skarven på padden när man lindar

Sv: skarven på padden när man lindar

Jag antar att du menar den första stumpen på lindan? Den brukar jag placera innåt och fram. Alltså på insidan av benet men inte över senan utan längre fram.

ja, själva "början" på padden helt enkelt ;)

Nej, jag tror inte att ni pratar om samma :D

För Nate pratar ju om var hon börjar linda dvs placerar lindan när hon ska börja, men om jag förstod dig rätt så undrar du åt vilket håll vi lägger "viket" på paden. Eller?

Vad det gäller paden så brukar jag vika den runt benet så att överlappningen blir på utsidan av benet längs skenbenet.

Märkte nu att vi inte pratade samma precis som du sa :D

Jag babblade linda och cili babblar padd (man kanske ska läsa rubriken nästa gång :angel:). Padden vet jag inte om jag sätter på något speciellt sätt. Undviker bara att lägga skarven över senområdet utan hellre där fram.

och jag kanske ska läsa vad folk skriver istället för att titta över och inte ens se att det står "lindan" och inte "padden" :D

det jag undrade var vart ni lägger den första kanten på padden.
det blir ju en märkbar skarv där för hästen

ska vi se, nu måste jag tänka. lindar ju helt automatisk. :D

på bakre insidan av benet lägger jag den. men använder eskadron paddar så blir inte mkt till skarv.

viktiga är ju att den inte hamnar över senorna.

Beror helt på hur mycket padden går runt. Eskadronpaddar (långa) lägger jag första skarven på utsidan av benet och sedan går den runt 1,5 varv så sista kanten hamnar på insidan av benet. Enda sättet att inte få ngn kant över senorna. Mina stallpaddar (mellanlånga) läggs första kanten mitt på framsidan/lite mot insidan o sista hamnar då i tid framför senorna på utsidan. Ett par gamla ridpaddar lades alltid med första kanten på fram/utsidan och sista kanten hamnade bara snäppet längre bakom första, gick alltså precis runt över kotan och överlappade lite på mitten.

Varför är det viktigt att skarven på padden inte hamnar över senorna? Gör det verkligen skada?
Det borde ju bli mer skada om man tex lindar för hårt.

Nån som vill berätta varför det är så viktigt att inte skarva padden på fel ställe? Jag förstår att det kanske kan trycka, men hur stor skada gör det?

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
213
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
814
Senast: Smultron
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 111
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka