel?

Annars - det kan bli fel på så sätt att katten dör. Den kan också komma att tillfriskna på egen hand, men jag anser fortfarande inte att man ska låta djur lida i onödan.
 
Sv: Skadad kissekatt

Det var det jag reagerade på först.. Du antog att något var brutet. Där skulle veterinär ha kontaktas direkt.. Man avvaktar inte med något sån´t.
 
Sv: Skadad kissekatt

Saken är ju den att hon är inte ett dugg förändrad i sitt uppförande. Hon är lika social som alltid, äter på som vanligt och kan stödja på benet men inte fullt ut. Som när vi har stukat oss, vi kan fortfarande använda foten till viss mån.
Det var därför vi har valt att avvakta, för skulle det vara ett benbrott så skulle hon ändå inte kunna stödja alls på tassen.

Jag skrev aldrig något om att hästen skulle vara blockhalt. Har hästen ett sår, oavsett vart det sitter, så åker man inte in till veterinären utan behandlar i den mån man kan, ellerhur?!

När jag frågade om huir stor chansen var att bli fel så menade jag mer, hur stor är chansen att det blir fel på den här tiden som gått. Inte att vi skulle låta henne gå och läka ihop själv om det nu rör sig om en fraktur.

Vi själva uppsöker inte en läkare direkt om vi inte märker att det är akut.
 
Sv: Skadad kissekatt

men snälla, katten hoppar på tre ben, och ni antar att benet är brutet?? kan det bli mer akut än så??
om hästen hoppar på 3 ben och ni misstänker fraktur, avvaktar ni då också?
 
Sv: Skadad kissekatt

Jaha. Katten werkar ju iallfall bli bättre och bättre, ju fler inlägg du gör. Nu är den knappt halt längre?

Att wara blockhalt eller "dock har hon börjat stödja en aning på benet men det är inte mycket" är akuta symptom. Katten kan inte anses wara "som wanligt" när den har så ont, eller hur?


Jag ser tywärrr ofta katter som kommer in 3-4 weckor efter att de här symptomen har börjat och har alltid lika swårt att förstå warför folk inte ringer och bokar tid för undersökning tidigare. Kanske för att många, i likhet med dig, inte tycker att det är så farligt med lite hälta? Ofta får man just höra att "jamen hon äter ju". Gör det mindre ont då!? Förstår inte mer nu är tidigare, men hoppas att er katt snart blir bra - med eller utan weterinärwård.
 
Sv: Skadad kissekatt

Till en början ville hon inte stödja på benet, nej, men nu i dagarna så har hon börjat lägga mer och mer vikt på benet. Vi har under hela tiden fått klämma på tassen och fått vara där och pillat.
Vad jag vet så brukar man inte få göra det för djuren vid frakturer.
Vi har egentligen inte antagit någonting, vi har bara inte uteslutit någonting. Men att det skulle vara en fraktur är mycket möjligt men då är frågan, varför tillåter hon oss att klämma samt stödja på benet till viss del?
Av egen erfarenhet så behövs det bara ett lätt tryck på en spricka för att det ska göra grymt ont.

Ska jag vara ärlig så nej, jag tycker inte att det är livshotande vid lite hälta. Men sedan får man självklart blanda in sunt förnuft i den biten också. Jag kan inte åka in direkt med hästen för att denne haltar. (i rimligt tänkande)
Nu valde vi att inte göra det med katten heller för att vi ville avvakta. Det kanske var fel agerat men isåfall är det så.
När katten inte avvikit ifrån sitt normala beteende mer än det med tassen så.. Visst, hon har ju garanterat ont och det känns inte bra att veta om det, men nu har vi avvaktat och sett att det inte blivit någon förbättring.
Det är klart att veterinären kontaktas då.
 
Sv: Skadad kissekatt

Katten haltar i 3-4 dagar, sen undersöker ni benet och konstaterar att det nog är brutet, lindar in det i silvertejp och lämnar katten i stallet för att avvakta ytterligare några dagar???

Har katten ett brutet ben och dessutom med en infektion är den inte frisk och givetvis ska veterinär kontaktas.
 
Sv: Skadad kissekatt

Men om hästen står på tre ben och håller upp det fjärde i luften, som dessutom är ordentligt infekterat och fullt med var och smuts, skulle ni verkligen avvakta då?

I förhållande till kattens storlek är det ju inget litet sår, det är ju som att du själv skulle ha halva foten uppsvullen, varig, och att det gjorde så galet ont när du försökte städja på den att du hellre hoppade fram på ett ben. Skulle du då inte inte fundera på om du kanske borde gå till läkare, utan linda in foten i silvertejp och hoppas det blev bättre av sig själv?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 169
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
R
Katthälsa Det senaste året har jag behövt uppsöka veterinär lite för ofta pga av kroniskt sjuk katt….. De stora djursjukhusen verkar ha satt i...
2
Svar
25
· Visningar
2 439
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp