Skarpa bett!

Sv: Skarpa bett!

snigelfarmor skrev:
seriöst. lägger du ner så mycket tid på att snoka? :)

Vill du kolla mina grammatiska fel oxå? :bow:

En snabb överblick över 'andra inlägg av den här användaren' eller vad det nu heter gav svaret rätt snabbt. Blev ju nyfiken när alla andra började yra om motsägelsefulla frågor =)

snigelfarmor skrev:
kul att alexandra kan kolla gramatiska fel men inte stava till det då, för jag snodde hennes stavning rakt av!

Fortsätt med det, grammatisk, grammatiska, grammatiskt osv stavas nämligen med dubbla m. Så även grammatikfel, grammatikregel och allt annat med 'grammatik' i början du kan komma på.

:cool:

Sweet skrev:
Något måste man ju skylla på när man har gjort bort sig!

Tja, det SKULLE ju faktiskt kunna vara flera somd elade på kontot, skulle inte vara första gången. Men det brukar märkas (och folk brukar tala om det från början när de gör det).

Sen, de kan fortfarande vara tre, men de har likförbaskat samma grammatik och språkbruk och gör samma slarvfel på tangentbordet etc. Iofs, i en viss ålder så är ju språk(miss)bruket ganska likartat, men..

Har ni glömmt vad tråden handlade om från början? det här är ingen tjafs tråd. Folk får väll göra som dom vill??? :mad:

domino skrev:
Jag tycker man ska kunna rida sin häst utan att behöva betsla upp. Utan hellre backa och träna mer på kommunikationen, kanske ta hjälp av en tränare osv. Kolla så att hästen inte har ont någonstans, munnen och att det inte är sadeln som är problemet.

Visst äre så... men anledningen till att betsla upp tycker jag ska vara att hästen inte tirvs med de bettet hästen rids på, eller för en kortare period få lite "hejd" på hästen.

domino skrev:
Min hästtrivs bäst på tredelade tränsbett: fullcheek, vanligt och eggbett. Brukar variera mellan dom och rida bettlöst (hackamore). Har funderingar på att prova ett rakt tränsbett med. Roligt att testa lite olika emellanåt!

Jag vet inte speciellt mkt om hackamore men räknas inte det som ett lite starkarebett? Tänkte att de brukar ju användas på många starka och heta hästar. Eller är jag helt ute och cyklar?!

Personligen tycker jag inte att hackamore är så mycket skarpare än ett vanligt bett, men det beror ju mycket på modell också.

En fundering jag har gällande "heta" hästar som funkar bättre på hack - jag tror att de helt enkelt springer för att komma från bettets inverkan, de kanske inte trivs med bettet eller har problem med munnen. Byter man till bettlöst får man bort flykten från bettet och hästen fungerar bättre. Har kunnat konstatera att det är applicerbart i en hel del fall runt omkring, att det egentligen inte är hacket som är skarpare utan hästen som har problem med munrelaterade styr-broms-konstruktioner...

Ämelie skrev:
Visst äre så... men anledningen till att betsla upp tycker jag ska vara att hästen inte tirvs med de bettet hästen rids på, eller för en kortare period få lite "hejd" på hästen.

:mad: Så bara för att hästen inte trivs på ett bett ska den automatiskt ridas på ett skarpare bett? Om man använder skarpare bett på en häst som blivit svår att "få hejd på" bör man backa rejält och ta reda på orsaken! Det var ju precis det jag menade med mitt inlägg!

Ämelie skrev:
Jag vet inte speciellt mkt om hackamore men räknas inte det som ett lite starkarebett? Tänkte att de brukar ju användas på många starka och heta hästar. Eller är jag helt ute och cyklar?!

Hackamore blir inte skarpare än du gör det till. Det är inget bett f.ö utan ett bettlöst alternativ. Jag rider på ponnyhack, dvs,med korta skänklar. Min häst trivs på det och det är bra variation till betten. Använder det mest när vi är ute på luffarturer och inte jobbar speciellt.

Lovisaleonora_ skrev:
Personligen tycker jag inte att hackamore är så mycket skarpare än ett vanligt bett, men det beror ju mycket på modell också.

En fundering jag har gällande "heta" hästar som funkar bättre på hack - jag tror att de helt enkelt springer för att komma från bettets inverkan, de kanske inte trivs med bettet eller har problem med munnen. Byter man till bettlöst får man bort flykten från bettet och hästen fungerar bättre. Har kunnat konstatera att det är applicerbart i en hel del fall runt omkring, att det egentligen inte är hacket som är skarpare utan hästen som har problem med munrelaterade styr-broms-konstruktioner...
:bow: Mycket riktigt!:bow:

:mad: Så bara för att hästen inte trivs på ett bett ska den automatiskt ridas på ett skarpare bett? Om man använder skarpare bett på en häst som blivit svår att "få hejd på" bör man backa rejält och ta reda på orsaken! Det var ju precis det jag menade med mitt inlägg!

Om man inte hittar ett tränsbett hästen trivs på men den trivs på pelham och man har en BRA hand så är det ju en situation alla vinner på. Pelhamet blir i rätt händer inte 'värre' än ett tränsbett, och trivs hästen på det så är ju alla glada.

Sen är det iofs OVANLIGT att man inte hittar ett tränsbett eller bettlöst som hästen fungerar på.

Men min valack går på skarpare bett han behöver, han går på kandar. Han fungerar UTMÄRKT på tränsbett, men han gillar kandaret bäst. Så då får han knalla rnt med sitt kandar. MIG spelar det ju ingen roll liksom.

Sen ang få hejd på.. NATURLIGTVIS ska man backa, för det är ett lydnadsproblem eller ett fysiskt problem (smärta t ex), men när du uteslutit smärta och ska arbeta med lydnaden så kan du under en period behöva betsla upp. Och sålänge det är för en kort period medan man samtidigt arbetar med underliggande ORSAK och inte nöjer sig med att ta bort SYMPTOMEN så är det inget fel i mina ögon?

Det var precis så jag menade men du skrev det utförligare! Helt riktigt! Först utesluter man såklart om hästen har inte eller om det är fel på utrustningen, att den inte passar och det är faktiskt där oftast man hittar problemet.

På trådskaparen lät det som att "oj, hästen trivs inte på bettet, då sätter vi på ett skarpare".. ;) :crazy:

Alexandra_W skrev:
Det är väl ingen som är emot kandar om det sitter i händerna på en kunnig ryttare och INTE använd som uppbetsling för bättre kontroll och/eller bromseffekt? Kan hästenr idas utan problem på tränsbett så rid den gärna på kandar om man vill, kan hästen INTE ridas utan problem på tränsbett ska den inte ha kandar.

Min promenadpensionär går på kandar. Han är löjligt förtjust i det så han får ha det, även fast det går precis lika bra på tränsbett allena. Men han gillar kandaret bättre än tränsbettet så han får väl knalla omkring med sitt kandar då =)

Håller helt och hållet med dig. När du börjar närma dig de högre klasserna så måste man ju också ha kandar, tycker därför inte att det är fel att rida på då både ryttare och häst behöver tid att vänja sig (OM hästen redan går bra på tränsbett, i annat fall fortsätt att träna med vanligt träns).

Själv tycker jag att det i många fall är svårare, eller i alla fall mer komplext att rida med kandar. Man måste hela tiden vara medveten om vilken tygel man tar i och varför. Min häst är känslig så bara dra bakåt i både bridongtygeln och stångtygeln skulle aldrig fungera. Då krullar hon ihop sig till en liten boll (inte dåligt för en häst på över 170 cm :D ) och landar på bogarna. Med ett vanligt tränsbett kan man mycket lättare sitta och "okynnesdra". Det är med andra ord mycket mer förlåtande.

Då jag och pållan siktar på LA:5 i vår och medelsvår i höst så måste vi träna en hel del på kandar. Lyckligtvis så är min häst mycket förtjust i sitt kandar (hon tycker nog att hon är tjusig, då hon är något drottninglik och gillar att gå med näsan i vädret :p ).

Själv tycker jag det är mycket nyttigt för mig som ryttare också då jag måste vara medveten om vad varje tygeltag betyder. Svårt men lärorikt.

Mvh//LG

Alexandra_W skrev:
Jag har inga problem med att betsla upp för en kortare period, för att korrigera det LYDNADSPROBLEM som är grunden till problemen ;)

Sen, eg kan man ju rida på hur skarpt bett man vill, det är ju handen som avgör skärpan. Och fin hand så är ett pelham inte värre än ett tränsbett. MEN om hästen fungerar utmärkt å tränsbett så finns där ingen anledning att betsla upp. Så det är sällan det görs 'bara ändå'

Och att betsla upp som permenanet symptomlösning på ett lydnadsproblem gillar jag inte.

Däremot inga problem att tillfälligt betsla upp som sagt (och gör det själv om det krävs) men inte som en permanent lösning, nej!

Jag håller helt med dig. I bland behöver man betsla upp för att korrigera lydnadsproblem. Det ha vi fått göra med våran ena unghäst, och hon har svarat väldigt bra, så om ett tag så kan vi nog betsla ner igen.

Fast en sak håller jag inte riktigt med om, det är den gammla klychan "att bettet inte blir skarpare än handen som håller i det".
Jag rider själv med en väldigt lätt hand, för min häst är känslig i munnen, hon går på rakt bett. Skulle jag slänga på ett pelhambett på henne så skulle allt stöd försvinna, oavsätt hur lätt jag hade varit i handen.
Men i och för sig så stämmer klychan till en viss del, men inte helt och hållet.

Själv tycker jag bäst om att rida på så enkla bett som möjligt, men det funkar inte altid heller, för att olika hästar trivs ju i olika bett.

Splittan skrev:
Jag håller helt med dig. I bland behöver man betsla upp för att korrigera lydnadsproblem. Det ha vi fått göra med våran ena unghäst, och hon har svarat väldigt bra, så om ett tag så kan vi nog betsla ner igen.

Fast en sak håller jag inte riktigt med om, det är den gammla klychan "att bettet inte blir skarpare än handen som håller i det".
Jag rider själv med en väldigt lätt hand, för min häst är känslig i munnen, hon går på rakt bett. Skulle jag slänga på ett pelhambett på henne så skulle allt stöd försvinna, oavsätt hur lätt jag hade varit i handen.
Men i och för sig så stämmer klychan till en viss del, men inte helt och hållet.

Själv tycker jag bäst om att rida på så enkla bett som möjligt, men det funkar inte altid heller, för att olika hästar trivs ju i olika bett.

Om du slänger på pelhamet, sätter ett gel-skydd över kindkedjan och rider med en tygel, endast fäst i översta ringen då?

Inget jag menar du behöver prova, mest för att visa att man inte ens behöver utnyttja skärpan som finns.

Men jag förstår vad du menar, jag kan ju inte rida valacken på samma sätt på tränsbett som med blank stång. han kan trivas exakt lika bra, men JAG vill ha mer stöd än han tar på stången t ex. Sen formen osv är ju lika bra på både, bara det att det handlar om knappt sträckt tygel på stången, och lätt stöd i tygeln på tränsbettet. Och jag vill gärna ha det där lätta stödet, så det går inte bara byta rakt av. Och en stång är svår att sätta tygeln bara i översta ringen eftersom där inte finns någon ;)

OK, jag är inte säker på om det stavas med ett eller 2 m så det är möjligt att det stavas grammatik även om det låter helt fel :crazy:

domino skrev:

oj då, blev visst lite missförstånd här! Det jag menar är att OM hästen trivs bättre med ett lite skarpare bett så kan man byta (tycker jag). Jag tar min häst som exempel.. så fort jag hoppar henne på vanligt tränsbett slänger hon med huvudet och drar och bryr sig inte ett dugg om hinderna. Då hon har på sig pellham bettet ligger hon snällt kvar och väntar och håller inte på att tjaffsa i munnen. Förstår nu nu vad jag menar?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
215
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 040
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III
  • Atletix
Tillbaka