Skarpa bett!

Ämelie

Trådstartare
Varför är de så många här på buke så negativ mot att byta till ett lite starkare bett? :confused: Ibland behövs det! Visst jag kan hålla med om att man ska kolla andra alternativ först men ett skarp bett kan vara till väldigt stor nytta och fördel för BÅDE häst och ryttare. Rider själv på pellham och min häst fungerar ypperligt på de vid hoppning och ridning i skogen. Vad rider ni själva påför bett och varför?

Sv: Skarpa bett!

Jag rider på vanliga tränsbett (odelade och tredelade av olika typer), bettlöst (Hackamore eller lindell) eller odelat pelham med tygeln i den stora ringen.

Min häst trivs väldigt bra med tyngden av pelhambettet och jag använder det inte som stångbett då jag inte behöver det.

Jag håller med dig varför ska man inte kunna byta till ett skarpare bett om det nu behövs?
Sen fattar jag inte varför man är emot kandar egentligen!!! Många tycker det är fusk att rida på det men d tycker inte jag! Jag rider nästan alltid med ett tredelat bett men om jag nu sätter på kandarety för att träna till tävling någon gång så blir folk nästan sura.... Men i dom högre klasserna så måste man ju ha kandar... jaja d va allt jag hade att säga :smirk:

Jag har inga problem med att betsla upp för en kortare period, för att korrigera det LYDNADSPROBLEM som är grunden till problemen ;)

Sen, eg kan man ju rida på hur skarpt bett man vill, det är ju handen som avgör skärpan. Och fin hand så är ett pelham inte värre än ett tränsbett. MEN om hästen fungerar utmärkt å tränsbett så finns där ingen anledning att betsla upp. Så det är sällan det görs 'bara ändå'

Och att betsla upp som permenanet symptomlösning på ett lydnadsproblem gillar jag inte.

Däremot inga problem att tillfälligt betsla upp som sagt (och gör det själv om det krävs) men inte som en permanent lösning, nej!

Whatahotgirl skrev:
Jag håller med dig varför ska man inte kunna byta till ett skarpare bett om det nu behövs?
Sen fattar jag inte varför man är emot kandar egentligen!!! Många tycker det är fusk att rida på det men d tycker inte jag! Jag rider nästan alltid med ett tredelat bett men om jag nu sätter på kandarety för att träna till tävling någon gång så blir folk nästan sura.... Men i dom högre klasserna så måste man ju ha kandar... jaja d va allt jag hade att säga :smirk:

Det är väl ingen som är emot kandar om det sitter i händerna på en kunnig ryttare och INTE använd som uppbetsling för bättre kontroll och/eller bromseffekt? Kan hästenr idas utan problem på tränsbett så rid den gärna på kandar om man vill, kan hästen INTE ridas utan problem på tränsbett ska den inte ha kandar.

Min promenadpensionär går på kandar. Han är löjligt förtjust i det så han får ha det, även fast det går precis lika bra på tränsbett allena. Men han gillar kandaret bättre än tränsbettet så han får väl knalla omkring med sitt kandar då =)

jo i mitt stall finns det många som är emot det och då kan jag rida (vilket du inte verkar tro :crazy: )

Om du tävlar LA och högre så kan du förmodligen rida, ja. :smirk:

Men om nu de andra i stallet reagerar så negativt på att du rider på kandar - varför berättar du inte för dem VARFÖR man rider på kandar? Du kan ju också berätta om de olika bettens inverkan på hästen, kandarets historia osv? Då kanske de skulle förstå!

Immer

Senast ändrad:

Men man blir lite förvirrad när man läser dina tidigare inlägg, förstås. :D
Hingstar med grön rosett i svansen (eftersom det står så i TR), du har egen halvblodshäst som är skäck, du funderar på att köpa egen häst, kan halvblod vara skäckar, funderar på att köpa en Kingstonsadel, är osäker på hur man använder benlindor osv osv.

Immer

Whatahotgirl skrev:
jo i mitt stall finns det många som är emot det och då kan jag rida (vilket du inte verkar tro :crazy: )

Jag varken tror eller inte tror något om hur bra eller inte bar du rider, jag har aldrig läst ett enda av dina tidigare inlägg.

Jag tycker man ska kunna rida sin häst utan att behöva betsla upp. Utan hellre backa och träna mer på kommunikationen, kanske ta hjälp av en tränare osv. Kolla så att hästen inte har ont någonstans, munnen och att det inte är sadeln som är problemet.

Men det är ju så att många tyvärr gärna tar den enkla snabba vägen.
Och då kanske ett skarpare bett funkar ett tag tills man måste ha ett änu skapare osså är man inne i en ond cirkel.. :(
Nu säger jag inte att det alltid är så...!

Min hästtrivs bäst på tredelade tränsbett: fullcheek, vanligt och eggbett. Brukar variera mellan dom och rida bettlöst (hackamore). Har funderingar på att prova ett rakt tränsbett med. Roligt att testa lite olika emellanåt!

kan då berätta för dig att vi är flera tjejor som använder samma användarnamn... :mad: Alla inlägg är inte skrivna av mig...

dags att bryta den trenden så du slipper konstiga frågor..??

skaffa eget, kanske ett lite mera moget nick (bara mitt förslag)

/jenny, hur moget är snigelfarmor egentligen?

Men varför har ni gjort så? :confused:

Det är faktiskt lite svårt att ta en sån användare på allvar, så ni kan väl skaffa varsitt istället? :idea:

om ni gärna vill veta varför så var det för att en av oss visste hur det gick till här medan vi andra 3 inte hade en aning så då började vi med att ha ett konto tilsammans men om ni gärna vill så skaffar jag mig ett alldeles eget... :crazy:

Ni har samma grammatiska fel och gör samma stavfel samt använder exakt samma språktyp alla tre i sådana fall :angel:

Något måste man ju skylla på när man har gjort bort sig!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
215
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 040
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka