Skav av Tixerant...tips?

M

-moa-

Köpte en Tixerant gjord just för pålle är ganska skavskänslig, har dock inte fått skav av hoppgjorden men med dressyrgjordar så är det ju alltid lite känsligare.

Tänkte även att tixeranten vore bra eftersom han lätt spänner sig och jag inte vill att det ska utvecklas till nåt sadeltvång (och mest bara för att den verkar väldigt skön för hästen och det är ju det minsta man kan göra för dom)

Men...första gången vi använde den så fick han skav av den!
Alltså, nåt slags friktions skav eller nåt...det svullnade upp precis där läderdelarna är på sidorna, inte nåt under.
Den satt skitbra, gled inget (fast det brukar dom inte göra på honom ändå) och satt inte för långt fram eller nåt.
Jag fattar inget, den är ju inte hård eller nåt tycekr jag inte, det enda är väl om det är från sömmarna som går där på läder delen, dom är ju liksom på lite olika ställen kors och tvärs.

Han är ju inte ens klippt än så det är inte lovande. Eller om det var att pälsen på nåt sätt fastnar?
Jag har ingen aning men det verkar inte bra iallafall så har ju inte använt den sen dess.
Har dock en annan sadel som den ska vara till så jag avvaktar att sälja den tills den sadlen kommit hem o provats ihop.

Är det nån annan som upplevt skav från läderdelarna?

Och om ni har skavhästar (men itne för att gjordarna åker fram utan bara fö att dom är känsliga liksom) är det nån dressyrgjord ni tycker har funkat bra?

Såhär såg det ut, och då syns det ju ändå inte lika bra på mobilfoto som det var. Det var alltså rejält svullet :( Ömmade inget som tur var men jag vågade ju inte använda den igen för det var helt klart från gjorden.
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Vet många som har fått skav av Tixerant, men då av framkanten som liksom "viker in sig".

Min häst är extremt skavkänslig, det enda som funkar på honom är Amerigos anatomiska dressyrgjord i kombination med fårskinnstunnel...
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Hmm vad knepigt, där själva det materialet är fanns ingen reaktion alls på honom, enbart där lädret är.

Jag kanske får överväga typ...nån Mattes tunnel på en enkel klassisk lädergjord eller nåt.
Jag har alltid haft superenkla lädergjordar innan, utan sömmar på mitten eller nåt men nu vet i fasan...man vill ju inte stå med 30 olika dyra gjordar heller så får ju tänka sig för lite när man köper haha.

Undrar om man kan sätta fårskinn på bara läderbiten på tixeranten haha...nej det går ju inte.
Synd för resten av den funkade jättebra på honom. Krångliga älskade häst.
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Jag har min Tixerandgjord på många hästar jag rider. Ingen har reagerat med skav, inte ens de som är skavkänsliga.

Min unghäst hade stora partier med skorpor i sadelgjordsstaden då han kom. Han klämmer huden mellan framben och gjord där då han rör sig iom att han rör frambenet så långt bak då han rör sig. Men med Tixerandgjorden försvann det. Han är väldigt tunnhudad och tunnpälsad och skavkänslig.

Iom att han svullnade upp känns det ju mer som tryck-problem än skav? Så då borde inte fårskinn hjälpa väl?

Märkligt problem med en tryckfördelande gjord! Jobbigt likväl!;)
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Ja men exakt, jag håller med, jag fattar liksom itne hur det har hänt!
Tänkte om det har nåt med sömmarna att göra, fast jag fattar itne hur...
Och jag kan lova att jag INTE drog åt hårt alls, för jag kommer ihåg att jag dubbelkollade och gjorde den där "gjorden ska vara ut fårn kroppen minst tio cm när den är lagom hård om du håller i den" typ.
Alltså att jag tog tag i den med handen innan jag drog åt det sista och såg till att den var tio cm misnt från kroppen när jag slutade.
Jag är ganska skeptisk till resår just för det är lätt att dra för hårt, så därför var jag extra noga eftersom den var ny.

Visst är det irnosikt...jag köpte den ju specifikt just för att den skulle eleimiera sånna här saker :/
Det känns så trist med för den sitter så bra i övrigt ju att..alltså jag tror den är jätteksönt för honom om det inte vore för just dom här sidbitarna då som..på nåt sätt orsakar nåt...tryck/friktion/nåt.
Suck..jag vet inte ens vad för gjord man ska prova nu då heller...för det är så skum reaktion ju att känns som alla gjordar borde bli såhär med nästan. Fast det blir det säker inte men...ah jag vet inte. Man msåte ju fatta varför det blir för att klura ut hur man ska lösa det.
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Jag har den gjorden och har aldrig haft problem med skav trots att hästen är känslig.

MEN den här gjorden måste du dra ordentligt pga att den är så extremt elastisk, annars glappar den! Absolut inga 10 cm från magen. :crazy: Isf är det ju inte konstigt om din häst får skav, då kommer den rycka och glid fram och tillbaks för varje steg.

Prova att spänna den ordentligt nästa gång och se om det hjälper. Går ju även att sätta fårskinn över läderdelen om det är sömmarna som är problemet.

Lädret kan även vara behandlat med något ämne han inte tål så tvätta den ordentligt med bara vatten innan du försöker igen.
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Min förra häst som jag hade tixerant till pga att hon var grinig när man spände med vanlig gjort, fick tyvärr stora skav just där i övergången mellan tyg och läder...hon var inte ens skavkänslig...
Slutede med att jag sålde gjorden, synd, för den var väldigt bra i övrigt..
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Hmm..
Nu är det dags igen att prova tixerant gjorden...och oroar mig över vad som hände sist.

Funderar på vad du skrev om att dra åt rejält...förlorar det inte poängen lite att behöva dra så hårt?
Alltså den satt ju hårt nog att sadeln satt bra etc. och liksom, om man måste dra så hårt så lär ju hästen få sadeltvång lätt tänker jag, jag skaffade den ju för att han ska kunna andas och ha lite "spelrum" i att kunna vidga sin bröstkorg.
Klurigt.

Laguna: Hmm oj då vad tråkigt! Som du säger den är ju jättebra i övrigt så jag vill ju helst inte göra mig av med den.
Jag ska se om jag kan hitta nåt fårskinnsludd att sägga på på läderdelen och se om det hjälper.

Annars överväger jag att lämna in den och få hela läderdelen ändrad av sadelmakare, till en helt annan läderdel, en sån där man trär igenom stropparna inifrån och utåt i små skärda hål och sen ner till spännet.
Jag har en teori att det kanske är så att det blir tryck innåt hästen när stropparna går direkt till spännena, då blir ju läderdelen under tryckt innåt mot hästen liksom, olikt när det är som hål först.
Den är ju verkligen så bra i övrigt liksom så...suck.

Ska rida med den i morgon i ny sadel så får se om det händer igen, men tänker bara proav i en kvart så det inte blir allt för mycket skada ifall det blir nåt.
Fast sist var det bara 20min skritt så...vi får väl se.

Om nån har några tips på nåt annat man kan prova så får ni gärna tipsa :)
Känns som det kommer hända igen tyvärr så jag startar min prpblemlösar taktik direkt tänkte jag haha
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Den är ju så elastisk så du kan nog dra ganska hårt... Sen sitter ju resåren på hela gjorden också.... Jag är inte så stark i händerna, och jag brukar välja hålen innan jag måste slita för att dra upp den. Om du fattar?? :p Nu har ju jag ovanligt mjuk sadel också... Har man en som är lite fastare så att sadeln i sig inte flexar kanske man kan dra lite mindre. Men 10 cm ut låter inte bra, då kommer den glappa och bli obekväm när hästen rör sig.

Stod och fingrade på min gjord i går och då upptäckte jag att där sömmen är fästad finns en liten hård knut. Dom kan jag tänka mig kan skava.... Jag klippte förra veckan och inget skav syns än, men om det blir nåt så kommer jag klippa upp en sadelgjordstunnel och sätta över läderbiten på varje sida. Det kan du väl testa innan du använder gjorden igen? :)
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Resultat är inne efter ridning idag!

Spände den hårdare än vad jag brukar göra, min tränare drog åt den ocskå nu fick jag inte in handen så att man kan dra ut gjorden nåt = satt hårt nog.

Problemet vart ännu värre av detta dock :(
Red 25min ganska lugnt pass (eftersom sadeln var ny och vi mest skulle kolla hur den låg) och redan uppe i stallet efteråt kunde jag se svullnad, precis på samma sätt som förra gången.
Man kan liksom se klockrent konturerna efter läderdelen av gjorden, på sidorna.
Noll skav, ingen ruggad päls (vi kollade även under passet att den liksom inte rörde sig eller skavde på det sättet) men det är definitivt ett tryck-skade problem.

Min slutsats är att eftersom läderdelen är ganska tjock, den har ju typ neoprene eller nåt emellan så att den är paddad, så gör det att hela den delen blir ju intryckt mellan hästen och spännena, och det ger tryckskador på min häst. (den är ju ganska fast liksom, inte mjuk exakt utan mer som en tjockare paddning)

Det suger för då spelar det ju ingen roll med fårskinn känns det som, det kan ju tom. göra det värre eftersom det blir ännu mer tjocklek på det då.

Så nu måste jag bestämma om jag orkar ändra den och hoppas att det funkar, eller bara ge upp och sälja och hitta nån annan som funkar.
Den är ju så himlands trevlig i övrigt och hästen kommer verkligen upp med ryggen bra och gillar den, så egentligen skulle jag ju vilja ha den, men det är ju så jobbigt att hålla på och chansa på att en ändring funkar etc.

Blö.
Aja sadeln var skitbra iallafall och hästen skötte sig jättebra (kan vara svår haha) så det är bara sadelgjorden nu som är skit.
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Knapplån...

Nu har min häst fått skav av Tixerantgjorden som jag i övrigt gillar. Inte samma typ av skav som TS, utan vanligt skav där pälsen har skavts av. Så nu felsöker jag! Kanske spänner jag gjorden för löst som någon föreslog ovanför i tråden? Ni som har den, hur hårt spänner ni den?

Någon som har kommit till rätta med skav från Tixerantgjorden på något annat sätt?
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Det har inte att göra med fällningen då? Då blir ju pälsen lite känsligare. Hur länge har du haft den, och brukar din häst få skav på våren?
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Har inte haft hästen i mer än tre månader, gjorden i två. Så det är svårt att säga om det är fällningen. Hon har dock inte fällt så mycket på några veckor nu, så spontant skulle jag inte tro att det är det som är problemet.
 
Sv: Skav av Tixerant...tips?

Knapplån...

Nu har min häst fått skav av Tixerantgjorden som jag i övrigt gillar. Kanske spänner jag gjorden för löst som någon föreslog ovanför i tråden? Ni som har den, hur hårt spänner ni den?

Jag drar mina lite lösare än jag gör med "vanliga" gjordar. Kan antagligen egentligen dra (minst) ett hål mer på var sida när jag slutar dra.
Har aldrig haft problem med skav, inte ens på skavsårshästar.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 107
L
  • Artikel
Dagbok Idag har jag pratat med läkaren som jag oroade mig för typ hela helgen. Alltså inte för själva läkaren men att dom bestämmer saker då...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 869
Senast: vallhund
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Ni som flyttat långt..
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp