Skänkel = enbart en samlande hjälp?

E

Erikan

Plöjde igenom BBs Kandarbok igår för femtielfte gången. Lika roligt varje gång! :d
Varje gång lyckas jag hitta nåt som jag inte läst förut i den. Igår var det detta om att skänkeln endast är en samlande hjälp.

Jag måste ju erkänna att om jag tycker att hästen segar sig fram i tex skritten så ber jag den öka farten med skänkeln (samtidigt som jag ber den sätta sig under inner bak) Likaså om jag vill galoppera snabbare över dessa inbjudande stubbåkrar nu på hösten använder jag min skänkel (delvis) för att mana fram. Det funkar ju (uppenbarligen)!! För mig känns det som att skänkeln samlar och har en drivande funktion. Hästen jag rider är absolut ingen häst som jag behöver driva speciellt framåt, utan jag funderar rent allmänt.

Håller ni med om att skänkeln endast är samlande? För jag tycker den funkar bra till annat oxå ;-) Ta en normal ridskolehäst och använd skänkeln på den. Jag tror knappast att den samlar sig utan att den ökar tempot istället. Eller är det så att den verkar mer samlande på en något så när skolad häst.
 
Vi hade just detta på förra teori lektionen, men jag kan ju erkänna att jag glömt en av sakerna som jag gärna hade velat komma ihåg just nu.

I vilket fall så är väl tanken att hästen ska utildas till att förstå att skänkeln alltid är samlande. M.a.o att bakbenet alltid placeras närmare tyngdpunkten.
Men det beror också på NÄR du använder skänkeln. Och nu kom det med att jag glömt bort...
Om man skänklar när hästen har benet o backen så betyder det att den ska lyfta benet precis då. M.a.o kan man få till en trav fattning på detta sätt. Givetvis går det oftast inte på första "skänklingen" för då hade ju hästen skuttat fram.

Om man annars skänklar när hästen har benet i luften så betyder det sätt benet längre in under dig.

Tror att det blev rätt nu i alla fall. Annars får jag väl skäll av Katrin på torsdag. :D
 
Hej!

När man skänklar så får man (förhoppningsvis :D ) en reaktion att hästen kliver in under sig mer med bakbenet. Om den då även skjuter bakåt lika mycket som den gjorde innan så blir steget längre och hästen går fortare. Där har du logiken i att skänkeln både kan få hästen att gå fortare och samla sig mer. Det är ungefär samma logik som säger att hästen inte kan gå i en riktigt bra ökad trav förrän den har lärt sig att samla sig till piaff.
 
Håller med föregående talare.
Tycker det var lite festligt att du nämnde just ridskolehästar. Har jobbat med en del hästar som under tiden jag jobbat med dem gått på ridskola, och många av dem har aldrig riktigt förstått skänkeln. När man väl plockar isär hjälperna så hästen förstår att skänkel alltid-alltid betyder "lyft in bakbenet", så får man hästar som funkar bra mycket bättre på lektionerna. Det är logiskt för hästen (lägger jag på skänkeln så dras magmusklerna ihop och det är mer logiskt för hästen att plocka upp/in bakbenet då, än att sträcka bak bakbenet, sträcka bak magmuskulaturen, och skjuta på bakom sej) och funkar i "alla lägen", på det viset Svea beskriver. Sen att det kanske kräver lite mer timing av ryttarna ÄR inte så himla viktigt, hästar (särskilt ridskolehästar) är förlåtande djur...
 
Någonting säger mig att detta bara fungerar på vissa hästar, hästar som reagerar blixtsnabbt på skänkel? Min häst är inte alltid så snabb i reaktionerna och särskilt inte med skänkeln. Jag brukar få visa med en dutt med dressyrspöet att jag menar allvar. (Tråkigt men sant.) Han liksom lutar sig framåt (typiskt kallblod?) innan han börjar gå, och då börjar han inte med ett bakben utan hela kroppen samtidigt. Lite kryptiskt förklarat, men ni kanske hajar ändå? :D

Han har lite svårt att flytta ett ben i taget också i sidvärtsrörelser; han vill gärna flytta ett bakben och båda frambenen ett STORT steg åt sidan varje gång. (Går detta att träna bort, nån som vet? :confused:)
 
Man brukar ju säga att skänkeln även står för framåtbjudningen och att den kan vara sidförande.
De la Gueriniere skriver: "the movements of the thighs, the hams, and the calves of the legs; the slight prick of the spurs; and finally the manner of putting weight on the stirrups" (Bouchers eng övers.)
Lite senare skriver han att: "The aid of the calves" ... "is one of the most graceful and useful a rider can employ to collect a well-trained and hence sensitive horse, when slowing its gait"
- Jag har bara skummat BBs bok, men det står säkerligen något mer om skänkeln i den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 191
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 398
Dressyr Jag har ridit i närmare 25 år och det är inte utan att jag skäms att jag just kommit på att jag helt missuppfattat detta med att rida...
2
Svar
33
· Visningar
6 544
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp