Skälig hyreshöjning?

S

savage

Bakgrund: Jag hyr ett stall som jag disponerar själv, stallet var utblåst när jag flyttade in så jag har dragit in vatten, byggt boxar och fixat elen så egentligen så är det väl en byggnad på 100 kvm som jag hyr. Det ingår ingen mark utan den hyr jag av en annan.
Jag sitter med i styrelsen för den stiftelse som jag hyr av.
Idag är det styrelsemöte och jag fick precis reda på att ordförande har kallat övriga styrelsemedlemmar till möte en halvtimma innan för att diskutera hyreshöjning för mig.
Ordförande har hört sig för runt om på bygden vad kallhyrorna ligger på (per box!) och har tydligen fått för sig att jag skall betala motsvarande.
Jag kan acceptera en skälig hyreshöjning som det finns grund för men här verkar det som det skall slås på stora trumman big time.
Min fråga är: Har jag någon möjlighet att bestrida en oskälig hyreshöjning?
Fråga 2: Får ordförande i en stiftelse gå bakom ryggen på styrelseledamoter som hon har gjort på mig i detta fall?
Känner mig så j-vla kränkt av det här.

Sv: Skälig hyreshöjning?

Kan inte säga vad som gäller.

Men ursh så ofint! tycker det låter som om hon vill mjölka dig på pengar!!!

om ni inte kommer överens... så ta ner boxarna och allt du har satt in, för det är dina grejjer!!

och iomed att boxarna är dina så ska hyran gälla byggnaden som den var innan, inte med boxar.

Lokaler har inte riktigt samma besittningsskydd som bostäder. Jag tror det är så att de har rätt att säga upp dig om du inte godkänner hyreshöjningen men du får ersättning motsvarande en årshyra eller något sådant. Först skall nog hyresnämnden medla också. Sägs det upp borde du kunna kräva ersättning för boxar mm. tycker jag.

Men som sagt jag vet inte helt säkert vad som gäller tyvärr.

Bestämmelserna finns i JB 12 kap. 56 § och framåt om du vill läsa själv (https://lagen.nu/dom/nja/2008s85).

Senast ändrad av en moderator:

Svarar alla... Gjorde en liten kupp och kom före till mötet så de hann inte med att ha sitt lilla privata möte:devil:
På dagordningen som inte hade skickats ut innan så stod de då att det skulle diskuteras hyreshöjning för mig..
Ordförande tog upp det och menade på att hon hade hört sig för och tyckte att jag betalade alldeles för låg hyra och föreslog en hyreshöjning med 500% :eek:
Jag frågade hur de motiverade hyreshöjningen och de kunde de inte riktigt göra. Nästa fråga jag ställde var vad hon betalade i hyra för den delen av byggnaden som hon hyr för sina får, hon betalde inget alls för hon arbetade så mycket ideelt för stiftelsen men det hörde inte hit..
Jag tyckte absolut att det hade med saken att göra...
Slutkontentan av det hela blev att jag bad att få fundera på saken då jag tyckte att det var en oskälig hyreshöjning och att jag ville ha en riktig hyresförhandling... Så hur går jag vidare nu? Grejen är ju lite också att jag har investerat in mig.. Fixat riktiga grushagar, bygg upp stallet, all stolp jag slagit ner, det är ju liksom inte bara att slita ur och flytta vart?
Fy, jag känner mig så ledsen över det här...

En bra sak är att kontakta hyresnämnden. Deras jurister kan sånt här och det kostar inget att rådfråga dem.

Hyresgästföreningen tror jag bara sysslar med bostadslägenheter men man kan ju alltid prova om man vill.

De förbättringar du gjort skall du så klart få skälig ersättning för om det går så långt som till uppsägning. :)

Jag förstår dig! *kramar om*

Men Får man enligt lagen verkligen byta "gratis jobb" (ideelt arbete) mot att få ha fåren gratis där? Borde inte det räknas som att byta tjänster med varandra? Detta är väll enligt lagen (om hon har företag med sina får) inte lagligt? Kan tom vara så att det är olagligt ändå?
Borde det inte räknas som en förmån? Borde hon inte vara tvungen att skatta för detta?

Fö så räknas det visst! Du har gjort en hel del gratis arbete iom att du har rustat upp lokalen!

Vem borde ha koll på vad en helt tom byggnad, utan all inredning, skulle kunna hyras ut för? Någon sorts värderingsman?
Jag försöker tänka här men kan inte komma på. Kanske du kan höra med banken om de skulle kunna göra en höftning?

Men något du skall ta upp med stiftelsen är att iom att de hyr ut en tom lokal, som du sedan har inrett, så kan de inte ta betalt för inredning och rinnande vatten!

Och sedan så ska ju givetvis hennes "ideella arbete" vara i jämnvikt med vad det borde kosta för henne att hyra den lokal hon har. Gör hon verkligen SÅ mycket ideelt arbete?

Sen har jag en undran, hur mkt reducerad hyra får Du för allt ideelt arbete du gör? Och vad får de andra? För givetvis ska ju Ni också ha ersättning för allt ideelt arbete Ni gör!? Var är skillnaden, spelar ingen roll om hon gör Mer än er, ni gör fortfarande ideelt arbete ni med! Oavsett om det "bara" är att ni sitter i styrelsen på möten...

Vad säger kontraktet? Står det att du hyr en tom lokal, eller står det att den är inredd? Och vem har a) betalt inredningen och b) byggt inredning?

Om du har gjort både a och b så borde det ju avra Din inredning och därmed så borde de inte kunna ta betalt för en inredning de inte äger?

Jag förstår dig! *kramar om*

Men Får man enligt lagen verkligen byta "gratis jobb" (ideelt arbete) mot att få ha fåren gratis där? Borde inte det räknas som att byta tjänster med varandra? Detta är väll enligt lagen (om hon har företag med sina får) inte lagligt? Kan tom vara så att det är olagligt ändå?
Borde det inte räknas som en förmån? Borde hon inte vara tvungen att skatta för detta?

Fö så räknas det visst! Du har gjort en hel del gratis arbete iom att du har rustat upp lokalen!

Vem borde ha koll på vad en helt tom byggnad, utan all inredning, skulle kunna hyras ut för? Någon sorts värderingsman?
Jag försöker tänka här men kan inte komma på. Kanske du kan höra med banken om de skulle kunna göra en höftning?

Men något du skall ta upp med stiftelsen är att iom att de hyr ut en tom lokal, som du sedan har inrett, så kan de inte ta betalt för inredning och rinnande vatten!

Och sedan så ska ju givetvis hennes "ideella arbete" vara i jämnvikt med vad det borde kosta för henne att hyra den lokal hon har. Gör hon verkligen SÅ mycket ideelt arbete?

Sen har jag en undran, hur mkt reducerad hyra får Du för allt ideelt arbete du gör? Och vad får de andra? För givetvis ska ju Ni också ha ersättning för allt ideelt arbete Ni gör!? Var är skillnaden, spelar ingen roll om hon gör Mer än er, ni gör fortfarande ideelt arbete ni med! Oavsett om det "bara" är att ni sitter i styrelsen på möten...

Vad säger kontraktet? Står det att du hyr en tom lokal, eller står det att den är inredd? Och vem har a) betalt inredningen och b) byggt inredning?

Om du har gjort både a och b så borde det ju avra Din inredning och därmed så borde de inte kunna ta betalt för en inredning de inte äger?

I kontraktet så hyr jag en tom ladugård, jag har dragit i vatten, fixat elen (dragit nytt) byggt boxarna och betalat även naturligtvis för detta.
Jag försökte förklara för dem på mötet att de inte kan jämföra äpplen och päron när de har kollat runt på kallhyror. I en kallhyra så ingår det ju att boxen står där klar att flytta in i, det finns hagar färdiga att släppa ut hästen i, gödselhantering ingår, det ingår oftast att fodret kommer hem till stallet osv, osv, osv. Ofta så ingår det dessutom in och utsläpp + täckeshantering. I och med att jag endast hyr byggnaden och står själv i stallet så gör ju jag allt själv. Jag hyr ju bara 100 kvm yta i en ladugård, inget annat.

hyresgästföreningen har hand om lokalhyror också (de har även för garage) så de ska kunna hjälpa dig

om föreningen vill hyra ut ett stall till dig så får du sammanställa en repport där du tar med allt arbete som du lagt ner för att få ladugården att bli ett funktionellt stall och be föreningen att första köpa loss allt detta av dig innan de ber dig att betala hyran därefter..

kolla upp med elektriker och VVSfirma exakt vad en eldragning och vvs skulle kosta idag, ta med boxar, färg, hagstolp, grusningen och alla dina arbetstimmar på att få stall och hagar iordningställda..

Är det någon som har en idé vad en skälig hyra kan vara?
Observera informationen i inlägg 1; endast byggnad, inget vatten indraget, ingen fungerande el och ingen mark utan endast en ladugårdsbyggnad på 100 kvm som var i riktigt sunkigt skick (hade bott både grisar och höns där så ni kan ju tänka er hur det såg ut..)

Hyreshöjning sker oftast med hjälp av konsumentprisindex, tillämpar man den så anses hyran skälig allt annat bör förhandlas om och i ditt fall rena ocker och är inte skäligt.

Jag kan bara säga vad jag betalade för mitt stall 3,5 mil utanför Göteborgs stad. Det var ett stall byggt 1989, grovt eftersatt i allt vad renovering och upprustning heter, det fanns en hage på ca 1 ha som skulle räck till nio hästar(??!). Jag betalade 500 kronor exkl moms per box och jag betalade bara för de boxar som blev uthyrda. Men om stallet hade varit fullt hade jag betalat 4500 kronor exkl moms.
Det tyckte jag var väldigt dyrt, för det jag fick för pengarna. Visserligen fanns det en paddock, som var för islandshästar egentligen, men allt annat fick jag fixa själv såsom eltråd, varmvatten, hinder etc etc.

Jag kan tillägga att jag blev osams med stallägaren vid flertalet tillfällen när mina hyresgästers hästar drog på sig mugg i den leriga hagen (jag sa att vi behövde grushagar på vintern), vattenkopparna stod som fontäner i stallet på morgonen när man kom dit för att fodra. Det absolut värsta var när jag blev ombedd att "laga" vattenkopparna genom att använda mig av en tandborste för att göra rent dem... En ny vattenkopp kostar 395 kronor inkl moms...
Nä det bästa är att ha eget stall på egna gården, när man hyr så bryr sig hyresvärden inte ett dyft om stallet eller dess invånare eller som i ditt fall blir avundsjuka...

Är det någon som har en idé vad en skälig hyra kan vara?
Observera informationen i inlägg 1; endast byggnad, inget vatten indraget, ingen fungerande el och ingen mark utan endast en ladugårdsbyggnad på 100 kvm som var i riktigt sunkigt skick (hade bott både grisar och höns där så ni kan ju tänka er hur det såg ut..)
det är bättre om Du själv kontaktar hyresgästföreningen och frågar, du är mer insatt än vad vi är och kan svara på de frågor hyresgästföreningen har angående hyreskontraktet.. Jg vet ju faktiskt nästan ingenting om ditt ärende så det är ganska värdelöst att jag ringer och frågar :)

så ring själv :idea:

det är bättre om Du själv kontaktar hyresgästföreningen och frågar, du är mer insatt än vad vi är och kan svara på de frågor hyresgästföreningen har angående hyreskontraktet.. Jg vet ju faktiskt nästan ingenting om ditt ärende så det är ganska värdelöst att jag ringer och frågar :)

så ring själv :idea:

Nja, nu bad jag väl inte någon annan ringa åt mig, det är jag fullt kapabel att göra själv ;)
Jag var bara nyfiken på om någon hyrde något liknande så att jag fick en hyra att jämföra med.

Har efter kontakt med jurist och hyresnämnden förstått att jag har väldigt torrt på fötterna för att bestrida hyreshöjningen, jätteskönt.
Synd att man skall behöva dra saker till världskrig bara, tar bara tid och energi...

Se det inte som ett världskrig, se det som ett försök från deras sida och en enkel motåtgärd från din.

Nu vet ni förhoppningsvis var ni står. Har du förresten arrendeavtal eller hyresavtal?

Senast ändrad:

Nu så tycker jag att du även skall hota med att anmäla Ordförande för svartjobb.
För det är vad det är om man får gratis hyra för "ideellt" arbete.
Arbetet slutar nämligen att vara ideellt i samma stund som där finns en motprestation.
I den stunden så blir det svartjobb.

Att skramla med sin lagliga rätt när människor tar sig privata friheter fungerar mycket bra.
Dessutom så har Ordförande utnyttjat sin ställning i föreningen för egen vinning - vilket är mycket fult och kanske t.o.m. otillåtet.

Det var precis det där jag satt och funderade åp om det inte var!

Tack för ditt svar, du satte ord på det jag itne riktigt lyckades formulera!

Se det inte som ett världskrig, se det som ett försök från deras sida och en enkel motåtgärd från din.

Nu vet ni förhoppningsvis var ni står. Har du förresten arrendeavtal eller hyresavtal?

Jo, med helgens distans så är det väl lättare att se det så.:)
Jag har ett hyresavtal.

Nu så tycker jag att du även skall hota med att anmäla Ordförande för svartjobb.
För det är vad det är om man får gratis hyra för "ideellt" arbete.
Arbetet slutar nämligen att vara ideellt i samma stund som där finns en motprestation.
I den stunden så blir det svartjobb.

Att skramla med sin lagliga rätt när människor tar sig privata friheter fungerar mycket bra.
Dessutom så har Ordförande utnyttjat sin ställning i föreningen för egen vinning - vilket är mycket fult och kanske t.o.m. otillåtet.

Även det är noterat och kommer tas upp på något sätt, om det blir innan årsmötet eller under årsmötet vet jag dock ej i dagsläget.
Grejen är ju att egentligen så motsätter jag mig inte en hyreshöjning men den skall vara skälig och det skall dessutom vara lika vilkor för alla hyresgäster oavsett om det är ordförande eller ej...
Så det kan nog bli ett intressant årsmöte när det är dags för det...
Har även förstått nu när jag har läst på hyreslagen är man har genom lagen ett mycket gott skydd som hyresgäst vilken jag inte hade en aning om, när jag skrev inlägg ett och inte hade någon koll så var jag i princip igång och letade stallplatser...

Vad gäller frågan om att du inte fick vara med och diskutera hyreshöjningen så är det rätt gjort av styrelsen. Du är jävig och får inte vara med och besluta i frågan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka