Skaffa fler valpar samtidigt.

Jag skulle aldrig vilja ha två valpar samtidigt - möjligtvis tik och hane, men då står man där sen med helsyskon som måste hållas isär extra mycket med hökögon x 3 vid varje löp :cautious: Behålla två av samma kön riskerar att vänskapen ändras till hat vid könsmognad. Inte helt ovanligt hos en hel del raser.
Bor man så man har hundgård och har tid dela upp arbetet med dom är väl en sak, men bo inomhus jämt, näää fy vale så jobbigt.
Tycker det är nog jobb ha kvar en valp extra några månader i en kull om jag sparat en hemma, för redan som små kan mina ryka ihop ordentligt emellanåt, även om dom samtidigt har kul tillsammans.

Behålla två av samma kön finns inte på min världskarta, för då lär det bli muck så det står härliga till vid könsmognad. Jag tyckte det var nog jobbigt emellanåt med bara 11 månader mellan två tikar pga spänningar dom emellan efter könsmognad...
 
Jag skulle säga att det helt och hållet beror på din hundvana, hur bekant du är med rasen och vad målet är. Jag behöll fem valpar från min kull och de är nu 16 månader gamla. Ett helt annat jobb än att ha en valp ensam javisst, men inte alls ogörbart. Kommer i fortsättningen försöka köpa/behålla 2 i taget.
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.



Nu vet jag inte om det kommer bli valp nästa år, beror på om vi lyckas flytta och om vi ens hittar en bra valp. Men nu har en undran dykt upp som gör mig osäker på det här med ensam valp. Bör man skaffa två valpar samtidigt? Så de får sällskap? Vi har ju planerat mer än en hund, men skaffar man bara en först så blir den ju ensamhund och efter att ha läst runt lite här så är det något som ni som har erfarenhet av en och flera hundar, helst vill undvika?
Så är det bättre då att köpa två valpar från början?

Vill tillägga att jag jobbar hemifrån och snart kommer även maken kunna göra det, så hunden/hundarna kommer inte behöva vara ensam någon längre stund.
När jag köpte min valp för drygt 12 år sedan (jepp, Beauceronen är fortfarande här!) råkade jag i glädjeyran yttra till uppfödaren att "Jag kanske skulle köpa två?" Hon svarade att NU blev hon riktigt orolig och jag fick nästan känslan av hon skulle dra tillbaka valpen jag fått löfte om, då jag avslöjat stor okunnighet som valpköpare. Jag lyckades i alla fall övertyga henne om att det bara var ett skämt.....
 
Jag hade aldrig orkat två valpar. Det är tillräckligt med jobb med en :p

Denna tråden påminner mig om en tråd på Fb. En person som behöll/köpte TRE dobermann tikvalpar. Vid 9 månader började de bli könsmogna och slagsmålen var ett faktum. Den bajsmackan hade man kunnat vara utan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 676
Senast: anna_panna
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 577
Senast: Kraxa
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp