Skaftdammsugare som klarar långa hårstrån?

Lingon

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en skaftdammsugare för att jag avskyr vår vanliga dammsugare! Den suger sig fast i golvet och suger i övrigt helt uselt. Jag behöver dessutom en dammsugare som är lätt att använda i trappan där det är jobbigt att släpa med sig den vanliga dammsugaren.

Men, vi är några i familjen som har långt hår så vi måste ha en dammsugare som kan hantera det. D.v.s. som inte har en roterande rulle där hårstråna bara komma trassla in sig in.

Är det någon som har en bra? Eller en som är dålig som ni kan avråda från?
 
Jag funderar på att köpa en skaftdammsugare för att jag avskyr vår vanliga dammsugare! Den suger sig fast i golvet och suger i övrigt helt uselt. Jag behöver dessutom en dammsugare som är lätt att använda i trappan där det är jobbigt att släpa med sig den vanliga dammsugaren.

Men, vi är några i familjen som har långt hår så vi måste ha en dammsugare som kan hantera det. D.v.s. som inte har en roterande rulle där hårstråna bara komma trassla in sig in.

Är det någon som har en bra? Eller en som är dålig som ni kan avråda från?
Min har en skåra man bara klipper längs med och sedan bara drar loss alla långa strån, trådar osv i en ”matta”. Tycker det är smidigt och med den mängden långa hår vi har så fungerar det väldigt bra.
 
Min har en skåra man bara klipper längs med och sedan bara drar loss alla långa strån, trådar osv i en ”matta”. Tycker det är smidigt och med den mängden långa hår vi har så fungerar det väldigt bra.

Låter ju bra! Vad är det för märke och modell?
 
Jag har en Electrolux och den är kass, suger knappt utan drar mest runt skiten. Man får gå över samma ställe flera gånger för att få rent. Och hårstråna fastnar i rullen precis som du säger, är ett rent helvete att få bort.
 
Jag har en Electrolux och den är kass, suger knappt utan drar mest runt skiten. Man får gå över samma ställe flera gånger för att få rent. Och hårstråna fastnar i rullen precis som du säger, är ett rent helvete att få bort.

Tack för infon! Uppskattas :)
 
Någon som haft batteridammsugare någon längre tid? Jag blev sugen på en skaftdammsugare nu! Men de är nästan alltid sladdlösa. Jag är lite skeptisk till att ha stora batterier i onödan. Brandrisk, miljö med mera. Men först och främst så är min erfarenhet av att batteriers kapacitet minskar kraftigt från år till år. Min dammsugare som jag har nu är över tio år och den visar inga tecken på att åldras. Finns det någon chans att man kan använda en batteridriven skaftdammsugare lika länge? Finns det reservbatterier eller måste man kassera hela dammsugaren?
Någon som provat någon modell med sladd?
 
Någon som haft batteridammsugare någon längre tid? Jag blev sugen på en skaftdammsugare nu! Men de är nästan alltid sladdlösa. Jag är lite skeptisk till att ha stora batterier i onödan. Brandrisk, miljö med mera. Men först och främst så är min erfarenhet av att batteriers kapacitet minskar kraftigt från år till år. Min dammsugare som jag har nu är över tio år och den visar inga tecken på att åldras. Finns det någon chans att man kan använda en batteridriven skaftdammsugare lika länge? Finns det reservbatterier eller måste man kassera hela dammsugaren?
Någon som provat någon modell med sladd?

Bra fråga! Jag skulle ju helst vilja ha en med ett löstagbart batteri så man kan köpa ett nytt om det blir dåligt. Så man slipper köpa en helt ny dammsugare. Sladd vill jag slippa.
 
Slänger in en fråga, då jag också funderar på sladdlös dammsugare som komplement till roboten. Är det någon som har testat en Borsch och har något att tycka om den?

1666164848635.png
 
Någon som haft batteridammsugare någon längre tid? Jag blev sugen på en skaftdammsugare nu! Men de är nästan alltid sladdlösa. Jag är lite skeptisk till att ha stora batterier i onödan. Brandrisk, miljö med mera. Men först och främst så är min erfarenhet av att batteriers kapacitet minskar kraftigt från år till år. Min dammsugare som jag har nu är över tio år och den visar inga tecken på att åldras. Finns det någon chans att man kan använda en batteridriven skaftdammsugare lika länge? Finns det reservbatterier eller måste man kassera hela dammsugaren?
Någon som provat någon modell med sladd?

Bra fråga! Jag skulle ju helst vilja ha en med ett löstagbart batteri så man kan köpa ett nytt om det blir dåligt. Så man slipper köpa en helt ny dammsugare. Sladd vill jag slippa.

Batteriet på min dyson höll bra. Vid laddning 1 gång i veckan ca 4 år utan att användningstiden påverkades alls, sen med kortare tid i 2 år innan jag tyckte det blev svårt att hinna dammsuga med den. Men nytt batteri var lätt att fixa, och nu lever den vidare hos min bror. Den var inköpt 2016 så batterierna nu är säkert ännu bättre.

Tricket för att få dem att hålla längre är att inte ha dem i laddaren konstant, utan dra ut laddsladden när den är fulladdad.
 
Jag kan i alla fall inte rekommendera Electrolux Ergorapido. Usel kvalitet. Köpte en där den roterande grejen i munstycket hakade upp sig och inte gick att stänga av utan att man avlägsnade batteriet som ju sitter i handenheten. Lämnade tillbaka och fick en ny i retur, fick samma problem på den nya. Fick en ny igen - samma problem. Fick nog och valde en dator istället när jag lämnade tillbaka den tredje :down:
 
Jag kan i alla fall inte rekommendera Electrolux Ergorapido. Usel kvalitet. Köpte en där den roterande grejen i munstycket hakade upp sig och inte gick att stänga av utan att man avlägsnade batteriet som ju sitter i handenheten. Lämnade tillbaka och fick en ny i retur, fick samma problem på den nya. Fick en ny igen - samma problem. Fick nog och valde en dator istället när jag lämnade tillbaka den tredje :down:

Tack för info! Uppskattas :)
 
Bra fråga! Jag skulle ju helst vilja ha en med ett löstagbart batteri så man kan köpa ett nytt om det blir dåligt. Så man slipper köpa en helt ny dammsugare. Sladd vill jag slippa.

Påpekar också att batteritiden som anges på olika produktsidor gäller för minsta effekten. För att generalisera så om batteriet räcker till 40 min städning på lägsta effekt kanske der räcker 10 min på högsta effekt (baserat på produktsidor som anger bägge).
Om batteriets kapacitet halveras efter några år är det ju bara 5 minuter kvar.

Bosch har visst apaprater med utbytbara batterier och samma batteri kan användas till flera olika apparater. Kanske kan vara något. Har nu läst att deras modell för drygt 5000kr som ny inte har batteri nog till en hel villa på en laddning så är fortsatt något skeptisk till dammsugare utan sladd som komplement.

Dessutom går det åt nästan dubbelt så mycket el att ladda ett batteri och sedan använda elen jämfört med att ta el direkt ur sladd.

Men jag menar inte att negga på skaftdammsugare, jag blev som sagt sugen (höhö).

Hoppas på bra tips.
 
Påpekar också att batteritiden som anges på olika produktsidor gäller för minsta effekten. För att generalisera så om batteriet räcker till 40 min städning på lägsta effekt kanske der räcker 10 min på högsta effekt (baserat på produktsidor som anger bägge).
Om batteriets kapacitet halveras efter några år är det ju bara 5 minuter kvar.

Bosch har visst apaprater med utbytbara batterier och samma batteri kan användas till flera olika apparater. Kanske kan vara något. Har nu läst att deras modell för drygt 5000kr som ny inte har batteri nog till en hel villa på en laddning så är fortsatt något skeptisk till dammsugare utan sladd som komplement.

Dessutom går det åt nästan dubbelt så mycket el att ladda ett batteri och sedan använda elen jämfört med att ta el direkt ur sladd.

Men jag menar inte att negga på skaftdammsugare, jag blev som sagt sugen (höhö).

Hoppas på bra tips.

Jag vill ju ha en för den vanliga är för stor och ting för mig för att dammsuga trappan med. Sen hade det varit skönt att ha en som man lätt kan ta fram och dammsuga upp mindre områden som blir smutsiga snabbare än andra. T.ex. vid ytterdörren och i köket. Jag har aldrig tänkt dammsuga hela huset med den. Det kommer den vanliga dammsugaren få göra tills vi eventuellt bestämmer oss för att skaffa en robotdammsugare. Får se om det kommer några bra erbjudande på Black Friday i år. Vi brukar försöka vänta med att köpa såna här saker till dess. Spana på priserna fram till dess så man inte blir lurad. Och är det nån som verkar bra som sänks tillräckligt mycket så köper vi.

Jag ska även hålla utkik efter robotdammsugare i år. Jag är så trött på vår vanliga dammsugare. Den bara suger fast sig i golvet men är samtidigt usel på att suga upp minsta lilla gruskorn.
 
Jag kan i alla fall inte rekommendera Electrolux Ergorapido. Usel kvalitet. Köpte en där den roterande grejen i munstycket hakade upp sig och inte gick att stänga av utan att man avlägsnade batteriet som ju sitter i handenheten. Lämnade tillbaka och fick en ny i retur, fick samma problem på den nya. Fick en ny igen - samma problem. Fick nog och valde en dator istället när jag lämnade tillbaka den tredje :down:
Ja fy, en sån hade jag innan min dyson, totalt värdelös!
Påpekar också att batteritiden som anges på olika produktsidor gäller för minsta effekten. För att generalisera så om batteriet räcker till 40 min städning på lägsta effekt kanske der räcker 10 min på högsta effekt (baserat på produktsidor som anger bägge).
Om batteriets kapacitet halveras efter några år är det ju bara 5 minuter kvar.

Bosch har visst apaprater med utbytbara batterier och samma batteri kan användas till flera olika apparater. Kanske kan vara något. Har nu läst att deras modell för drygt 5000kr som ny inte har batteri nog till en hel villa på en laddning så är fortsatt något skeptisk till dammsugare utan sladd som komplement.

Dessutom går det åt nästan dubbelt så mycket el att ladda ett batteri och sedan använda elen jämfört med att ta el direkt ur sladd.

Men jag menar inte att negga på skaftdammsugare, jag blev som sagt sugen (höhö).

Hoppas på bra tips.
Kan meddela att dyson v8 gick i 30 minuter på maxeffekt.

Tillägg: Det är alltså helt okej för en liten lägenhet eller att dra golven lite snabbt, men nu när jag bor i hus har jag med sladd.
 
Ja fy, en sån hade jag innan min dyson, totalt värdelös!

Kan meddela att dyson v8 gick i 30 minuter på maxeffekt.

Tillägg: Det är alltså helt okej för en liten lägenhet eller att dra golven lite snabbt, men nu när jag bor i hus har jag med sladd.

Det låter mer och mer som att det är en Dyson jag borde köpa tycker jag
 
Den här tråden borde ha funnits innan jag köpte min skaftis.... Jag fattade inte att mitt långa hår skulle medföra att jag fick hinder för den där snabba städningen jag såg framför mig i fantasin. Innan jag fattade att det var mitt eget hår som stoppade maskinen så höll jag på att bli tokig, varför stannade den?! Det går såklart att få bort det hjälpligt med en vass liten sax men det är ett himla trist pyssel som jag inte tycker någon ska utsättas för. Och helt bra blir den aldrig igen. Min hörnprydnad är en rosa Electrolux med ett par år i bagaget men då fick den bra recension och ansågs prisvärd - sannolikt var samtliga som lämnade omdömen korthåriga...
 
Min dyson kör jag med kökssaxen mellan färgerna är det liksom ett svart område där jag klipper. Gör exakt samma på roboten som också har en skåra att klippa i. Dvs jag behöver ingen liten sax utan det är 3-4 klipp och det är klart.

Det svarta emellan är längre borst på ena halvan och plast för klippning på andra så man klipper liksom där hårstråna är utlyfta plus att man har en plastremsa att följa.
 
Slänger in en fråga, då jag också funderar på sladdlös dammsugare som komplement till roboten. Är det någon som har testat en Borsch och har något att tycka om den?

Visa bifogad fil 103312

Vi har nu köpt en Bosch Readyy'y Series 2. Dyson kändes för dyra tyvärr.

Vi är väldigt nöjda! Lätt att dammsuga med. Lättmanövrerad. Kan stå själv. Ingen vägghängd laddare utan en vanlig sladdladdare man kopplar in. Funkar bra för oss. Lätt att ta loss borstrullen och ta bort långa hår. Vi har haft sen i några dagar nu och är väldigt nöjda! Har inte kört hela huset med den utan mer småstäder ett rum i taget när man har lite tid över. Har kört över köket och hallen med den några gånger för de behöver det mest.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur hanterar ni stress? Klarar ni av stress? Jag märker att jag inte längre kan hantera stress. Det går överstyr. Blir arg, pulsen går...
Svar
16
· Visningar
1 429
Senast: Snubbelfot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 150
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 694
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp