Skaffa valp - for dummies

Sv: Skaffa valp - for dummies

Jag förstår precis hur du menar och tror nog att det fungerar så för många, så det känns som om du överdriver lite. Inte blir valpen stressad bara för att den får gå ut en gång i timmen under tiden som valpen är vaken? Det har jag då aldrig stött på. Resten tar man väl lite hur man vill, det är ju upp till var och en.

Det är mycket man vill ska funka med passivitet, lämna ensam, klippa klor på osv och grunderna lägger man ju redan när de är valpar. Sen är det olika i hur stor omsträckning, men inte kräver jag att allting ska gå felfritt. Det är först efter 1 år som jag ställer mer krav beroende på hur valpen är mentalt sett.
 
Sv: Skaffa valp - for dummies

Överdrift eller ej, JAG tycker verkligen att vissa stressar/verkar stressa!

Det jag vill belysa är det faktum att sunt förnuft och lite is i magen är ofta betydligt mycket bättre än att försöka "stressa"/skynda sej att hinna göra "allt" med valpen!

Jag säger hellre "gör färre saker, men de saker du gör skall du göra ordentligt!"

/Swat
 
Sv: Skaffa valp - for dummies

Visst kan jag hålla med om att vissa stressar, även med vuxna hundar! Dock tror jag att det mer är ett fenomen hos nyblivna hundägare som kanske inte har så stor erfarenhet innan. De bli påprackade med "tips och råd" och om både det ena och det andra som de "måste" göra.
 
Sv: Skaffa valp - for dummies

Fast... Jag stressar absolut INTE ut med mina valpar en gång i timman :)

Jag har oftast ett helt vanligt liv som pågår "runt omkring" valpen så att säga, så mina valpar brukar bara rastas lite oftare än mina vuxna men inte mycket mer.
Om jag ser att det är på g så tar jag så klart ut dem, men jag springer inte ut och in som en tätting!

Trots detta har alla mina valpar förhållandevis snabbt blivit rumsrena oavsett årstid!
Visst händer det "olyckor" för oss, men inte oftare än för andra ;)

Jag "stressade" inte heller. Jag gick ut med henne när jag tyckte mig se tecken på att hon ville ut - vilket blev ungefär en gång i timmen. Det var tokvarmt hos oss, så hon drack en hel del, det tror jag spelade in mycket. Hon var alltid sådan som sov hela nätterna, från 12 på natten till 10 på morgonen och det var aldrig speciellt bråttom ut när hon vaknade. Ingen stress ut där inte.

Jag hade med min lilla odåga på mycket, in till stan, träffar med vänner osv och det har hela tiden varit tex så att åker man tåg, då ligger man och vilar, är man hos vänner som inte har hundanpassat hem, då tar man det lugnt osv, så "passivitetsträning" kom där utan att jag tänkte på det. Däremot var jag tvungen att lära henne "gå och lägg dig" tidigt, för att hon inte skulle fara runt som en tornado inomhus...

Träna på att klippa klor, gå fint i koppel eller sådant har jag aldrig tänkt på att jag gjort. Klorna har jag klippt en gång i veckan från att hon var ca 3 veckor gammal, hantering kommer ju "av bara farten" och eftersom hon måste gå i koppel mycket så kommer koppelvanan automatiskt. Hon har aldrig dragit i koppel, utan gick finfint från dag 1. Däremot var hon "knäpp" när hon såg andra hundar eller annat hon ville fram till och då tränade vi givetvis för att hon skulle uppföra sig.

Det enda jag fått verkligen tänka på att träna på är ensamhetsträningen, eftersom jag lever så att hon kan vara med mig dygnet runt förutom när jag går till mataffären. :grin: Inte det bästa, framförallt inte när hon var pluttliten och jag sedan, vid 4 månaders ålder, insåg att hon inte varit ensam knappt ens när jag gått på toa (för då kunde hon vara hos mina föräldrar)...

Jag tror som dig, det mesta löser sig om man bara slappnar av och lever livet och njuter av sin hund, men, det ändrar inte det faktum att vissa saker faktiskt måste tränas på för att fungera. Vad som behöver tränas på varierar säkert från valp till valp, men jag tror inte det är många valpar som blir "perfekta familjehundar" utan att man tränar på i alla fall någonting.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
2 539
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
4 895
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 183
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp