• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vondutch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 768
V

vondutch

Vilket bett är skarpast av ett rakt gummi-tränsbett och en bett med D-ringar och kopparrulle i mitten?

Och, ja, jag vet att det är handen som håller i bettet som avgör, men det ena måste ju vara skarpare än det andra (?)

Sv: Skarpast

Menar du att tränsbettet är 3-delat? Isåfall är det helt klart skarpast pga fler brytningspunkter. Vad som ligger bäst i munnen är dock svårt att säga, ett gummibett brukar oftast vara för tjockt/långt för en hästmun. De flesta hästar gillar att ha ett tredelat i munnen när man inte tar i det, men är de känsliga i munnen blir det ofta för skarpt när man tar i tyglarna, då är ett rakt bett bättre.

Ja det (D-ringsbettet) är tredelat. Jag har rakt gummibett nu, men jag gillar det inte riktigt. Tycker det är tjockt osv.

Jag är nte speciellt förtjust i något av dem, de har båda ganska stora nackdelar om det är de betten jag tänker på, men accepteras säkert av många hästar ändå. Alla är ju individer!

Är D-bettet av samma typ som det de har på Hööks? Dvs tredelat med ganska lång mittdel som kopparrullen sitter på?
I så fall är det petigt med att det inte är för långt. Om det är för långt kan lederna lätt glida ut på lanerna när man tar i ena sida och det är INTE skönt... D-ringarna kan ge en viss hävstångseffekt, men väldigt lite.

Är gummibettet ett "vanligt svart"? Isf är det ganska tjockt, och tar stor plats i hästens mun. Inte speciellt bekvämt, alltså. Dessutom kan gummit ge brännskador av friktionen som blir när bettet rör sig i munnen av tygeltagen. Den risken kan minskas om bettet är lagom kort och därmed mer still i munnen.

Men som sagt, hästen bestämmer i slutänden ändå!

Nej, gummibettet är tunnt gult gummibett, lr ja tunnt och tunnt, men det är inget jättetjockt bett. Jag tror det är det bettet de har på Hööks (D-ring alltså) men det passar honom, jag ska testa det imorrn tror jag.

Åh, har de såna? :idea:

Låter bra det, de man vanligtvis ser är ju säkert uppemot 25 mm tjocka... :eek:

Beställde hem ett sådant från Globus genom min lokala ridsportbutik ;)

Verkar vara ca 14-16mm tjocka... fast inte :devil: smakar de äpple! :eek:

Snarare handen som håller i tygeln som avgör för inte ska du väl hålla i bettet när du rider? :p :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 227
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
457
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka