Skapa sitt eget äventyr

Åh Oregon har jag haft på topplistan länge! Vart i Oregon bor du? Vart flyger man lättast och sen buss, tåg, bil? Det du beskriver låter heeeelt fantastiskt! Om man åker sensommar börjar färgerna ändras då till höstfärger eller måste man åka senare då? Och hur varmt är varm sommar, jag är lite känslig när det är för varmt. Min astma gillar inte det :) Så många frågor haha...

Heh ... Jag bor i McMinnville, lite drygt en timma fran Portland's flygplats och ett par timmar till havet, men med alla vingardar runt hornet. :p Sensommar i Sverige ar den varmaste tiden har, ofta med temperaturer runt 30*C men vi har "bra vader" fran Mars/April till October ...
https://www.tripadvisor.com/Attractions-g28958-Activities-Oregon.html
 
Heh ... Jag bor i McMinnville, lite drygt en timma fran Portland's flygplats och ett par timmar till havet, men med alla vingardar runt hornet. :p Sensommar i Sverige ar den varmaste tiden har, ofta med temperaturer runt 30*C men vi har "bra vader" fran Mars/April till October ...
https://www.tripadvisor.com/Attractions-g28958-Activities-Oregon.html
Haffar sista knappen och ställer lite allmänna frågor:)
Nu har jag bestämt mig efter så mycket fin pepp härifrån och från min familj! Jag tänker åka själv till USA för att dags-vandra och tanken är att åka till Oregon eftersom jag sett så mycket fint där på bilder och eftersom @hastflicka så generöst erbjudit tips och eventuell mini-buketräff :) !
Jag är även väldigt sugen på att se Kanada och då speciellt Capillano Suspension Bridge Park som inte ligger så väldigt långt från gränsen, är det rimligt att tänka att man kanske tar 2-3 dagar och hyr en bil och kör dit eller är avstånden för långa?
Sedan undrar jag lite över tidsskillnad och jetlag, alla är ju olika känsliga men hur många dagar bör man räkna med att man inte är 100% redo att vandra och upptäcka när man först kommer dit? För att hinna spara ihop så jag kan göra vad jag vill när jag är där så åker jag nästa år, om man inte vill ha jättevarmt (30+) är Juni eller September bästa årstiden att åka då? Jag har planerat att vara borta 2 veckor är det lagom länge, hinner man se ordentligt då?
Vad bör jag tänka på när jag letar efter vandringskängor, jag är ingen vandrings-van människa och jag har aldrig ägt ett par riktiga vandringskängor.. Annan utrustning som är bra inför dags-vandringar?
 
Det ar 4-5 timmar fran Portland's flygplats till Canada's grans och ytterligare nagon timma till brom i norra Vancouver. Om man tar tid pa sig ar det en mycket trevlig korstracka, aven om man kor Interstate (motorvag) hela vagen upp. Bland annat stryker motorvagen precis forbi Seattle och Puget Sound med Mount Rainier val synligt med sin snokladda top aret runt.
Man kan ocksa kora en ganska krokig vag upp genom Washington state till Port Angeles och ta en farja darifran till Victoria pa Vancouver Island. Ett av de mest fantastiska platserna i Canada. Dock ar det ju en o och man maste ta en farja darifran for att komma till Vancouver och bron i fraga.
Beroende pa dag och tid kan det ta ett par timmar att ta sig over gransen om du kor over den, det ar mycket enklare att ta farjan dar de kommer och kollar ID (i ditt fall pass) medan man sitter i bilen. Det ar viktigt att du checkar med US consulat i Stockholm for att ta reda pa om du kan aka fram och tillbaka pa "visa Waver" ocm med Canada vad de kraver. Man vet ju aldrig vad Trump hittar pa.

Jet lag ar mycket individuellt. Jag har ovanligt langdragen jet lag, men klarar mig riktigt bra att flyga vasterut ... daremot tar det ungefar 2 veckor innan jag ar en normal manniska nar jag flyger osterut. De flesta har lattare att flyga vatster ut an osterut. Maken daremot ar over sin jet lag pa nagra dagar.:cautious:

Juli ar oftast lagom varmt och efter den 4 (independence day) ar det torrt som skjutton, medan Augusti September vanligtvis har nagra varme boljor. Det ar klart att du hinner se en hel del pa tva veckor ... men om du stannar langre hinner du se mer.:p
Vandrings kangor hoppas jag att nagon annan svarar pa da jag inte har nagon ide om det. Sjalv har jag ett par Merrell som jag tycker fungerar jatte bra for mig aven pa sommaren (lite kalla nar det gar ner till +10 C eller lagre) men om jag inte ar pa "utflyckt" med hundar eller hast har jag flip-flops.

Har ar en lank att borja hitta vad man vill se i Oregon.
http://www.planetware.com/tourist-attractions/oregon-usor.htm

Jag bor i Willamette Valley ungefar en timma fran Salem och en dryg timma fran Portlands flygplats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp