Bukefalos 28 år!

skällande på andra hundar....

Laa

Trådstartare
Hej!
Jag är stolt ägare till en liten griffontjej på 10 månader. Perfekt ras som "första-hund" för min del, då de, eller iaf hon, är mycket lyhörd och glad att vara till lags.
Men... det finns ju alltid minst ett men :) bland våra små problem finns "osäkerhetsbjäbbandet" mot andra hundar. Jag gissar att alla känner igen det. Den där lilla irriterande dvärghunden som försöker mopsa sig mot allt och alla och väldigt gärna hundar som väger minst tio gånger så mycket... hur får jag bort det?! Jag har kommit så långt som till insikten att det är just osäkerhet som är roten till problemet, som då rimligen bottnar i att hon inte känner stöd nog ifrån mig, både i form av vetskap om att "matte tar hand om alla hot mot mig" och i en "dålig självkänsla" eller vad man ska kalla det. ok, fine, då får jag väl vara mer stödjande och övertygande som ledare, men HUR i *censur* gör man det?!!!! har läst en del hundpsykologisk litteratur, där man väldigt tjusigt skriver om att man ska vara lugn och bestämd och då ska som allt falla på plats. jo tjena. jag står rådlös :) så snälla! hjälp! alla tankar och idéer och framförallt: praktiska förslag! uppskattas något så otroligt.
 
Sv: skällande på andra hundar....

Troligtvis ska du korrigera det du INTE ser just nu..men kan träna upp.

Dvs INNAN hunden skäller så har den visat med små, små medel att det är något. Men det kanske du inte uppfattat. KAn handla om: höja huvudet, spetsa öronen, en dragning i mungipan..ja, små små saker som man normalt inte uppfattar. Det kan man träna upp, dvs att se de osynliga tecknen. För när din hund väl skäller så är det liksom försent. Du ska korrigera INNAN utbrottet. För det är då det händer.

Men såklart låter det plättlätt när man läser och skriver om det, men svårare i praktiken. Men man får träna upp sitt öga helt enkelt och lära sig läsa sin hund vad som händer. Många missar de små tecknen på att: nu är det något, och sedan korrigerar man när väl hunden överskridit gränsen. din hund är bara 10 mån. Den är så att säga, ganska lätt att forma än så länge....eller lättare kanske jag ska säga.

Vad exakt gör du INNAN hon skäller och NÄR hon skäller ?

Tex senariot. du ser en människa med annan hund på håll, din hund har inte sett den än ? Eller, din hund ser annan hund före dig ? Hur reagerar du i dessa situationer ? Vad händer ?
 
Sv: skällande på andra hundar....

ok, så då är jag ändå inne på rätt spår då... när hon sitter i famnen känns det ju direkt när hon börjar spänna sig, så då får hon en liten knuff på lämpligt ställe och då bryter hon direkt och fokuserar på mig. Är jag då roligare än att skälla på annan hund så går det bra, men tyvärr inte alltid. Mkt svårare när hon går, eftersom jag mest fokuserar på andra hunden (ok, vi bor på landet. möter vi en annan hund så är det max 1 gång/månad, om jag inte planerat miljöträning inne i stan :) ) eftersom de flesta är jakthundar av olika slag och min lilla tjej VERKLIGEN kan tas för en kanin :D
Men summa: jag måste vara mer uppmärksam och bryta i tid.

med scenariorna. på promenad är det jag som ser en annan hund först. då kopplar jag hundarna (har en 7årig griffon också, omplacering, kom samtidigt som valpen) och sen går vi. äldre damen går tjusigt precis i hälarna på mig, kaninen skuttar som en... kanin :D (ok, på promenad har vi inte mött en hund sedan det var snö ute... hon har lärt sig (någotsånär) att gå i koppel sedan dess) lilltjejen brukar då spänna upp sig och jag petar antingen på henne eller gör ett litet ryck i kopplet. Fokuseringen bryts.
Mitt stora problem är på utställningar, då hon inte går att ha i bur pga att hon skäller på alla hundar som kommer i närheten. Sitter hon i mitt knä istället så skäller hon mindre (och jag har lättare att korrigera det) men jag vill ju få bort det helt och hållet. så det är bara att nöta och vara uppmärksam alltså? det ska jag klara :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 260
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 497
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 220
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp