Skaffa egen gård

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare smilla5310
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 569
S

smilla5310

Min man och jag har sedan ett tag funderat om vi ska sälja vårt hus och köpa oss en gård isället, där vi skulle kunna ha några egna hästar och några inackoderingar. Men, fixar man det om man inte har en lång bakgrund tillsammans med hästar. Har man tillräckligt med kunskap???? Har någon annan köpt gård och inte kunnat så mkt från början, hur har era erfarenheter vart?

Sv: Skaffa egen gård

Hästarna är det minsta problemet, alla dessa papper SAM blanketter miljö och hälsa osv. är det som är jobbigast tycker jag. Att man sedan får en trädgård på som i vårt fall 280 000 m2 tar en hel del av ens tid.
Fast jag kan inte påstå att jag ångrar mig. Och visst klarar man det.
S.O.(betongbarn uppväxt inom miljonprogrammets trygga vrå)

Klart man fixar det. Bara man har ett mål och är beredd att kämpa. En realistisk bild på ekonomin är väl inte fel heller. Vi har byggt vår gård från början, köpt en tomt på landet, byggt huset, byggt stallet, skaffat hästen och så inackorderingar. Men vi jobbar båda två heltid också, så hästgården är hobbyn/drömmen, inte ngt vi lever på, även om jag inget hellre skulle önska.

Min sambo och jag köpte egen gård för 2 år sedan. Det är otroligt mycket mer jobb än vad jag kunnat föreställa mig, men ändå värt allt slit. Men då fick vi börja med att renovera alla ekonomibyggnaderna eftersom det inte funnits djur på gården på 40 år. Det har också tagit lång tid att få ordning på markerna. Och mycket jobb kvarstår. Men då har vi också lantbruk med andra djur än hästar.

Min sambo är bondson men jag hade ingen tidigare erfarenhet. Men det går om man hjälps åt och jobbar hårt! Lycka till!

Min man och jag har sedan ett tag funderat om vi ska sälja vårt hus och köpa oss en gård isället, där vi skulle kunna ha några egna hästar och några inackoderingar. Men, fixar man det om man inte har en lång bakgrund tillsammans med hästar. Har man tillräckligt med kunskap???? Har någon annan köpt gård och inte kunnat så mkt från början, hur har era erfarenheter vart?

Det viktigaste är ju att man kan hantera både sina och andras hästar på ett säkert sätt i vardagen från marken, att man vet hur man fixar säkra hagar och boxar, att man också vet hur man utfodrar hästar.

Mycket av detta kan man läsa sig till, men det bästa är att ha någon med lång hästerfarenhet att fråga. Gärna någon som har det till yrke, då blir det bäst. Det finns så många fallgropar och så många onödiga misstag man helst skall försöka låta bli att göra. Lär av andra så går det säkert fint.

Jag skulle nog inte vågat ha min häst uppstallad hos dig dock. ;) Inte om du, som det låter inte har någon kunskap alls. Fast så illa tror jag inte det är om du funderar över det hela.

Hälsning Maja

Vi sålde villa och köpte en gård för ett år sedan. Vi har haft hästar installade hos andra under ett antal år och har ett hyfsat kontaktnät av folk man kan ringa och fråga (veterinärer, hovslagare, avelskunniga...).
Man behöver inte kunna allt innan men man ska vara medveten om att det finns mycket att lära sig. EU-bidrag och tillstånd, det är faktiskt en stor del av tiden som går åt att sköta byråkrati. Utöver det finns det allt det vanliga med att ha gård i form av underhåll och brukande/vårdande av marken och eventuell skog. Mycket få har så stora jordbruk att de kan sköta allt inom verksamheten utan hjälp utifrån. Ofta blir man snabbt uppskattad som granne om man hyr in tjänster. Grannen kanske köpt en dyr växelplog som han behöver köra mycket för att få att gå ihop ekonomiskt?
Som "hobbybonde" så brukar jag kosta på mig att låta andra skratta tillsammans med mig åt våra misstag och brister i kunskap.

En bra egenskap är att vara ödmjuk och ta hjälp i stället för att "kunna allt själv".
Då så brukar det gå bra.

En mycket kunnig inackordering kan vara en god hjälp i början.

Ja det tror jag att man kan. Är det något man inte kan eller vet så får man ju ta reda på det. Ingen kan från början.

Jag funderar på att hyra ett helt stall och sköta det själv. Det viktiga är att man vet vilka regler som finns kring detta. Vad som är tillåtet och se till att reda ut med myndigheterna hur du ska gå tillväga i just ditt fall, och vad som gäller för dig.

Sen måste man ju såklart också veta hur man sköter hästar men det gissar jag att du gör om du har häst. Sen är det ju lite annat som hagskötsel, inköp av foder mm. Men det är ju sånt man får ta reda på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 386
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 711
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 289
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Handdukar
  • Bilder från iPhone till Mac
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur