Skadligt duscha ofta?

norrland65

Trådstartare
Vi har en 1-årig tibetansk terrier i familjen. Långhårig. Vilket är ... lite opraktiskt denna årstid. Vi bor på landet, hästgård, och just nu är det lite lerigt när det tinar. Det är lerigt både på gården samt på byavägen. Vilket resulterar i att lillprinsen är brun och kletig varje gång han är ut. Tassarna måste spolas varje gång.

Pälsen måste vi duscha minst två ggr i veckan, ibland tre ggr. Om vi inte gör det tovar han ihop alldeles. Misstänker att han snart, när det tinar som värst, kommer att behöva duscha nästan varje dag. Han går på dagis, och jag kan bara tänka mig hur det blir när snön försvinner från gården där. :crazy: Det kommer att vara jobbigt fram till slutet av maj, när det torkar upp.

Vi använder pälsprodukter som köpts på hundaffär. Es***e, schampoo, balsam och tovutredningsspray (dyrt för övrigt, men nödvändigt).

Är det skadligt att duscha hunden så ofta? Om det är det - HUR sköter vi pälsen? Vi vill inte klippa honom, men han tovar så snart han blir lite smutsig.

Norrland

Sv: Skadligt duscha ofta?

Jag har en coton de tuléar och hans päls är inte heller rolig i det här vädret. Spolar av tassarna och under magen i princip varje dag, men han badas inte mer än varannan vecka.
Måste han duschas varannan dag? Han dör inte av att va lite skitig, och det brukar inte va några större problem att få bort den värsta smutsen när den har torkat och man borstar, för borstning är det enda som hjälper mot tovor.. borsta borsta borsta. varenda jäkla dag. :crazy:

Jag förstår hur du menar, och normalt så duschar vi honom var eller varannan vecka. Men nu är det extremt.

Jag lovar, om vi inte duschar honom två-tre gånger i veckan så tovar han ihop. Oavsett om vi borstar eller inte. Verkar som om minsta smuts i pälsen orsakar tovor. Om han är oduschad så tovar han fram när vi kammar bak. Så illa är det. Efter en dag på dagis är en en ulltova om pälsen inte är ren.

Vi har funderat många gånger på att ge upp och klippa honom, men samtidigt är han så fin i sin långa tibbepäls. Men utan tvekan så är det tufft just nu. Och samtidigt så fäller han sin valppäls... :crazy:

Tovorna när pälsen är skitig går lixom inte att reda ut. Måste klippas. Så han kommer ju inte att se klok ut om många tovor måste klippas bort.

Just nu undrar man över varför man köpte en tibbe terrier, och inte en kinesisk nakenhund???? Va?

Men sen så kommer lillprinsen och är så gosig som bara han kan vara, och då vet man att man kommer att stå ut med all pälsvård! :love:

Norrland

Jobbigt:crazy: Ni har inte funderat på någon slags regnoverall? Finns ju lite olika utföranden men en sådan med hela ben.. Känns kanske inte kul att behöva ha kläder på en hund men ibland får man välja mellan pest eller kolera.

Mvh

Bra ide! :)

Ska faktiskt direkt imorgon kolla vad hundaffären har. Vore ju en toppenlösning om det funkar!

Norrland

Nu duschar jag knappt aldrig mina hundar ( min sch/bc har duschat med schampo en gång i hela sitt liv , han är 11 år snart o dsg'n är 5 o har aldrig badat schampo) Men att bara spola av dom kan ju inte vara nåt problem tycker jag...för det har jag ju gjort oftare när jag bodde på landet

...f.ö är ju dessa långhåriga lite snuskiga när dom får kiss på sig så fort dom kissar...så man bör väl spola av dom varje dag

...f.ö är ju dessa långhåriga lite snuskiga när dom får kiss på sig så fort dom kissar...så man bör väl spola av dom varje dag

Sant! Äckliga blir de. :)

Annars så räcker inte bara avspolning mot gruset som fastnar i pälsen. När vi bara spolat av så är vovven lika grusig pälsen som innan (ok, kanske inte riktigt lika grusig, men tillräckligt för att tova).

Förstår allas kommentare. Men det är säkert, han har så extrem päls. Vi gillar inte att duscha honom varje dag. Det tar tid och är mycket opraktiskt. Men tyvärr nödvändigt.

Åter till frågan: är det skadligt? Hur? Kan de skadas av att duscha så ofta i någon månad?

Norrland

Kan du klippa ner honom där det inte syns?Typ insidan av låren, magen, armhålor osv?
Min tibbe är ju nedklippt och har relativt kort päls men dagmatten var trots det helt förskräckt efter att ha stoppat honom i badet efter gyttjebad
"Jag spolade och spolade men leran tog ju aldrig slut....." Tjock päls...

Jag vet annars inte mer än förslaget med overall.

Jag tror dig. Det är helt bizzarrt i den åldern.
Jag gav ju upp kring året. Det är ju orimligt att lägga ner med tid på pälsvård än på aktivering och motion av hunden...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka