skarpare bett!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TotallyLost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 834
T

TotallyLost

ngn som kan hjälpa mig?
Jag rider ut på pållan med vanligt tredelat eller tvådelat men ibland måste jag "slita" tag i henne för att hon ska lyssna. Tycker ni jag ska byta bett och till vilket. Är supersnäll på banan och är en dressyrhäst!:bow:

Sv: skarpare bett!

Vad menar du med slita tag i henne?
Annars kan det ju vara en ide att försöka kräva hennes uppmärksamhet, lite bneroende på vad du menar med att du måste slita tag i henne.

pelham?
jaktkandar?
de har ju lite lika effekt, har aldrig ridit på jaktkandar själv så jag kan tyvärr inte förklara skillnaden

allmänt:
jag tänker inte ifrågasätta varför man vill ha ett skarpare bett, jag tycker att det är vars och ens ensak!

Ett pessoabett kanske, då har du ju dessutom möjlighet att välja vilket "läge" du vill ha också eller så kan du sätta på en deltatygel...

Först å fräsmt kanske du bör kolla upp VARFÖR du behöver byta bett.
Sen kan du kanske fundera på att byta.

Slita låter ju inte trevligt..kanske handlar om att pålle ska lyssna på sig? ge dig ut och skritta bara och öva halter osv, sysselsätt pålle hela tiden :)

cronis, hon skev ju att hon INTE fick uppmärksamhet av hästen när de var ute och rent ut av skiter i henne, MEN hästen lyder perfekt inne i paddock/ridhus.

någon sorts pelham skulle nog vara att föredra.. har inte provat själv men vet flera som byter till det ute..

Sellan skrev:
cronis, hon skev ju att hon INTE fick uppmärksamhet av hästen när de var ute och rent ut av skiter i henne, MEN hästen lyder perfekt inne i paddock/ridhus.

Smart! :idea: :rofl:
Men jag syftade mest på varför den inte lyssnade.... ändå.
:D
Jag är för trött tror jag:o

TotallyLost skrev:
ngn som kan hjälpa mig?
Jag rider ut på pållan med vanligt tredelat eller tvådelat men ibland måste jag "slita" tag i henne för att hon ska lyssna. Tycker ni jag ska byta bett och till vilket. Är supersnäll på banan och är en dressyrhäst!:bow:

Har samma problem med min, lyder perfekt vid dressyr på tredelat, funkar kanon på pessoa vid hoppning, men drar bara iväg med mig när jag rider ut.. *suck* Ska själv prova pelham. Vda har du för nosgrimma? Ibland kan den också göra nytta..

nu har jag aachen. Har provat hur mng som helst men inga funkar

Jag skulle prova jaktkandar eller pelham. Om du kommer prova pessoa skulle jag rekomendera att använda en kedja/rem av nått slag under så blir hävstångseffekten inte lika skarp.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?