Skadligt Fosforöverskott?

N

Nellis

Med mitt hö får jag ett överskott på calcium samt ett underskott på fosfor. För att få till en bra kvot, använder jag mineralfoder samt fosforbalans. Detta innebär att jag fortfarande har ett överskott på calcium (som kommer från höet, och då inte är lika "farligt") men jag får även ett kraftigt överskott på fosfor (för att komma till en bra kvot)och detta kommer alltså från minerlafodret o fosforbalansen.

Mao från höet får jag Ca 32g, 10 g.
Totalt i foderstaten får jag Ca 45, P 31g.
Hur "skadligt" är detta överskott av fosfor?

Vad är bäst: att fodra med en dålig kvot, eller med detta fosforöverskott?

Nån som vet??
 
Så länge du täckt fosforbehovet gör det inget om kvoten blir lite hög. Ingen mening att ge extra fosfor så du kommer ÖVER behovet således.
 
OK, tar jag bort forforbalansen o drar ner på mimeralfodret så får jag P 21 g så då har jag ju täckt behovet som är på 18 g. Men då får jag ju en kvot på 1,93 och det är väl lite väl högt (bör ligga mellan 1,1 o 1,4).

Det påpekas ju ofta att det är just kvoten/balansen som är det viktiga, så jag blir lite kluven...
 
1,93 är inte särskillt högt!! Du kan ha en långt högre kvot utan att det är nån fara, så länge det inte kommer sig av att du överutfodrar mineraler.

Mina kompisars hö har ett sjukt högt Ca värde (över 8!!) och kvoten på foderstaten hamnar på 4!!!!! Men överskottet kommer från grovfodret så det är ingen fara.
 
1,93 är inte högt som sagt! Kvoten får inte vara lägre än 1,1- du ska helst ha den mellan 1,4-1,6 på vuxen häst, men lite uppåt och nedåt spelar inte så stor roll, men den får som sagt inte understiga 1,1- för då kan hästen inte ta upp mineralerna ordentligt.

Sedan så får du även hålla koll på kalcum/magnesium kvoten som inte ska understiga 2,7. Hur har du den nu?
 
Ja, Ca/Mg kvoten ligger tyvärr på 2,38 bara....
Dock ger jag ett överskott även av Magnesium, 15 jämfört med behovet på 9g...
Det är det där j*la höet som ställer till allt, 3,2g/kg och jag ger 8 kg/dag.
Så här ser det alltså ut:
Foder: E=68, Smb rp=413,2, Ca=34,8, P=21,8, Mg=14,7
Behov: E=62, Smb rp=370, Ca=25, P=18, Mg=9

Då fodrar jag även med 0,5 kg havre, 0,2 kg betfor, 100 g Miner Vit, 1 dl olja samt 1 mått fosforbalans.

PS. har korrigerat foderstaten lite så jag fått ner Ca/P till 1,60 nu!
 
Ta bort miner vit och ge lösa mineraler istället, så slipper du få med magnesiumet.

Skulle även ta bort havren, oljan(varför?) o betforn eller minska höet 0,5 kg.
 
Lösa mineraler??? Var får man tag på detta??

Havre ger jag dels för att de andra får medans jag lägger ut höet på morgonen, dels för att det blir så kladdigt med bara betfor o mineral med olja på kvällen.. oljan för att få en bra kvot Smb rp/E. Så det blir lite överskott på allt, men behoven är snålt räknade så det gör inte så mycket...har strävat efter bra kvoter, är jag ute o cyklar då??
 
Hoppar in här och frågar om jag får? :smirk:
Jag får en kvot på 3,25 när jag räknar på kalcium och mg kvoten. Gör det något eller blir det för högt?

Har även köpt i dag V.S.L nu. Hur ska jag ge det till mina hästar? 1-2 mått varje kväll eller ska jag bara ge när jag ska rida typ på banan? Det verkar som det när jag läser på burken. Hur ger ni? :confused:
 
Att smrp/mj kvoten blir lite hög gör absolut inget om det är för att du har ett bra grovfoder. 0,5 kg havre gör inget om du ger- även fast det blir proteiner därifrån också. Oljan är helt onödig och ställer bara till det på energisidan.

Med lösa mineraler menar jag produkter från Eclipse Biofarmab. De har t.ex. rent kalcium(kalk) och rent fosfor(heter fosforbalans), samt rent magnesium(det är pyttelite fosfor i den med, men försumbart), den heter Biomag. Sedan finns det en produkt med bara kalcium o fosfor också- den heter dikalciumfosfat.

Alla dessa är billiga o räcker länge. Du kan kolla produkterna på denna sidan: http://www.eclipsebiofarmab.se/prod01.htm Och bl.a.Granngården är återförsäljare av Eclipses produkter, och om de inte har det inne så kan de ta hem åt dig.

Hur mkt mineraler saknar du utöver hö, havre o betfor?

Att du strävar mot bra kvoter är ju bra, men det gör inget att kvoterna blir lite höga när det beror på grovfodret. T.ex. för hög ca/p kvot(så länge du täcker behovet av fosfor) eller smrp/mj kvot. Så att då ge tillskott som ställer till det på annat håll är ju inte bra.

Gejsa: Nej så länge som du täcker behoven är det inga problem. Ca/mg kvoten ska inte vara 2,7- den ska inte understiga 2,7- alltså är det okej att den är högre! :)
 
"Att du strävar mot bra kvoter är ju bra, men det gör inget att kvoterna blir lite höga när det beror på grovfodret. T.ex. för hög ca/p kvot(så länge du täcker behovet av fosfor) eller smrp/mj kvot. Så att då ge tillskott som ställer till det på annat håll är ju inte bra."

Tack! Det var ett bra svar på min ursprungliga fråga!

När det gäller mineralfoder, så finns det ju så mycket mer i ett "färdigt" foder, än ca, p o mg. Behöver man ge mineralfoder överhuvudtaget, om man fyller behoven av ca, p o mg, med kraft/grovfodret? Missar man inte nåt då?
Ger idag inget vitamintillskott, trots att miner vit inte innehåller några vitaminer. Bör jag göra detta?

Vilka ramar bör man hålla sig inom när det gäller Ca/Mg kvot då?? Ska prova dra ner lite på Miner och lägga på fosforbalansen igen, så att fosforbehovet är täckt. Då sjunker ju Mg också och jag får en ännu sämre kvot, men ser till att komma lite närmare behovet med mindre överskott även här.

Oljan tar jag bort, men behåller havre o betfor, jag får ju lite fosfor från havren. Å energi från betforn.
 
Så, nu har jag fått till en bra foderstat:
Blir det här bra till 575 kg häst?
8 kg hö
0,3 kg havre
0,2 kg betfor
60 g miner vit
1,5 mått fosforbalans

Åtkomst: E=63, Smb rp=397, Ca=31, P=18, Mg=12,0
Behov E=62, Smb rp=375, Ca=25, P=18, Mg=9
Smb rp/E= 6,3, Ca/P= 1,69, Ca/Mg= 2,62

Behövs vitamintillskott? Missar jag nåt när jag ger så här lite mineralfoder? Och hur är det med selen? (bor i uppland)
Gav tocosel tidigare, men vet ej om det är nödvändigt??
 
Försök sänka miner vit lite och ge lite mer fosforbalans, så ca/mg kvoten blir närmre 2,7.

Miner vit innehåller vitaminer och selen, du kan ju räkna på hur mkt selen och e vitamin din häst behöver o vad den får i sig. Men fixa först ihop ett förslag där ca/mg blir minst 2,7.
 
OK, jag nöjer mig med 50g miner + 2 mått fosforbalans då hamnar jag på en kvot av 2,69 det borde väl duga!!??

Den vita minern innehåller bara A, E och D3 vitaminer, och lite selen. Behövs ytterligare vitaminer?? Alltså C och alla B mm??
 
Ja 2,69 duger. ;)

Som sagt, räkna på hästens vitaminbehov. B vitamin kan du ge vid fällning, annars kan hästen göra dem själv i tarmen- samma gäller c vitamin, den fixar hästen fram själv den med.

Misstänker att du inte har några vitaminvärden på fodermedel så dem kommer här.

Per kg foder:


840 IE Vitamin D
10 mg Vitamin E
5-80 mg karotin per kg ts (=1 mg karotin är 400 IE A vitamin)
-försumbart seleninnehåll-

HAVRE
13,5 IE Vitamin E
4 mg B1
2 mg B2
0,2 mg biotin
-försumbart seleninnehåll-

HÄSTENS BEHOV, per kg kroppsvikt:
Selen 0,2 mg
A vitamin 3-4000 IE vid underhåll och lätt-medelhårt arbete
D vitamin 4-500 IE vid -samma som ovan-
E vitamin 75 mg vid -samma som ovan-
 
Jamen du är ju guld värd :)
Mycket riktigt hade jag icke dessa värden. Tack!
Ska ta tag i vitaminerna å räkna på dessa också...
Känns bra att ha ett "personligt" stöd att bolla med å få hjälp av!
 
En liten fråga till bara...

Vitaminbehovet som du nämnt ovan, är det verkligen per kg kroppsvikt, eller ska det möjligen vara per 100 kg kroppsvikt??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 936
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 856
Senast: Estivuz
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp