Skav under pad

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Rene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 793
R

Rene

Hjälp. Min häst har fått skav under paden. Liksom bakom nästan ovan virveln. Har ni tips på hur ja ska göra? Har kollat på symptex pad (Hööks) men de är så små o räcker knappt dit.
Har nån liknande problem på vintern?

Sv: Skav under pad

Jag hade också problem med detta tidigare när jag använde pads av olika konstmaterial, dom är inte tillräckligt flexibla och formar sig inte tillräckligt mycket efter hästens rygg. Nu använder jag bara 5 Star Wool pads i olika tjocklekar och dom fungerar lika bra på sommaren som på vintern och hästarna har inte fått något skav sedan dess. Av dom 15-tal pads vi provat är det ingen annan som kan mäta sig med denna. Hästarna trivs enormt bra med dom tack vare dom den höga stötupptagande, viktfördelande och ventilerande förmåga bara en riktigt bra ullpad kan ge. Kostar en rejäl slant men är lättskött och har lång livslängd, värda varenda krona.

Jag hade oxå sådana problem med min häst men bara på vintern (hårstråna är mera sköra då tydilgen).
Jag provade det mesta men det som fungerat har varit renskinn som jag enkelt sydde fast på undersidan av en tjock filt och en neoprenpadd. Den sistnämda är superbra, jättelätt att rengöra! Andas dock inte så bra men :(

Menar du att neoprenpaden var bra mot skav? Eller att du sydde fast ett renskinn på filten och ett på neoprenpaden? Om du menar att bara neoprenpad var bra, var det en sån som är helt slät eller en "nopprig"?

min hästs päls blir avskavd av allt, tillomed efter mina vader... rider man med vojlock så blir det en fin kontur, westernpad en annan kontur osv... men under sadeln är allt hår "platt och fint". jag har i perioder kört pälsglans där det nöter som mäst, har lindrat lite men inte allt...

En av mina hästar hade det problemet. Han fick skav bak på ryggen av padden. Då hade jag en padd med teddy på undersidan, och en filtpadd. Och min erfarenhet av dessa är att eftersom de inte går att tvätta så samlas det smuts, svett och hår som liksom gnids in i padden och sedan inte går att få bort. Det blir som en skorpa på padden, och det skaver såklart på hästen.
När jag skaffade en neoprenpad så försvann skavet.

Tack för alla svar. Fler tips mottages gärna.

Liknande trådar

Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor... 2
Svar
34
· Visningar
5 435
Senast: Sel
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Bullen22
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 043
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 305
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka