Skaffa sig tävlingsrutin

Sv: Skaffa sig tävlingsrutin

Själv har jag aldrig haft några tävlingsnerver, däremot är jag en virrpanna som nog skulle kunna glömma allt, inklusive hästen om jag inte gjorde en lista och packade/lade fram allting kvällen innan. Skulle nog säga att det tagit... ja 8-10 tävlingar innan jag kan få ihop allting utan att springa som en "headless chicken" och plocka ihop saker på måfå.

Jag tror det handlar mycket om mental förberedning, att lägga upp en planering i huvudet om vad som skall göras när man kommer fram till tävlingsplatsen, och sedan försöka hålla den för att liksom hitta den röda tråden.
Med själva ridningen tänker jag precis som jag gör på träning, jag vill att hästen ska lyssna på mig och inte springa och titta på annat. Jag börjar rida fram i god tid och i långsamt tempo, och så fort jag känner att nu lyssnar hon, och väntar på mig så brukar jag varva ner och bara underhålla tills dess att det är vår tur, så att hästen kommer in på banan med "rätt tänk" så att säga. Och sedan när du väl är där inne, tänk nästa moment medans du rider det föregående, och tänk på vad i momentet som är viktigt, som med volter, storlek och ställning på hästen osv.

Men egentligen är det bara att träna träna träna! Och försöka så gott det går att inte tänka på att prestera, utan försöka rida så bra som möjligt med vad du har att sitta på för dagen (hästar har ju olika bra dagar)

Efter ungefär 3 tävlingar så började jag känna mig lugn och tygg på tävlingsplatsen.. och jag blir mindre och mindre nervös ju mer jag tävlar (:

Tack för fler tankar.

det blir till att öva och öva.. (och koppla bort prestationsångesten)

/U

Min tankegång har alltid varit ungefär "äh! Jag har kommit både först och sist, så värre kan det ju inte bli.".

Mental träning kanske är något för dig?

Brukar fungera att inne på banan visa det du är bäst på. Gör din häst en sjuhelvetes travökning så rid in och gör en innan starten, känn att ni är duktiga!
Viktigt, som även hästen reagerar bra på, tycker jag är rutin. Hitta något som fungerar som ni båda känner er hemma i (:

Har fått tipset att tänka "ska jag se någon ritt innan mig ska jag se en jag vet rider bra, så ska jag visualisera att jag rider lika bra. INTE titta på någon jag vet kan gå dåligt, då man genast tänker att "shit, den tittade där och där nu kommer min häst göra detsamma" och sedan går det skit".

Jag har i o f inga tävlingsnerver alls, jag har ingen prestationsångest gällande mitt tävlande och jag har ändå inga lätta hästar..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 843
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 061
Senast: Nepenthe
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 755
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 933
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka