Skaffa ny digitalkamera

Status
Stängd för vidare inlägg.

sussisus

Trådstartare
Börjar bli sugen på att skaffa ny digitalkamera, tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag köper en systemdigitalkamera annars hade jag gjort det redan igår typ.;)

Har frågat på ett annat forum och där kom tipset om Canon Powershot S5 IS. Den ser ju lite ut som en systemkamera.
Jag har nu en Canon Powershot A520 och jag är supernöjd med den, men tycker att den börjar bli lite långsam (kan det möjligtvis bero på att någon:angel: tappat den i backen några gånger?).

Jag fotar väldigt mycket närbilder - speciellt på småkryp och blommor, allra helst fjärilar.
Och försöker ta snygga bilder på Izor, familjens svarta vovve, både porträtt och action (vilket inte är helt lätt när hunden är svart).

Jag fick låna brorsans Nikon D40x samma dag som han köpte den, och fotade fjärilar. Men jag såg bara resultatet via displayen, så jag vet inte hur närbilderna blev.
Men jag tror inte att den är ett alternativ, dels för priset (min smärtgräns = 5000 kr) dels för att den var lite tung och otymplig.

Dessutom vill jag gärna kunna ha kameran med mig när jag är ute på promenader med hunden eller till/från jobbet.

Mina kriterier:
* Minst 4 megapixlar, mest 8 miljoner (som S5:an).
* Snabb
* Max 5 cm närgräns på macron = bra närbilder
* Inte mer än 5000 kr
* Lätthanterlig
 
Sv: Skaffa ny digitalkamera

Om du redan har en Canon kanske du har saker som kan användas även till denna kamera, tex minneskort.
Jag har känt på S5:an, dock fanns det inga batterier i så jag kunde inte testa den. Den passade mig ganska bra i handen men min pappa tyckte den var för liten, så "tjejhänder" är väl bra att ha.
Jag tycker det är bra med så många program på ratten, så kan man göra det snabbt om man vill.
Och den vikbara skärmen är ju super!
 
Sv: Skaffa ny digitalkamera

Jo, Ultra II-minneskort på 1G, uppladdningsbara batterier - nackdelen är väl att S5:an drar 4 batterier istället för A:520:ans 2 batterier.
Men att kameran drivs med vanliga AA-batterier är helt klart ett plus, annars måste man ju skaffa dyra specialbatterier. För fler än en uppsättning batteri måste åtminstone jag ha (bara i helgen fotade jag över 300 bilder!).

A520:an har ju ingen vridbar skärm, det tror jag är största skillnaden mellan kamerorna, utöver antalet megapixlar. Programratten verkar nästan vara den samma på båda.
Men det är klart, S5:an har lägre närgräns (0 cm väl?) och kan zooma längre bort än A520:an. Och är förmodligen rätt mycket snabbare?

Äh, jag måste till en digitalkameraaffär så att jag får klämma och känna lite.;):D
 
Sv: Skaffa ny digitalkamera

Du får gärna köpa den och ge en recension till mig sen! :angel:
Jag är ute efter en kamera att ha med på en långresa, så det blir lite blandade motiv (gärna blommor) och den får inte vara för stor.
Tittade först på S3:an, men nu kom ju S5:an som verkade vara lite bättre. Men jag ska nog inte köpa någon kamera förrän i slutet av hösten, så förhoppningsvis kommer det någon superkamera innan dess eller så sänks priserna på de som finns idag!
 
Sv: Skaffa ny digitalkamera

Jag får väl göra det.;)

Tänkte inte skaffa en ny kamera än, har ju bara haft A520:an sedan september 2005. Men ju mer jag tänker på det, ju mer sugen blir jag - förstås.:mad::D

Skulle som sagt vilja ha en systemkamera, men jag har ju inte ekonomi för det (och vill inte ha någon begagnad kamera).
Sedan är jag nog faktiskt lite för lat/ointresserad att lära mig allt om olika objektiv m.m. Jag har försökt, gick en fotokurs för många herrans år sedan, men det ville inte fastna något därifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp