Bukefalos 28 år!

Skaffa en katt till?

Smurfoff

Trådstartare
Har en ragdoll hona på 5 månader. Har ni planer på en ny katt. Nämligen en sphynx. Har hittat en kastrerad hane som är 6 månader.

Tror ni det är för lik ålder? Eller är de lättare för katter att komma överens?

Flyttar till en 2a på 63 kvadrat, har även två små hundar som inte gör mycket väsen av sig.

Katthanen kommer jag isåfall få hem i slutet på september , då han ska rabies vaccineras, bor i Danmark
 
Skriver med samma fråga, inte för att svara TS. :)

Tänker inte sno tråden, utan bara:
Vad är bäst för sällskap till kattungeflicka?

* Äldre stabil katt?
* Yngre i samma ålder, med förhoppning på lekkompisrelation?
* Hane (kastrat) alternativt hona?

TS: Fräsigt med en Sphynx! Tycker de är väldigt speciella.
 
@Mallju Jag tror inte åldern har någon större betydelse så sätt, snarare att katterna bör vara så lika som möjligt i aktivitet och personliga egenskaper. Jag har t.ex. en väldigt social och aktiv katt, och en reserverad soffpotatis. Inte den bästa kombinationen med andra ord, och lekarna är oftast inte ömsesidiga.

För katternas skull tror jag att det är bra om deras egenskaper är så likvärdiga som möjligt. Jag har ingen aning hur en Sphynx är, men Ragdoll är väl en en av de lugnaste raserna som finns? Bra att du ser dig om efter kattsällskap dock!

Angående åldern så tror jag att det är lättare för yngre katter att komma överens och hitta varandra, såvida inte den äldre katten man har/introducerar är social och glad i andra katter.

@Lager Jag vet inte vad som är bäst, det kanske någon annan kan svara bättre på. Men själv hade jag nog satsat på en katt i något sånär likvärdig ålder, det beror väl på vad du själv vill ha. Har svårt att tänka mig att något skulle vara "fel". En äldre katt kan ju också vara social och leksugen :)
 
Min ragdoll är inte lugn :) Hon är jättebusig och full fart. Gillar också att klättra högt.

Tror nog de blir en kattunge senare i år. Sphynxarna är ju ganska dyra så måste sparas undan. Eller ev. en omplacering. Får se va vi kan hitta :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 898
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Vi har planer på att utöka familjen med ytterligare en katt (unge), i dagsläget har vi en kastrerad hona på dryga året. Jag funderar...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Brynja
·
Övr. Katt Vi har två kattungar, hanar på 12v. Har bara haft vuxna katter förut, så inte så mycket erfarenhet av just småttingar. Bor på hästgård...
Svar
5
· Visningar
1 145
Senast: zanzan
·
  • Låst
Övr. Katt Hej! Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para...
2
Svar
27
· Visningar
8 050
Senast: Poppy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp