Lydia

Trådstartare
Är "lat" och kopierar in texten från min "dagbok", hoppas det är ok ;)

Åkte ut till stallet straxt innan lunch. Hade haft fullt upp, Hanna somnade just i fel tid så hela "planeringen" för dagen föll.. Var förbi bvc och vägde henne, handlade lusern och kli och lyckades lämpa av Hanna hos Mats en liten stund innan han skulle gå på lunch, så jag kunde åka till stallet och mocka.

Boxen såg förjävlig ut, hon måste ha varit rejält stressad i morse (polacken har åkt hem till polen på semester över jul så det är en kvinna från stallet, utan egen häst, som har hans jobb då. Hon och hennes två döttrar är rätt jobbiga, och det verkar Dollar också tycka..).

"värmekameranissen" var i stallet.

Iaf så röjde jag i boxen, la in veckans torvbal (som var frusen..), la även in 2 spånbalar..

Gjorde foder och hann prata lite med de andra innan jag åkte hem för att ta Hanna innan Mats skulle tillbaks till jobbet.

Mats pappa kom förbi och hämtade Hanna 14.20, och när jag kom in igen så ringde S. Hon hade tagit in Dollar för att hon och hennes kille skulle skritta ut, men Dollar var blodig!
Först trodde jag att det var som lite ljusröda flytningar, hon har haft det förut någon gång (ätit något eller någon hormongrej). Bad S att göra rent ordentligt och kolla efter att de hade skrittat ut.
S ringde tillbaks straxt efter och hade kollat noggrannare, och det såg konstigt ut. Rispor och svullen, och blod..
Jag skyndade mig till stallet, skulle ju börja jobba kl 15 (ombytt och klar..), och det tar 10-15 min att köra till stallet..

Jag kollade till Dollar och jodå, det var rispor (inga djupa, men i skinnet, rann inte blod men det var fuktigt av blod liksom). En tanke var om hon stått och kliat sig mot någon gran eller ngt, och fått dit en vass gren...
Var svullet (uttänjt? Någon valack som betäckt??). Inte supermkt svullnad, men sådär ömt svullet.
Kom även lite blod "innifrån". Inte så det rann massa. Verkade levrat.

Dollar verkade mest undra vad vi höll på med, men var öm.

Skyndade mig till jobbet. S skrittade ut 20 minuter (snarare lugnande för Dollar än påfrestande).
Hon hade varit lite tittig typ, men annars ok.

Jag åkte tillbaks till stallet när jag slutade klockan 20. Sköljde med koksalt, Dollar tycker INTE om att jag höll på och tvättade, men hon brukar alltid blir heltokig när jag ska tvätta sår.. Vare sig det verkar göra ont eller inte.

Letade reda på en termometer och hon hade 37,6 Rätt normalt för att vara henne har jag för mig.
Hon verkar inte slö eller så, men tycker inte om när man är där bak och tittar.
Var inte mer svullen nu, möjligtsvis mer öm. Det hade kommit lite blod igen.

Tror jag avvaktar till i morgon. Ska ringa vet. och rådgöra. Det jag känner att jag egentligen skulle vilja ha gjort, är att vet. kollar/känner efter invärtes så att det inte är mer än lite rispor (invärtes) liksom. Då lär man få droga henne rejält, om man ska kunna kolla så noga.

Frågan är också vad som hänt. Det går två valacker i hagen (jag sa uttryckligen när det var bestämt att de ska gå hon stona, att om någon klättrar/betäcker så har de INTE i den hagen att göra).
Jag lär inte hinna till hagen innan hästarna går in i morgon, så jag har svårt att observera hästarna för att se om det verkar troligt. (hon får gå ut om hon inte verkar "dålig" (slö etc).

En sista "anledning" skulle vara att någon gjort henne illa, men det verkar ju inte så troligt eftersom det är Dollar vi pratar om..

Övrig info är att hennes utetäcke har "svanslapp", och jag kunde inte se några (tydliga) tecken på att någon häst klättrat, på täcket.

Som sagt, får ringa vet i morgon. Har utbildningsdag på jobbet 8-14 så det passar INTE vidare bra :( Kanske behövs någon medecin också.

Ena valacken är broddad (den som är minst troligt), den andra vet jag inte, han är skodd iaf.
Vi har inte leriga hagar, men lite borde det väl synas på täcket iaf? Är liiite lera men det har jag för mig var där förut, sen förra året.
Och svanslappen borde väl varit i vägen?

Dollar brunstar året om (mer eller mindre starkt) så det skulle kunna vara det iaf. Men jag brukar märka på henne när hon brunstar, och jag tror inte hon släpper upp någon om hon inte är mkt brunstig. Har inte varit så förut iaf.
hon brukar stå och klia sig inne (inte just nu, nu är hon ju nyklippt, men hon har haft varmt täcke ute nu, böt inte när det blev varmare igen efter kylan, så det kanske kliade?).
 
Sv: skadad..

Nej men guu va hemskt! :mad: Stackars Dollar, hoppas att det fixar sig med att du får rådgivning från vet. och att dollar blir bra igen .. *Hoppas*
Vi får höras imorgon ifall vi kan skritta ut lr hur det blir. Hoppas att allt ordnar sig nu !
 
Sv: skadad..

HUaa.. jag om är rätt känslig med blod tyckte det var ltie äckligt idag när jag och S kollade på Dollar.. Hua! SKönt iaf att hon verkade pigg! Hoppas det går bra nu! Ses imrogon i stallet!
 
Sv: skadad..

Skritta mår hon bara bra av, sålänge hon inte har feber/infektion eller verkar mer påverkad. Så julafton-uteritt verkar det bli.
 
Sv: skadad..

som tur var är jag inte så "rädd" för blod, det känns mest jobbigt att Dollar har skadat sig (jobbigt för hennes skull alltså).
 
Sv: skadad..

Ja det är klart det är! Skruttan! Man vill ju verklgien veta hur det gått till... Hoppas det är bättre imorogn! Ses då!
 
Sv: skadad..

Om det är en valack som har klättrat på henne, så är det nog inte så smart att släppa ut henne i den hagen imorgon igen om hon redan är sårig. Blödningar i dessa regioner är inte att leka med om det vill sig illa, vill det sig riktigt illa vid en betäckning så blir stoet perforerad och då kan det sluta mkt illa snabbt, det är en anledning till att man INTE har betäckande valacker och ston ihop.
 
Sv: skadad..

Valackerna har aldrig klättrat förut, och det fanns inga tecken på täcke etc på att de hade klättrat, men det KAN ju vara det. Och hon verkar inte brunsta (hon skulle inte släppa upp en valack om hon inte var superbrunstig, inte normalt sett iaf. Min häst har humör ;) )
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 123
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Lutten
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp