Skaftvidd på stövlar?

pajaztar

Trådstartare
Hur vet man vilken skaftvidd man behöver? Mina vader är (med ridbyxor och strumpor) 38 resp 37 cm på bredaste stället (har olika stora ben). Hur pass stor skaftvidd behöver jag? Jag vill gärna att stövlarna sitter tajt, utan att jag får syrebrist i tårna.

Sv: Skaftvidd på stövlar?

Det beror på vilken skostorlek du har, vilket stövelmärke och vilken modell.

Tänkte jag kan försöka få svar på min fråga här också. Jag funderar på att köpe att par Mountain horse high caliber (bag) av en för de passade inte henne i vaden. De är normal skaftvidd och är strl 40. I vanliga fall har jag storlek 38-39 beroende på märke. TRor ni jag kan ha strl 40 på stöveln , kan man lägga i en sula om de ändå är lite stora ?

Jag får dem nämligen till bra pris fastän de är helt nyra endast använda en gång. Det ingår också stigbygelplattor (A) Till säkerhetssystemet (A)

Jag menar i cm, inte "vid", el "normal" osv. Räcker det att lägga på en cm (dvs skaftvidd 39) eller behövs det mer? Jag vill inte att det ska glappa ju...

Har du 37 cm runt ena och 38 cm runt andra? Ta då båda i 37 cm och lästa ut den som du behöver lite större på.

Okej, så det räcker med 37? Iofs kan jag tänka mig att de töjer sig lite. Men det beror väl på tillverkare osv. Tack tack :) Japp, har olika stora ben (haft blodpropp).

det är relativt normalt at ha ca 1cm skillnad på vaderna.
har du mätt på ett korrekt sätt... om ja, bra...
om nej... sätt dig på en stol, så du får 90 grader i knävecket, mät runt vaden på det vidaste stället, å från golvet upp till knävecket.

tänk på att stövlar sjunker lite när dom blir lite mjuka av användning... med lite menar jag ca 2 cm ibland mer... så det kan vara bra att ta ett par för höga och lägga in hälkilar.

jag skulle ta dom som passar på den större vaden...

Senast ändrad:

Okej. Jag skulle tagit skaftvidd 38, då sitter stöveln inte superslimmat på det ena benet men annars måste du ju lästa ut redan från början.

Är det blixtlås så ska stöveln vara så man får dra upp den med makt i början. Dvs måttet på stöveln måste nästan vara mindre än på dina ben.... :angel:

Hu, det låter brutalt. Men det är väl som de brukar säga, vill man vara fin får man lida pin :D

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
33
· Visningar
1 238
Senast: Sirap
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka