Skav på rygg

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fialotta999
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 215
F

Fialotta999

Någon som har bra förslag på padd som gör att sadeln ligger still på ryggen. Det finns ju en uppsjö av dessa men vilken skulle Ni rekommendera??

Ponnyn har idag en fårskinnspadd och schabrak under sadeln men får ändå lite skav under högra bossan.

Sv: Skav på rygg

jag använder en gelépad som jag lägger under schabralket och sadeln, då ligger sadeln still

tycker du ska testa en annan sadel. att använda en massa paddar under sadeln är jämförbart med att ha för många sockar i skorna. lätta att få klämskador.

min häst har väldigt rörlig rygg och dessutom "känslig päls" och får lätt skav. funkar jättebra med fårskinnspaden närmast huden, under schabraket. se till att den är ren och uppfluffad och att hästen är välryktad och ren. det tar ju ett tag innan pälsen växer tillbax, så tålamod!

Jag har själv samma problem och mina sadlarna passar perfekt. Rådjursskinn eller något liknande skinn kan du ha under sadel och schabrak, närnast pälsen. Skinnet ska vara någon decimeter längre en vad schabraket så att det inte blir någon kant just vid skavet. Eftersom pälsen inte växer så mycket så här års kan det dröja till pälssättningen innan du ser något men det förhindrar ju att det blir värre.

Sadeln passar alldelses perfekt, är kontrollerad av en duktig sadelutprovare så där ligger nog inte problemet får jag tro...

Skall prova att ha fårskinnspadden direkt på ryggen om det kan hjälpa alt. om jag kan hitta någon gelepad och testa. Har sett att dom har något sådant på Hööks.

Det låter ju konstigt att där bara blir skav under ena bossan. Om sadeln passar så kanske du borde titta lite på hur du sitter istället.

Vinterpälsen är i allmänhet ömtåligare än sommarpälsen har jag märkt på min häst. Men jag har tyvärr inga bra tips för att bli av med skavet, förutsatt att sadeln passar som den ska.

Ibalnd kan fårskinns padden göra att det skaver! Det gjorde min.. p.g.a att sadeln inte låg still med fårskinnspadd.. Jag tror att skaven kommer upp om sadeln oftast inte ligger still..

Sadeln passar alldelses perfekt, är kontrollerad av en duktig sadelutprovare så där ligger nog inte problemet får jag tro...

Skall prova att ha fårskinnspadden direkt på ryggen om det kan hjälpa alt. om jag kan hitta någon gelepad och testa. Har sett att dom har något sådant på Hööks.

När du fick sadeln utprovad av sadelutprovare, hade ni padden på då också?
För en sadel som ligger perfekt utan padd ligger inte perfekt med en pad, för den gör ju utrymmet mellan häst och sadel (speciellt i tunneln) mindre!
Fick du sadeln utprovad MED padd undrar jag vad det är för sadelutprovare du har, för en bra sadeln ska INTE behöva någon padd för att passa. Samma gäller för gelpad.

Jag kan förstå om vissa hästar är mkt känsliga för skav, men skav kan ju bara uppkomma om något RÖR SIG fram och tillbaka, och skaver och en bra sadel ska ju rent krasst inte röra sig...
Dessutom oroar det mig att det bara blir skav av ena bossan.
Ta sadeln till sadelmakaren, kanske dags att stoppa om?

Jag har själv samma problem och mina sadlarna passar perfekt. Rådjursskinn eller något liknande skinn kan du ha under sadel och schabrak, närnast pälsen. Skinnet ska vara någon decimeter längre en vad schabraket så att det inte blir någon kant just vid skavet. Eftersom pälsen inte växer så mycket så här års kan det dröja till pälssättningen innan du ser något men det förhindrar ju att det blir värre.

Håller med!!!!

Ren eller rådjursskinn är det enda som riktigt hjälper - fårskinn hjälper INTE, för det är för ruggat och stumt i materialet, grejen med ren/rådjur är att håren på skinnet rör sig med håren på hästen och aldrig orsakar friktion. Dessa skinn kostar en slant men de håller i evighet och är värda sitt pris i guld.
det låter skumt att det bara skaver på ena sidan. men såvida det inte är stoppning eller annat utan sadeln är nyligen avcheckad av sadelutprovare, så KAN det ju vara så att hästen är extra känslig för skav. "vinterskav" är ett ökänt fenomen hos många hästar just vintertid.Min får ALLTID skav längst bak av schabraket/vojlocken vintertid, och aldrig annars -försvinner när vinterpälsen fälls och sommarpälsen kommer ut.
rider med renskinn vinterperioden.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Elo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Livskristråden
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur