Skapa sitt eget äventyr

Aliche

Trådstartare
Jag känner att något måste hända nu, jag har ett bra liv med en fin partner och ett bra jobb som jag verkligen trivs på, min familj är också så himla fina. Jag har inte så många vänner men de jag har trivs jag verkligen med. Men något fattas, jag känner som att mitt liv går på nån slags halvfart, som att det fattas något, som att jag saknar något. Jag behöver utmana mig själv, uppleva något nytt, något stort och lite omvälvande så jag har bestämt mig för att inom 1 år (förhoppningsvis) så vill jag resa till USA eller kanske Kanada själv och uppleva storslagen natur. Jag vill hitta tillbaka till mig själv och bli en starkare person genom att utmana mig att gå utanför min komfortzon och att uppleva något annorlunda. Jag vill skapa fantastiska minnen.
Är det någon här som gjort det? Speciellt kanske som en ensam tjej, åkt någonstans i 2-3 veckor och hyrt en stuga och en bil och sen bara upplevt, vandrat kanske, träffat okända människor som blev vänner? Jag kan inte göra någon långvandring pga kroppsliga begränsningar men dagsvandringar är inga problem om det inte är superhårt eller avancerat. Jag har sett en massa bilder från Washington, Portland och delar av Kanada som ser fantastiskt ut men har ni varit någon annanstans ni kan rekommendera så tar jag tacksamt emot tips :) Jag har t.ex. sett bilder på nåt ställe där de har en massa upphängda broar i träden med ljusslingor som såg så fint ut att jag ville gråta typ.

Vad ska man tänka på? Do's and don'ts? Fallgropar? Bästa årstiden att åka? Kostnad?
 
Jag känner att något måste hända nu, jag har ett bra liv med en fin partner och ett bra jobb som jag verkligen trivs på, min familj är också så himla fina. Jag har inte så många vänner men de jag har trivs jag verkligen med. Men något fattas, jag känner som att mitt liv går på nån slags halvfart, som att det fattas något, som att jag saknar något. Jag behöver utmana mig själv, uppleva något nytt, något stort och lite omvälvande så jag har bestämt mig för att inom 1 år (förhoppningsvis) så vill jag resa till USA eller kanske Kanada själv och uppleva storslagen natur. Jag vill hitta tillbaka till mig själv och bli en starkare person genom att utmana mig att gå utanför min komfortzon och att uppleva något annorlunda. Jag vill skapa fantastiska minnen.
Är det någon här som gjort det? Speciellt kanske som en ensam tjej, åkt någonstans i 2-3 veckor och hyrt en stuga och en bil och sen bara upplevt, vandrat kanske, träffat okända människor som blev vänner? Jag kan inte göra någon långvandring pga kroppsliga begränsningar men dagsvandringar är inga problem om det inte är superhårt eller avancerat. Jag har sett en massa bilder från Washington, Portland och delar av Kanada som ser fantastiskt ut men har ni varit någon annanstans ni kan rekommendera så tar jag tacksamt emot tips :) Jag har t.ex. sett bilder på nåt ställe där de har en massa upphängda broar i träden med ljusslingor som såg så fint ut att jag ville gråta typ.

Vad ska man tänka på? Do's and don'ts? Fallgropar? Bästa årstiden att åka? Kostnad?

Jag vill följa med! :D
 
Jag har inte gjort det själv, utan mina äventyr har gjorts med resebolag (främst Rosa Bussarna), men jag har rest utan att känna någon innan. När jag åkte Transsibiriska var det en svensk kvinna med som reste helt ensam och jag önskade då att jag var så modig. Skulle gärna åka till Kanada och/eller Alaska så småningom, men blir nog i så fall med gruppresa igen. Tror sensommar/höst är bästa tiden.
 
Vill du åka till Kanada så är i princip hela British Columbia helt fantastiskt, i mitt tycke. I alla fall om man gillar storslagna berg, turkosa sjöar och allmänt fantastisk natur. Jag skulle lätt kunna spendera några veckor där!
 
Klart du ska åka!

Jag tror inte livet blir längre för att man sitter hemma och har det bra varje dag. Men jag tror att det kan kännas så...

Själv drömmer jag om att släpa med mig min famlij till Madagskar, men vi tänkte börja med en tur till Portugal. Hyra en bil och köra runt och titta på saker.
 
Klart du ska åka. :)

Jag har gjort det flera gånger.
Senast, i mindre format, var en vecka till Fårö i november helt själv.
Hyrde en liten stuga och åkte iväg varje dag på olika utflykter. Var toppen!

Har rest till England och jobbat som sjuksköterska ett år direkt efter jag tog examen.
Arbetade på en uppvakningsavdelning som är ett förhållandevis avancerat jobb. I Sverige får man inte jobba där utan erfarenhet och vidareutbildning.
Då var jag 30.
Var också otroligt kul och utvecklande. :) Mycket partajade också. :up:

Har även flyttat till USA och bott där drygt ett år när jag var i 20-årsåldern.
Träffade en kille, åkte dit på vinst och förlust.. Hade inget jobb, men fixade det där. Tog körkort där också och köpte en Bubbla som jag åkte runt i. :love:

Åkte själv till Hawaii också och mötte upp en av familjerna jag jobbat hos i USA flera år efter jag flyttat hem. Var där en vecka med dom.
Låååång flygresa, dock. 22 timmar.

Planerar att åka till Indien själv också inom ett till två år.
Har nördat in mig på att åka på en ayreveda hälsoresa till Kerala (södra Indien).
Jag hoppas att jag kommer vara frisk och stark då vilket är en förutsättning för att jag ska kunna göra det.
 
Jag känner att något måste hända nu, jag har ett bra liv med en fin partner och ett bra jobb som jag verkligen trivs på, min familj är också så himla fina. Jag har inte så många vänner men de jag har trivs jag verkligen med. Men något fattas, jag känner som att mitt liv går på nån slags halvfart, som att det fattas något, som att jag saknar något. Jag behöver utmana mig själv, uppleva något nytt, något stort och lite omvälvande så jag har bestämt mig för att inom 1 år (förhoppningsvis) så vill jag resa till USA eller kanske Kanada själv och uppleva storslagen natur. Jag vill hitta tillbaka till mig själv och bli en starkare person genom att utmana mig att gå utanför min komfortzon och att uppleva något annorlunda. Jag vill skapa fantastiska minnen.
Är det någon här som gjort det? Speciellt kanske som en ensam tjej, åkt någonstans i 2-3 veckor och hyrt en stuga och en bil och sen bara upplevt, vandrat kanske, träffat okända människor som blev vänner? Jag kan inte göra någon långvandring pga kroppsliga begränsningar men dagsvandringar är inga problem om det inte är superhårt eller avancerat. Jag har sett en massa bilder från Washington, Portland och delar av Kanada som ser fantastiskt ut men har ni varit någon annanstans ni kan rekommendera så tar jag tacksamt emot tips :) Jag har t.ex. sett bilder på nåt ställe där de har en massa upphängda broar i träden med ljusslingor som såg så fint ut att jag ville gråta typ.


Vad ska man tänka på? Do's and don'ts? Fallgropar? Bästa årstiden att åka? Kostnad?


En kompis till mig var lite vilsen och strulig. Hon stack 1 år till Australien. Hon hade ett fast jobb först när hon kom dit. Med tillhörande boende.
Men hästhanteringen var idiotisk och farlig. Så hon slutade.
Sen jagade hon jobb och boende och lärde känna en massa folk.
By var en ny tjej som kom hem. Mycket socialare, tryggare i sig själv, mer hands on och verkade bara må bättre.

Jag säger do it!
 
En kompis till mig var lite vilsen och strulig. Hon stack 1 år till Australien. Hon hade ett fast jobb först när hon kom dit. Med tillhörande boende.
Men hästhanteringen var idiotisk och farlig. Så hon slutade.
Sen jagade hon jobb och boende och lärde känna en massa folk.
By var en ny tjej som kom hem. Mycket socialare, tryggare i sig själv, mer hands on och verkade bara må bättre.

Jag säger do it!
Hur var hästhanteringen i Australien? Hoppas att du orkar svara, det vore intressant!
 
Sitter lite i samma båt!
P g a lite allmän Jag-vet-inte-vem-jag-är förvirring i kombo med ett komplicerat förhållande just nu, har jag lovat mig själv att våga ta steget det här året och uppleva världen lite mer, på egen hand!
Så, hittills har jag lyckats boka in en volontärresa till Spanien i sommar i 2 veckor, känns galet stort då jag aldrig rest utanför Sveriges gränser på egen hand innan:D Och jag är en liten hare, så är way out of my comfort zone. Men, nu när steget väl är taget, börjar jag känna mig riktigt taggad!

Tror man ångrar sig mer om man inte vågar, än om man vågar och inser att shit, det här var ju inte riktigt som jag tänkt mig.
 
Gör det!
Reser gärna själv på de där speciella resorna. Mycket för att slippa kompromissa. Jag får ta dagen som den kommer precis som jag vill. Köra bil i nordamerika är inga konstigheter.
En häftig upplevelse som stod på min bucketlist var när jag letade upp så genuin cowboyupplevelse jag kunde för några år sen. Hamnade i Idaho, några mil väster om Wyoming och var över gränsen till Montana. En vecka utan el, mobil, ström, långt ut i tjotahejti flyttade vi ett 30-tal hästar mellan beten. Boendes i tält, bad i varma källor och vidsträckta vidder och berg överallt. Sån ro i själen har jag sällan upplevt. Åkte månadsskiftet maj/juni när "våren" kom där.
 
Jag känner att något måste hända nu, jag har ett bra liv med en fin partner och ett bra jobb som jag verkligen trivs på, min familj är också så himla fina. Jag har inte så många vänner men de jag har trivs jag verkligen med. Men något fattas, jag känner som att mitt liv går på nån slags halvfart, som att det fattas något, som att jag saknar något. Jag behöver utmana mig själv, uppleva något nytt, något stort och lite omvälvande så jag har bestämt mig för att inom 1 år (förhoppningsvis) så vill jag resa till USA eller kanske Kanada själv och uppleva storslagen natur. Jag vill hitta tillbaka till mig själv och bli en starkare person genom att utmana mig att gå utanför min komfortzon och att uppleva något annorlunda. Jag vill skapa fantastiska minnen.
Är det någon här som gjort det? Speciellt kanske som en ensam tjej, åkt någonstans i 2-3 veckor och hyrt en stuga och en bil och sen bara upplevt, vandrat kanske, träffat okända människor som blev vänner? Jag kan inte göra någon långvandring pga kroppsliga begränsningar men dagsvandringar är inga problem om det inte är superhårt eller avancerat. Jag har sett en massa bilder från Washington, Portland och delar av Kanada som ser fantastiskt ut men har ni varit någon annanstans ni kan rekommendera så tar jag tacksamt emot tips :) Jag har t.ex. sett bilder på nåt ställe där de har en massa upphängda broar i träden med ljusslingor som såg så fint ut att jag ville gråta typ.

Vad ska man tänka på? Do's and don'ts? Fallgropar? Bästa årstiden att åka? Kostnad?

Kom till Oregon sa kan vi traffas har. :D Oregon har allt fran Stilla Havs kusten, regnskogar, vinodlingar, hoga berg och oken landskap. VI har allt har. Sarskilt vattenfall da vi ju har sa hoga berg och tillrackligt med regn i vissa omraden for att fa till regnskogar.
Basta arstiden for BC (Brittish Columbia i Canada), Washington State eller Oregon (Portland) ar pa sommaren. VI har torra, varma, langa somrar med fantastiskt vader och mycket sol. :) Du ar varmt valkommen och jag moter garna upp med support och tips pa platser att besoka.:cool:
 
Hur var hästhanteringen i Australien? Hoppas att du orkar svara, det vore intressant!

Just där hon var fick hästarna främst bara kraftfoder, stod mest inne och sen skulle de träna en absurd mängd hästar/dag. De hann inte göra ngt vettigt av träningen. Så hästarna var riktigt farliga att hålla på med.
Det här är en tjej som är duktig med svåra hästar och jobbar som problemlösare en del i S. Så hon brukar inte ha problem att klara sig sas. Men här gjorde tom hon bedömningen att situationerna blev för farliga.

Det kan ju dock varit bara i just de två stallen hon var i. Säkerligen finns bra stall även där.
 
Gör det!
Reser gärna själv på de där speciella resorna. Mycket för att slippa kompromissa. Jag får ta dagen som den kommer precis som jag vill. Köra bil i nordamerika är inga konstigheter.
En häftig upplevelse som stod på min bucketlist var när jag letade upp så genuin cowboyupplevelse jag kunde för några år sen. Hamnade i Idaho, några mil väster om Wyoming och var över gränsen till Montana. En vecka utan el, mobil, ström, långt ut i tjotahejti flyttade vi ett 30-tal hästar mellan beten. Boendes i tält, bad i varma källor och vidsträckta vidder och berg överallt. Sån ro i själen har jag sällan upplevt. Åkte månadsskiftet maj/juni när "våren" kom där.


Det här låter som en resa jag har drömt om!
Hur hittade du stället?
 
Kom till Oregon sa kan vi traffas har. :D Oregon har allt fran Stilla Havs kusten, regnskogar, vinodlingar, hoga berg och oken landskap. VI har allt har. Sarskilt vattenfall da vi ju har sa hoga berg och tillrackligt med regn i vissa omraden for att fa till regnskogar.
Basta arstiden for BC (Brittish Columbia i Canada), Washington State eller Oregon (Portland) ar pa sommaren. VI har torra, varma, langa somrar med fantastiskt vader och mycket sol. :) Du ar varmt valkommen och jag moter garna upp med support och tips pa platser att besoka.:cool:
Åh Oregon har jag haft på topplistan länge! Vart i Oregon bor du? Vart flyger man lättast och sen buss, tåg, bil? Det du beskriver låter heeeelt fantastiskt! Om man åker sensommar börjar färgerna ändras då till höstfärger eller måste man åka senare då? Och hur varmt är varm sommar, jag är lite känslig när det är för varmt. Min astma gillar inte det :) Så många frågor haha...
 
Det här har jag inte gjort själv, men min man har. Han gick ensam i fyra veckor. Många av de han mötte var sådana som letade efter sig själv på ett eller annat sätt. Att gå blev för många ett sätt att lyssna inåt och hitta sitt riktiga jag. En mycket omvälvande upppevelse har jag förstått.

https://www.reseguiden.se/forum/res...santiago-de-compostela-och-varldens-ande-4717
Caminon är min dröm!!! Tror man ska vandra den ensam för att få ut mest av den...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp