Skatteavdrag

grodan21

Trådstartare
Under resan till jobbet började jag fundera på detta med att när en deklarerar kan göra avdrag för resor till och från jobbet samt kostnader för räntor. Varför ser systemet ut så?
 
Under resan till jobbet började jag fundera på detta med att när en deklarerar kan göra avdrag för resor till och från jobbet samt kostnader för räntor. Varför ser systemet ut så?

Gällande reseavdrag: för att uppmuntra till jobb, man ska inte tacka nej till jobb för att det blir för kostsamt att ta sig dit.

Gällande räntor: för att uppmuntra till investeringar istället för att spara sina pengar på hög.

Finns säkert fler skäl :)
 
Under resan till jobbet började jag fundera på detta med att när en deklarerar kan göra avdrag för resor till och från jobbet samt kostnader för räntor. Varför ser systemet ut så?
Jag tror grundtanken från början är att det är "utgifter för inkomstens förvärvande" som man ska få dra av.
Sen har nog just resorna specialreglerats extra mycket. För att man inte vill gynna bilåkande när det inte är nödvändigt, för att det fuskas (eller görs fel...) mycket med dem.
Sen tror jag att mycket annat försvunnit med tiden genom att grundavdraget finns, att AG håller med arbetskläder osv. Så det är nog mest stora poster som långa pendlingsresor, dubbelt boende som faktiskt dras av idag, gissar jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fritid Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 791
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 701
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp