Skånefolk, vad har ni för täcken på era hästar nu när vädret skiftar?!

MalinM

Trådstartare
Är det nån mer som grämer sig över de väldiga temperatur omställningarna.. Jag håller på att bli knäpp i alla fall.. här om dagen var det -4 när jag täckade hästen och under dagen hade det slagit om till +3 vilket resulterade i vrål svettig häst under..

Nu föjer jag väderprognoserna frenetiskt men om det skulle bli varmare än dom säger har jag ju ingen möjlighet att åka i väg för att byta täcke.. Funderar därför på att enbart slänga på honom ett fodrat regntecke ev med ett fleece under..

Hur täckar ni era fyrbenta vänner nu?

Sv: Skånefolk, vad har ni för täcken på era hästar nu när vädret skiftar?!

Jag bor i Danmark men vi har ungefär samma väder. +2 och regn just nu. Igår var det ca +5 och blir runt 1-3 minusgrader på natten.

Min nordsvensk som är hslvklippt (sk täckes/filtklippning) går fortfarande med vintertäcke (280 g) och det går fint! På natten på box står han med ylletäcke om hans vintertäcke har blivit blött. Det är ett kallstall så ca samma temp ute som inne.

än sålänge så har jag 300g täcke på mitt långhåriga halvblod, och ett 400g(dock tvättat) på mitt korthåriga halvblod.
ska slänga på ett övergångs täcke på 200g på den långhåriga, då hon blir lite väl varm i vintertäcket. när det sen blir varmare så får den korthåriga ha övergångs täcket, och den långhåriga får ha ett fleece fodrat regn täcke.

Jag har samma på min, halvklippt LÅNGhårigt russ, ett 100gr. Han har inte blivit ett dugg svettig trots åtskilliga + grader.

Fullblod med knappt synlig vinterpäls går med 100g regntäcke och är nöjd och glad. Man ska inte övertäcka i onödan.

I know I know:D

Lutar faktiskt åt ett fodrat regntäcke.. nu ska det ju inte krypa under -4 på ett tag och då är det ju bara att slänga på ett fleece eller ett tunt stalltäcke under;)

Om du täckade för -4 och hästen blev svettig när det blev +3, så övertäckade du för 4 minusgrader...

Min häst har samma täcke vid de där tempraturerna. Nu när det legat runt nollan här i Halland så har min helklippta häst gått med ca 200 g täcke och varit alldeles lagom under täcket. När det var som kallast med -20 så gick han med 300 g + 200 g och när det är runt -10 har han gått med 300 g.

Jag känner på honom varje dag och tycker jag lär mig väldigt bra av det. Hellre lite tunnare täcke än för tjockt...

Om hästen är oklippt eller spårklippt hade jag också satsat på ett tunt fodrat regntäcke :D

Ja det verkade ju inte bättre.. Han hade ett 300gr vinter täcke, dock hade han rejsat som en jäkla galning då det var första gången på evigheter som vi kunde släppa hästarna i stora hagen så han vart ju lagom exalterad kan jag säga..

Jag bor ganska nära dig och har fyra kallblod. Två av dem är klippta, den ena har som mest ett fleecefodrat regntäcke - även när det är ner emot -20. Den andre får regntäcke, ev fleecefodrat sådant, om det regnar.
Sen har vi en kille som har lite problem med ryggen och han har alltid täcke ute på vintern - fleecefodrat regntäcke där ocksp.
"Unghästen", 8-åringen avskyr att ha täcke på sig så hon slipper.

De går ute 16 timmar/dag och på nätterna står de i kallstall. Alla är nakna då, utom möjligen killen med ryggproblemen - han får termotäcke när det är riktigt, riktigt kallt.

Oki! Min är inte klippt.. men han har ju varit teckad hela tiden så han har ju i princip bara satt vinterpäls på halsen.

Blir att inhandla ett fodrar regntäcke;)

Jag har Hansbos fleecefodrade - superbra! Det äldsta är mer än fem år gammalt och tvättat ett par gånger per säsong, men det fungerar fortfarande perfekt.

Min oklippta, ganska håriga häst har 200 g Rambo Supreme nu men jag anar att det kanske i lite tunnaste laget. Väntar otåligt på mitt beställda 200 g linertäcke till mitt Duo så han får 300 g. Tror det skulle passa bättre nu. Han har rätt bra att äta i hagen så jag hoppas att han klarar sig.

Min lilla dam är så himla frösen av sig att hon står i sitt 400gr med hals forfarande. Detta är nästan lika illa som -10 för henne. All fukt gör att hon huttrar om hon får mindre. Blir det bara lite sol å + grader ska hon få på sig sitt 300 gr med halvhals.

....och mitt halvblod är inte ett dugg frusen av sig. Är täckesklippt och går nu när det är 0 gradigt ute med ett ofodrat regntäcke utan hals, när det blir minusgrader så har hon ett 200 grams amigo med hals, detta har räckt bra även ner till minus 20 grader.

Fri tillgång till foder och trevliga hagar med tillgång till vindskydd.

Så det är olika från häst till häst helt enkelt. :laugh:

Mina har fleecefodrade regntäcken hela vintern och det funkar fint. Är inte klippta.

Min gamla, frusna, lite spårklippta herre har nu ett fleecefodrat regntäcke på sig, ute och inne. Blir för varm i hans tunna vintertäcke.
Han får ha regntäcke på sig tills det blir runt -6 eller kallare ute. Då åker vintertäcket på igen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 677
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 836
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Behöver hjälp av alla kloka bukemänniskor! Har alltid haft häst på stall men har läst på en del om lösdrift tack vare en stallkompis... 2
Svar
29
· Visningar
5 547
Senast: sandrafors
·
G
Hästvård Jag ska klippa min häst i helg och undrar vilka täcken som krävs. Har funderat på filtklippning eftersom hon svettas mycket när man...
Svar
6
· Visningar
4 373
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31