skav av tränset

aramis

Trådstartare
Någon som har ett bra tips jag kan prova?
Min kuse har fått skav av sitt tränssidostycke på "benknölen" som sitter under örat, ovanför ögat.
Det har skavt och blivit som små vårtor.
Tränset är gammalt insmort och mjukt och väl inpassat.

Funderade på att prova med ett längre pannband, även fast det jag har ser ut att passa väl.
Anatomiska träns, finns något som lägger tränset annorlunda på sidorna med? Problemet sitter ju inte på nacken eller vid pannbandet utan straxt där under...

Ska försöka hitta en fårskinnsbit att sätta fast på något vis tillsvidare, men skulle gärna vilja ha något annat sedan.
Hon är nio år och har haft samma träns sen hon var liten (så klart olika spänt, vartefter hon växt). Det är först nu som detta uppstått.

Svårt att få något att läka med när man rider fem dagar i veckan och då nöter på samma ställe. Stackarn!
 
Är du helt säker på att det är skav från tränset? Kan du ladda upp någon bild med och utan tränset på?

Så klart ska du inte använda ett huvudlag som skaver oavsett. Antingen får du prova med ett annat, eller inte rida på ett tag. Annars kommer det ju aldrig att läka.
 
Nja, det kan mycket väl vara så att det råkade komma en vårta just där tränset ligger an.
Men som du säger oavsett vilket så behöver jag hitta en lösning.

Någon som har bild på anatomiskt träns (från sidan sett) som man kan se om det ligger an annorlunda än ett vanligt klassiskt aachenträns?
 
Någon som har ett bra tips jag kan prova?
Min kuse har fått skav av sitt tränssidostycke på "benknölen" som sitter under örat, ovanför ögat.
Det har skavt och blivit som små vårtor.
Tränset är gammalt insmort och mjukt och väl inpassat.

Funderade på att prova med ett längre pannband, även fast det jag har ser ut att passa väl.
Anatomiska träns, finns något som lägger tränset annorlunda på sidorna med? Problemet sitter ju inte på nacken eller vid pannbandet utan straxt där under...

Ska försöka hitta en fårskinnsbit att sätta fast på något vis tillsvidare, men skulle gärna vilja ha något annat sedan.
Hon är nio år och har haft samma träns sen hon var liten (så klart olika spänt, vartefter hon växt). Det är först nu som detta uppstått.

Svårt att få något att läka med när man rider fem dagar i veckan och då nöter på samma ställe. Stackarn!
Är du säker på att det inte är från grimman då? Min får skav om den har grimma i hagen (just på sånt ställe som du beskriver) det spelar ingen roll hur mkt ludd o sånt jag har på.
 
Ja, grimma har hon bara då hon leds in och ut från hagen så därifrån är det inte.

Nu har jag "löst" det hela med att lägga en bommullstuss under tränset och nypt fast det i pannbandet.
Låg kvar på plats under uteritten i alla fall. Nu ska jag åka iväg och träna ikväll, så får se hur det blir då.
Hoppas att dom försvinner om man kör på det här sättet ett tag, men det visar sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon mer än jag som märkt att pannbanden på träns ofta inte passar till araber? Köper jag ett cobträns passar pannbandet men...
Svar
14
· Visningar
1 169
Senast: linafina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp