O
Jag anser att det är nödvändigt just nu. Om jag kan hindra hnm från att vara ute på vägen så är det det som behövs just nu.
Då ska du ha det, och den största nyttan kommer att sitta mellan öronen på dig själv!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
O
Jag anser att det är nödvändigt just nu. Om jag kan hindra hnm från att vara ute på vägen så är det det som behövs just nu.
Nej precis, jag vill bara ha något mer att ta i än ett litet tränsbett inte betsla upp något enormt mkt som alla verkar tro att jag villSen går det att fundera på om han blir rädd alla gånger eller tar det som anledning. Rädd på riktigt räcker inte skarpare bett, då är det att träna på att inte vara rädd i den situationen som är det som troligast är verksammast.
Men tar de saker som anledning för att rusa och dra, då är det till att kunna säga ifrån. Ju mer samarbetsvillig man fått dem i sin träning ju mjukare tag blir det. Men man ska komma dit med.
Dessutom, med en stång satt med tygeln i bettringen så blir det ett rakt bett. Behövs det går det att skärpa upp en stund, för att sedan flytta till snällt läge igen. Så bara för att bettet går att ha skarpt så behöver man inte ha det.
Det var så lite så, har en thing för bett så fungerar inte dessa så säg till så kan jag bolla lite andra förslag. Eller hitta en tränare etc. jag gillar dock att prata bett. Har aldrig sålt ett i hela mitt liv utan ökar bara på min bettsamling, man kan aldrig ha för mycket bett att testa och variera medDet är precis så jag känner. Ska prova dina tipstack för hjälpen.
Det är inget bett som är fruktansvärt mkt skapare då va? För i sådantfall så låter det som ett bra alternativhttp://h24-original.s3.amazonaws.com/81645/11923437-QS345.jpg
Få se om det funkar att göra så.
Liknande bett har jag till alla mina hästar. Flexibla, tillräckligt skarpa men kan även vara som rakt bett och inget som sticker ut onödigt mycket.
Haha ja, blir ju så fruktansvärt irriterad när alla tror att jag vill ha SKARPA BETT. Det är ju inte det som jag var ute efter ju...Det var så lite så, har en thing för bett så fungerar inte dessa så säg till så kan jag bolla lite andra förslag. Eller hitta en tränare etc. jag gillar dock att prata bett. Har aldrig sålt ett i hela mitt liv utan ökar bara på min bettsamling, man kan aldrig ha för mycket bett att testa och variera med
PS. trevligt att du står på dig, som sagt så fort man tar upp starkare bett på forum eller liknande så får man mycket skit. Behövde tipps på starkare bettlösa alternativ när hästen hade sår i munnen (från omkullridning ej hand) och fick repgrimma som förslag och massa tipps på hur jag skulle omskola min idag 19åriga hopphäst på röstkomandon....ds.
Skulle hellre välja något som är delat om hästen trivs bättre på det i vanliga fall, i alla fall som utgångspunkt. Är inget fan av postkandar (detta bett) utan tycker som sagt pelhamet är ett bättre alt. då det finns i fler varianter och modeller.Det är inget bett som är fruktansvärt mkt skapare då va? För i sådantfall så låter det som ett bra alternativ![]()
Har du hört något eller har någon erfarenhet av kimbelwick? Vet inte riktigt hur det stavas men men...Skulle hellre välja något som är delat om hästen trivs bättre på det i vanliga fall, i alla fall som utgångspunkt. Är inget fan av postkandar (detta bett) utan tycker som sagt pelhamet är ett bättre alt. då det finns i fler varianter och modeller.
Det är inget bett som är fruktansvärt mkt skapare då va? För i sådantfall så låter det som ett bra alternativ![]()
Kanske värt att prova då? Har en tjej i stallet som harI skarpt läge är det skarpt! I snällt läge är det en rakt bett.
De ska vara något bredare än vanliga bett för att inte skava och ligga bra i mun av någon anledning. Sen är det hur krökta de är med en sak som måste provas ut till hästen, det varierar.
Sen kan man vända dem så räfflorna tar i eller inte, bäst är att de inte tar i utan ligger uppåt, men det får man prova, man kan ha både det och skarpt läge när man tränar in sig på det och sen vända på det. Lite stök och bök innan det är tillpassat och man rett ut hur det fungerar.
Ja och nej, jag har hört talas om det ja självklart. Äger ett och även ridit på det men mina hästar har inte fungerat super på det eller behövt det av andra anledningar. Skulle dock kunna tänka mig att ett Kimblewickbett som sätts i den stora "öglan"/ringen eller alt sätts ned i de små öglorna vid extrema tillfällen skulle fungera. Har du den i den stora ringen är det ju inte mycket skarp alls.Har du hört något eller har någon erfarenhet av kimbelwick? Vet inte riktigt hur det stavas men men...
Skulle hellre välja något som är delat om hästen trivs bättre på det i vanliga fall, i alla fall som utgångspunkt. Är inget fan av postkandar (detta bett) utan tycker som sagt pelhamet är ett bättre alt. då det finns i fler varianter och modeller.
Jag undviker delade bett överhuvudtaget då det inte passar i gapet på mina hästar, det vek ihop sig och tog i gomtaket. Den ena ställde sig att ruska på huvudet och sen drog han jävlar, husse for ur kärran när den tog i något träd skacklarna kröktes och han sprang ett par km med ena skackeln mellan benen. Länge sen nu, men inget ledat bett någon mer gång i munnen på den hästen!
Rakt bett går bra när han inte är för ivrig, men numer är det postkandaret som hänger där i tränset sen länge, oftast på snällt läge dock. Enklast så och fungerar för oss.
Det är ingen som gör en stor sak av det mer än du själv möjligen. Det jag ser när jag läser inläggen är folk som undrar eftersom inte all fakta finns på bordet. Nu kan jag inte se inläggen så som du ser och upplever dom, så jag erbjuder bara en objektiv vinkel, som kan vara svår att se när det känns som om man blir kritiserad.Jag bad om hjälp vilket bett jag skulle ta som bara va något skarpare än ett vanligt tränsbett. Varför måste alla göra så stor sak av det?! Nej jag kommer inte rida med det förevigt utan bara för stunden tills han har skärpt ihop sig. Jag har fått få förslag på bett medans alla andra bara har klagat på hur jag tränar. Såklart jag fattar att det är det viktigaste men min ponny är riktigt vältränad och lydig. Det är bara det att han blir rädd ute och då drar han! Jag på mina 50 kg har inget att säga till om då! Så snälla... Jag tävlar P1:an (motsvarar MVC för storhäst) dressyr på honom och ska starta FEI i höst. Jag har pli på min häst.
Bettejp, det är något jag vart nyfiken på vad det egentligen gör?Jo men om TS häst går på två och tredelat nu så. Min trivs också bäst på rakt, helt vanligt och helst klätt i bettejp (<--
) men det är ju inte alla som gillar det. Poängen var ju inte vad min häst gillar.
Sen var det detta med eftergift och att inte rida dressyr hela tiden, utan ge hästen lov att få vara med och bestämma. men behålla rätten att bestämma när hästen får och när det är helt och hållet ryttaren som bestämmer.
Men förutsättningen att träna det är att lyckas bestämma när man vill det.
Han är tränad för fullt men han är valack sedan 2 år tillbaka (kastrerad vid 9 års ålder) och kan därför få lite humör ibland. När en häst bestämmer sig för att springa så springer den. Då går det inte att få stopp hur tränad din häst än är. Det är ett flyktbeteende när de blir rädda. Jag har valt att betsla upp lite och bad om hjälp om vilket bett inte hur jag skulle rida min häst![]()
Du kan inte be en tränare att rida ut med dig? Så ser tränaren vad som händer och vad ni kan göra åt det.Jag tränar regelbundet för duktiga dressyrtränare så det är inte det som är problemetJag är ute efter en nödbroms bara.