Bukefalos 28 år!

skaffa kamin efter kakelugn

20160320_072305_zpsrfwq5t0f.jpg

Jädrar i havet vad vacker!

Det borde hänga en kedja i en slinga ner från den där armen som går ut, det är den som drar spjället.

Sen går det att fundera på om den är ordentligt sotad, att sotarn varit där och viftat lite är ingen garanti, som med alla hantverkare så finns det sådana av skiftande kvalité.
 
Vi ska rusta hela vårt hemska vardagsrum och byta både väggar tak och golv och funderar då på att även riva vår usla kakelugn.Den har satts upp begagnad för ca 15 år sedan men det ger verkligen urdåligt med värme så funderar på en kamin,men vad ska man då ha för slags kamin?är enda värmekällan därinne så är skapligt kallt på vintern.Vad kan det kosta att montera ner en kakelugn och vem kan göra det? Ska man slå sönder kakelugnen själv eller borde man sälja den,många plattor är spruckna?inte behöver man bygglov för att byta ut den? Sen funderar jag kring väggarna i rummet,är timmerväggar under men ingen islolering alls så är kallt i väggarna såklart,kan man regla upp det och isolera eller förstör man nån slags ventilation då? Sen undrar jag över golvet,vilket slags golv är varmast?
Kan du berätta hur ni gör när ni eldar? Vad och i vilken ordning, vilka manövrar ni gör med spjäll etc?

Tror det skulle hjälpa. Det är många härinne som är kakelugnsexperter misstänker jag
:)
 
Nu har vi bestämt oss för att riva kakelungen och ev sälja den,då det skulle kosta minst 35000 att laga dennån som vet vad man kan få för en sån?
 
Nu har vi bestämt oss för att riva kakelungen och ev sälja den,då det skulle kosta minst 35000 att laga dennån som vet vad man kan få för en sån?
Som den står, ej nedmonterad, från 1000 till högst 5000 kr gissar jag. Det som drar ned är att den är låg och har flera spruckna delar plus att köparen själv skall montera ned. Det är en vacker och klassisk modell med fint krön och fris men ganska vanlig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hemmet Vi har såna där garderober som man går in i längs med ytterväggar/tak i vårt sovrum och vi har pratat om att ta bort de väggarna för att...
Svar
18
· Visningar
4 714
Senast: tomten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp