Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Fan man mår illa av att läsa sånt här.
Man får aldrig sluta förvånas.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Var är Kalla Fakta nu då? Det är kanske inte lika intressant när man inte får svärta ner travet.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Men vad skulle kalla fakta kunna tillföra här:confused:
Ärendet har ju redan gått till åtal!
Förstår inte att alla som håller på med trav måste ta det personligt när eventuella oegentligheter tas fram.
PL
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Känns inte bra men vad har det egenligen med saken att göra när de inte skett inom yrkesutövningen. Ingen tidning hade väl skrivit "journalist åtalad för djurplågeri".
PL
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Därför att vetrinärer har som yrke att hjälpa djur. Dom är ju även utbildade om skador på djur och borde veta bättre, tycker man:crazy:.
Men det finns ju rötägg överallt verkar det som.
Tycker att det är mycket rubriker om djurplågeri just nu. Är det mer förekommande nu eller uppmärksammas det bara mer?

MVH Russin8
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Det uppmärksammats mer ffa i detta forum som skannar hela landets media efter rubriker.
Jag är själv kluven till om man bör skriva ut yrket när veterinärer begår brott privat men hamnar nog på att man inte bör göra det.
Visst veterinärer är utbildade att hjälpa djur men hamnar ofta i gråzonen mellan ok o djurplågeri.
Några exempel: En färsk vikarie räddade livet på en kolikhäst genom att låta hissa upp framdelen med en baklastare, dock utan narkos. Suveränt jobb men tveksamt om det klarat en prövning.
Själv har jag gått över gränsen flera gånger när det gäller det där extra för att få ut en kalv.
PL
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Just det - om det nu är sant.

Citat från artikeln i Sydsvenskan:

Vid polisförhör har kvinnan nekat till anklagelserna som hon menar är absurda. Några av tillfällena säger hon sig inte minnas. Hon anser sig också utsatt för förtal och att det bakom anklagelserna ligger en schism med en tidigare anställd.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Ush...om det är sant är det helt sjukt!:cry:
Vad är en bobcat förresteN?
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Lastare, inte grävmaskin.
Kan mycket väl användas för att flytta ett svagt föl.
PL
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Känns inte bra men vad har det egenligen med saken att göra när de inte skett inom yrkesutövningen. Ingen tidning hade väl skrivit "journalist åtalad för djurplågeri".
PL

Media har väl tvärt om just ofta angivit yrket på förövaren, och personligen blev jag förvånad av att en person som till yrket är utbildad för att hjälpa djur står åtalad för djurplågeri. Jag har väl haft en förhoppning att den som valt att utbilda sig till veterinär också känner empati för djur, tyvärr får jag nog inse att detta inte alltid är fallet.

I detta fall är det väl snarare anmärkningsvärt att det inte är att hon klivit över gränsen inom yrkesutövningen ( vilket ibland säkert kan vara motiverat) utan att det är ett till synes sadistiskt och omotiverat våld mot sina egna djur.

Vad gäller yrket kontra brottet, så på samma sätt hade jag hajat till extra om en barnpsykolog står åtalad för incest eller en polis för våldtäckt, inte särskilt märkligt!
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

kunde inte sagt det bättre själv. Alla oegentligheter i vilken gren av hästporten det än handlar om måste upp till ytan för att förändring ska kunna ske.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Jag är själv kluven till om man bör skriva ut yrket när veterinärer begår brott privat men hamnar nog på att man inte bör göra det.
PL

Tycker det är självklart att man ska skriva ut yrket när det blir ett så nära samband mellan yrkesverksamhet och privat. Det står att hon bedriver hästgård och har haft anställd så det borde vara ett företag hon bedriver. Liksom en Polis som ex. misshandlar ska också skrivas ut. När man skadar sin yrkesgrupp, vare sig privat eller i tjänst, på något sätt tycker jag inte att det finns någon tvekan att yrket anges.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Snor en knapp:
Hur många som läser rubriker som denna kommer tro att personen är skyldig även om rättegången kommer fram till att han/hon inte är det?
Hur många - om namnet kommer ut (vilket det nog gjort i närområdet där) - kommer tänka på personen som "veterinären som blev anmäld för djurplågeri"?
Om personen senare flyttar ort, efter frikännande men pga omständigheter omöjligt att arbeta kvar i området, och namnet är hyfsat spritt runtom, hur väl kommer han/hon kunna fortsätt med sitt yrke - oskuld till trots?

Några uppiggande cyniska frågor såhär i början på året, med tanke på alla anmälningar och förslag till lagändringar som finns därute.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

fyfan... :(
fast det som är bra med att det står här eller så, är ju att polisen har fått reda på det och djuren troligast kommer till ett bättre hem.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

OM det är sant så är det fruktansvärt!!!
OM det är en fd anställd som falskt förtalar henne är det också fruktansvärt!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Karlskrona åtalas för djurplågeri alternativt brotts mot djurskyddslagen sedan tre hästar inte fått tillräckligt med mat...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den hästägare som förra sommaren fick åtta hästar omhändertagna på grund av vanvård åtalas nu för djurplågeri. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) Hästar är hennes liv och levebröd. Igår stod hon i tingsrätten åtalad för djurplågeri. Enligt åtalet har hon sparkat och...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånska Dagbladet) Med en elfösare, slag, sparkar och piskor ska en veterinär från Sydvästra Skåne ha plågat sina hästar enligt ett...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp