Bukefalos 28 år!

Skav av bukgjorden -vad felar?

Haukur

Trådstartare
Är helt ny på det här med körning och körde min första tur med min shettis igår. Har en DO Syntetsele och en Cavaletti Sport Edition rockard.
Igår körde vi ca 2 km, mest i skritt men även trav. Allt gick bra.
Idag körde vi bara drygt 500 meter varav halva sträckan trav. Men idag när vi kom tillbaka hade hon fått skav av bukgjorden, i "armhålan" typ. Såg ut som att spännet nypt henne.

Vad kan tänkas fela? Spänner jag bukgjorden för hårt eller passar inte selen?
Det är ett gammalt avelssto så hon har en rejäl fölmage trots att hon annars är smal och fin så det blir lite "trångt" för gjorden att få plats bakom frambenet/framför magen och jag gissar att magen kanske trycker fram gjorden så spännet nyper henne. Finns det någon smart lösning på det? Det finns ju ludd och grejer men det känns som det här problemet kanske är större om det beror på att det är dåligt med plats mellan mage och framben?
Igår när vi körde betydligt längre och även på skogsväg hade ingenting skavt.

Uppskattar alla råd och idéer.
 
Kan det inte vara så att skavet bara inte upptäcktes efter första vändan?
Svårt att veta utan bild/film, men om det ser ut som att armbågen kommer emot spännet, och om det inte går att ändra så att spännet inte hamnar där så kanske man kan dra på ett rejält ludd så det inte är metall mot armbåge typ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 378
Senast: Jamtland
·
M
Utrustning Visste inte var jag skulle lägga denna tråden, men jag provar här i alla fall. Min häst är rätt bukig just nu (dåliga bukmuskler -...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: Madeleine Nilsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp