skarpare bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tjusing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 127
T

tjusing

jag ska byta till ett skarpare bett på min häst. Jag har nu ett tre-delat. Men vilket bett ska jag byta till då? anledningen till att jag ska byta är att hon inte lyssnar så noga på mina tygeltag och ibland drar iväg lite. men vilket är det som kommer efter tre-delat i skarphet? tack!

Sv: skarpare bett?

Stångbett el pessoa.

Men jag tror inte det spelar nån roll hur skarpt bett du använder till din häst. Det är nog i eran kommunikation det brister...

Ett skarpare bett är ingen NÖDBROMS! Det är ett redskap för att förfina hjälperna....

Börja rid dressyr istället...
Annars gör du bara illa din häst...

Ett bett blir inte starkare än den hand som håller i det, finns egentligen ingen anledning att skaffa stång bett om man inte tävlar svår dressyr eller western...Kan du hantera ett skarpt bett så kan du väl testa men det är som sagt onödigt. träna med en lätt hand och rida med sätet i stället. svårt i början men man lär sig väldigt snabbt! börja träna western!!! as skoj å bra för alla

Ptja, till skilnad från de andra kan jag ju svara på din fråga ;) Ett tredelat med droppe är lite skarpare iom att tungtrycket blir lite större. Annars kanske ett rakt funkar.
Men som sagt, rid mer dressyr! Rid med sätet! Om han rusar i traven så rid lätt låååångsamt och lyft dig inte särskilt högt. Sätesridning och mycket dressyr kommer göra susen, men jag tycker inte att det är fel att rida på ett annat bett innan man får rätt på problemet - som en övervänjningsperiod altså. :)

Min förra ridlärare sa en gång: " I trav så bestämmer ryttaren takten och hästen ska följa med i den takten" Vilket innebär att man rider lätt i den takt man själv vill :bump: (så känns det ett tag) så till slut så anpassar hästen sig till den takten, så att man inte intar hästens takt om man tycker att den rusar.

Om hästen nte lyssnar på dina tygeltag vid sidföring, kanske du ska byta till ett bett med parerstänger. Det är super.

Precis! Viktigt att komma ihåg det,e ftersom det tar en stund innan hästen faktiskt kommer ner till ryttarens tempo.

allroundhästarna skrev:
Min förra ridlärare sa en gång: " I trav så bestämmer ryttaren takten och hästen ska följa med i den takten" Vilket innebär att man rider lätt i den takt man själv vill :bump: (så känns det ett tag) så till slut så anpassar hästen sig till den takten, så att man inte intar hästens takt om man tycker att den rusar.

Hum... det har jag försökt länge med nu :o ... men det går lika fort i alla fall :crazy:

Hör halvhalter och avsaktningar/igångsättningar i överflöd. Böj, forma, rid! Skitsvårt innan man hittar knapparna, men tillslut funkar det, och den känslan är helt obeskrivlig! :love:

Halvhalter nja, de funkar ibland.
Övergångar gör henne mer het.
Hon är vig som en katt o rusar hur böjd hon än är.
Har provat att sitta ner men då blir hon bara spänd o stressad.
Jag har aldrig ridit en häst med SÅ mycket energi ;)

Håller med de andra om att du nog ska rida mer dressyr, men sen har det ju att göra med NÄR hästen blir het också.
Är det t.ex. i skogen eller på hoppbanan kanske man kan sätta ett rakt, full cheek eller pessoa i munnen just då för att inte själv komma till skada.
Men ju mer dressyr du rider, desto mer kommer hästen lyssna på dej.

Vimsan: Jag vet precis hur det känns :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka